29 - 09 - 2022
وضعیت مسکن و حملونقل گویای ضرورت تفکیک وزارت راهوشهرسازی است
«جهانصنعت»- یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در ۱۱ سال گذشته که وزارت راهوشهرسازی ادغام شد نه حوزه مسکن بهبود پیدا کرده و نه حوزه حملونقل کشور پیشرفتی داشته است.
اقبال شاکری درباره طرح تفکیک وزارت راهوشهرسازی که تقدیم هیات رییسه مجلس شده است، بیان کرد: بنده با تفکیک وزارت راهوشهرسازی موافق هستم، دلیل موافقت بنده نیز ربطی به دولت فعلی و وزیر فعلی ندارد. در دولت قبلی هم ما تفکیک وزارت راهوشهرسازی را دنبال میکردیم اما به دلایلی رای نیاورد. دلیل اصلی ما برای تفکیک وزارت راهوشهرسازی این است که در ۱۱ سالی که این دو وزارتخانه در هم ادغام شدند نه حوزه مسکن بهبود پیدا کرده و نه حوزه حملونقل کشور پیشرفت داشته است.
او در ادامه اظهار کرد: آمار و ارقام نیز به وضوح گویای این وضعیت است. آن اهدافی که قرار بود با ادغام این دو وزارتخانه حاصل شود، محقق نشده است. برای ادغام این دو وزارتخانه نیز یک تصمیم احساسی متناسب با شرایط آن دوره اتخاذ شد. زمانی که تصمیمی به هدف خود نرسیده یعنی شکست خورده است. ما آمار و ارقام را از تمام متخصصان میتوانیم بپرسیم. آیا وضع حملونقل نسبت به ۱۱ سال پیش خیلی بهتر شده است؟ آیا وضع مسکن بهبود یافته است؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: شاید در این دولت اقداماتی در حوزه مسکن و حملونقل انجام شده باشد ولی میانگین ۱۱ سال گذشته برآورد خوبی را نشان نمیدهد. این دلیل محکمی برای تفکیک وزارت راهوشهرسازی است. از سوی دیگر زمانی که ما وظایف متعددی بر دوش یک وزارتخانه محول میکنیم، این وزارتخانه در اجرای آن نمیتواند چندان موفق عمل کند. زمانی که یک وزیر با وظایف متعدد مواجه است باید مراجعات زیادی به دستگاههای مختلف داشته باشد، این مراجعات متعدد نیز به نوعی نیروی دافعه ایجاد خواهد کرد.
این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه به ایسنا گفت: اگر وزارت راهوشهرسازی تفکیک شود و هر کدام از وزارتخانهها وظایف خود را دنبال کنند، قطعا میتوانند گام موثرتری در پیشبرد اهداف خود در حوزه مسکن و حملونقل بردارند. با انجام این تفکیک کارایی این وزارتخانه افزایش خواهد یافت. قطعا اگر یک وزارتخانه ۸ معاون داشته باشد میتواند هماهنگی درونسازمانی بهتری نسبت به یک وزارتخانهای که ۱۶ معاون دارد، داشته باشد.
شاکری در پایان افزود: چه اشکالی دارد اگر موضوعی به نفع مردم است و مقداری هزینه نیز دارد، انجام شود. ما برای حذف ارز ترجیحی هزینه کردیم اما چون به نفع مردم بود اجرایی شد. بنابراین باید بر روی طرح تفکیک وزارت راهوشهرسازی نیز کار شود. دولت و وزارت نیز شاید نظرات متفاوتی داشته باشند اما باید به خروجی کار توجه شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد