22 - 02 - 2024
وضعیت مبهم اتوبوسهای وارداتی
گروه حملونقل- نزدیک به هشت ماه از مصوبه هیات وزیران برای واردات اتوبوس میگذرد که متقاضیان و شرکتهای واردکننده بین سازمان راهداری و وزارت صمت پاسکاری میشوند.
ابتدای تابستان سال جاری معاون وقت حملونقل وزیر راهوشهرسازی از انجام اقدامات لازم برای واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس ویژه ایام اربعین ۱۴۰۲ خبر داده و گفته بود: با همکاری وزارت صمت و سایر دستگاهها اقدامات لازم در خصوص اجرای مصوبه هیات دولت مورخ ۰۷/۰۳/۱۴۰۲ با موضوع واردات اتوبوس بینشهری با کارکرد تا ۵ سال در حال انجام است.
شهریار افندیزاده افزود: در راستای اجرایی شدن مصوبه موصوف، فرآیند جذب متقاضیان واردات ناوگان با دارا بودن کارت بازرگانی، از طریق فراخوان سازمان راهداری و حملونقل جادهای در دستورکار قرار گرفت و متقاضیان واجد شرایط برای امکان ثبت سفارش ناوگان مشخص شدهاند، در همین زمینه از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حملونقل جادهای و با همکاری صندوق کارآفرینی امید، ۱۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی با سود ۹ درصد برای هر دستگاه ناوگان وارداتی در نظر گرفته شده است.
او اضافه کرد: پیگیریهای لازم از وزارت صمت جهت انجام ثبت سفارش، از وزارت کشور جهت تسریع در تدوین دستورالعمل اجرایی نحوه اعمال تخفیف ۵۰ درصد سود بازرگانی خودروهای وارداتی در حال انجام است و تهیه شیوهنامه فرآیند واردات خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در حال انجام است.
او بیان کرد: موضوعات معاینه فنی، خدمات پس از فروش و استاندارد خودروها از جمله مسائلی است که از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری است و هماهنگیهای لازم با بانک مرکزی جهت تامین ارز گروه یک برای این موضوع انجام گرفته است، در این راستا در تعامل با سازمان ملی استاندارد، گمرک، سازمان امور مالیاتی، سازمان حفاظت محیطزیست و پلیس راهور فرآیند تشریفات گمرکی تا شمارهگذاری ناوگان وارداتی در حال هماهنگی است.
در دورهای که افندیزاده معاون وزیر راهوشهرسازی بود اتفاق امیدوارکنندهای برای واردات اتوبوس روی نداد. پس از رفتن وی از معاونت حملونقل، سیدکمال هادیانفر به عنوان جایگزین جدید اوایل بهمن امسال در نشست هماندیشی با داریوش امانی رییس سازمان راهداری با تاکید بر اینکه مدیران باید با اقدامات تحولی و ماندگار، به دنبال تحولآفرینی و برداشتن گامهای بزرگ باشند، گفته بود: با توجه به محدود بودن اعتبارات دولتی و گستردگی دامنه خدمات و اقدامات، باید از ظرفیت بخش خصوصی در سیاستگذاریها و ارائه خدمات به نحو مطلوب بهره برد و دولت باید با سیاستگذاری، موانع پیشروی فعالیت سرمایهگذاران بخش را تسهیل کند.
او تاکید کرد: با توجه به نیاز کشور به افزایش ناوگان اتوبوسرانی، برنامهریزی برای تامین ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس و افزودن به ناوگان فعال در این بخش انجام شده است.
حدود ۸ ماه از طرح برنامه واردات اتوبوسهای دستدوم به کشور میگذرد، اما به گفته فعالان این بخش به دلیل برخی موانع که در رأس آن سازمان راهداری و وزارت صمت قرار دارند، واردات اتوبوس با مشکل مواجه شده است.
جعفرزاده مدیرعامل یک شرکت واردکننده اتوبوس دراینباره به تسنیم گفت: طرحی بهنام اربعین برای واردات اتوبوس توسط هیات وزیران مصوب شد، قرار بود یکسری اتوبوس برای نوسازی ناوگان وارد کشور شود.
او با ابراز اینکه هیچ زیرساختی برای واردات اتوبوس آماده نشده بود، ادامه داد: اعلام شد شرکتهای مسافربری واردات اتوبوس را انجام دهند، این در حالی بود که اساسا این شرکتها کارت بازرگانی ندارند که بتوانند این کار را انجام دهند.
او اضافه کرد: در ادامه گفتند برای واردات اتوبوس با شرکتهای بازرگانی قرارداد امضا شود، بر این اساس با یکی از شرکتهای معرفیشده از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای مذاکره کردیم.
او تصریح کرد: مدیرعامل شرکت مذکور، سرشبکه است و شعبههای متعددی در سراسر ایران دارد. این شرکت ما را به سازمان راهداری و حملونقل جادهای معرفی و سازمان قرارداد یکطرفه را با ما امضا کرد.
او درباره یکطرفه بودن قرارداد توضیح داد: یکی از موارد این بود که مبالغ در قرارداد مشخص نبود، یکی دیگر آنکه ما به شرکت مسافربری تعهد میدهیم وقتی اتوبوس وارد و رسید قبض انبار شد متعلق به شرکت معرفی شده از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای است!
او متذکر شد: عملا وقتی پولی ردوبدل نشده بود فقط باید یک تفاهمنامه بین شرکت بازرگانی و شرکت مسافربری امضا میشد، نه اینکه یک قرارداد یکطرفه امضا میشد.
او اضافه کرد: به دلیل پوشش طرح اربعین گفتیم این کار را انجام میدهیم، بر این اساس برای واردات اتوبوس از اروپا بسترسازی کردیم. شرکتهای خارجی به دلیل تحریم علاقهای به فروش اتوبوس نداشتند که با یکسری فرآیندها موفق شدیم اتوبوسهای اروپایی را خریداری کنیم.
او اظهار کرد: این پروسه را انجام دادیم،. بازرس سازمان راهداری اعلام کرد که «واردات اتوبوس دیگر به عهده ما نیست و کارها به ستاد سوخت منتقل شده است»، به ستاد سوخت مراجعه کرده گفتیم اتوبوسهای ثبتسفارششده را تایید کنند، مسوولان ستاد سوخت گفتند که اصلا در جریان این موضوع نیستند!
او با بیان اینکه «مصوبه هیات وزیران را به آنها یادآوری کردیم»، افزود: ستاد سوخت تاکید کرد «هیچ بخشنامهای برای واردات اتوبوس نداریم».
او با یادآوری اینکه در سامانه RPF شماره ثبت سفارش وارد و تایید میشود، تصریح کرد: بارها با سازمان راهداری و حملونقل جادهای تماس گرفتیم تا اینکه سرانجام آقای شهرکیثانوی معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای به ما گفت؛ با مسوول IT سازمان راهداری هماهنگ باشید. طی یک تماس یکطرفه، مشکل را مطرح کردیم و گفتیم داخل سامانه واردات اتوبوس معرفی و برنامهنویسی نشده است که واردکننده وقتی ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت انجام و کد مربوطه صادر شد باید در سامانه RPF وارد شود و سازمان راهداری آن را تایید کند.
او یادآور شد: مسوول IT سازمان راهداری ما را به مسوول آیتی وزارتخانه ارجاع داد که خوشبختانه با خروج از طرح اربعین یکسری مشکلات رفع شد و گفته شد روی طرح بند (ص) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور ثبت سفارش را انجام دهید.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد