19 - 12 - 2022
وزارتخانهای که راه ندارد
انتصاب مدیران از حوزه مسکن و در نتیجه مغفول ماندن بخش راه، انتخاب افراد از تخصصهای غیرمرتبط و بیمدیر ماندن دفاتر زیر مجموعه معاونت برنامهریزی و اقتصاد حملونقل وزارت راهوشهرسازی باعث شدهاست تا نهتنها در بخش حملونقل کشور پیشرفتی حاصل نشود و بلکه سوانح و مشکلات بخش حملونقل و راهوترابری تشدید شود.
برنامهریزی و اقتصاد حملونقل امریاست که باید توسط یک مجموعه بسیار قوی و متفکر انجام پذیرد و واحدهای برنامهریزی در هر سازمان به مثابه مغز متفکر آن سازمان مطرح میشوند.
وظایف و زیرمجموعهها
معاونت برنامهریزی و اقتصاد حملونقل یکی از معاونتهای ستادی وزارت راهوشهرسازی است که باید گفت مهمترین معاونت این وزارتخانه میباشد، اهمیت این معاونت از این لحاظ است که تمامی برنامهریزیها و تنظیمهای بودجهای این وزارتخانه در این معاونت انجام میپذیرد و بنابر نظر کارشناسان گاه اتفاق افتادهاست که معاون برنامهریزی به عنوان وزیر یا سرپرست وزارتخانه معرفی شده است.
انجام وظایف و پیگیریهای این معاونت از طریق دفترهای برنامهریزی و اقتصاد حملونقل، مشارکتها و جذب سرمایهگذاری راهوشهرسازی، آمار و تلفیق برنامه راهوشهرسازی، نظارت و ارزیابی نظامهای حملونقل و تشکلهای حرفهای و ایمنی حملونقل و دبیرخانه شورایعالی هماهنگی ترابری کشور و شورایعالی فنی و کمیسیون ایمنی راهها صورت میگیرد.
بنابراین برنامهریزی و تدوین بودجه تمام فعالیتهای عمرانی و زیرساختی راهوشهرسازی در این معاونت صورت میگیرد همچنین مسایل مربوط به ایمنی حملونقل و ایمنی راهها مربوط به این معاونت است.
دفترهای بیمدیر همچون یتیمان بیپدر!
یک منبع آگاه درخصوص عملکرد معاونت برنامهریزی و اقتصاد حملونقل در گفتوگو با تیننیوز گفت: دفتر مشارکتها و جذب سرمایهگذاری راهوشهرسازی حدود ۹ ماه سرپرست نداشته است، دفتر برنامهریزی و اقتصاد حملونقل هنوز مدیر ندارد، باقی افرادی هم که در راس دیگر دفترهای این معاونت خدمت میکنند بهعنوان سرپرست هستند و مدیر دفتر نیستند با این وصف میتوان تشخیص داد که وضع حملونقل کشور چه جهتی را به خود میگیرد.
وی با بیان این مطلب که تا پیش از ادغام وزارت راه با مسکن و شهرسازی دفتر برنامهریزی با بودجه همراه و یکی از نقاط قوت این معاونت وجود دفتر بودجه در این معاونت بود، اظهار داشت: این معاونت تحت نام معاونت برنامهریزی اقتصاد و حملونقل باقی ماند اما دفتر بودجه از این معاونت منفک شد و به معاونت حقوقی و پارلمانی مجموعه اضافه شد.
در اینجا جای این پرسش مطرح است که چرا باید تدوین و تنظیم بودجه را از برنامهریزی جدا کرد؟ در صورتی که به طور معمول برنامهریزی و تدوین بودجه با هم همراه هستند.
در حال حاضر باید گفت که معاونت برنامهریزی و اقتصاد حملونقل بدون بازو حرکت میکند و به مثابه جسمی است که تنها خود را نگه داشته است.
این منبع آگاه در این خصوص بیان کرد که معاون مربوطه از حوزه مسکن وارد این معاونت شده است و در هفته دو تا سه روز برای مسکن وقت میگذارد با این وصف طبیعی است که حملونقل مغفول مانده و در نهایت در ریل و جاده سانحه اتفاق میافتد همچنین یکی از دفترهای این معاونت دفتر ایمنی حملونقل است وقتی این دفتر مدیر نداشته باشد و نیرو کم باشد دیگر نمیتوان ارتقای امنیت داشت.
مسکن یا راه، مساله این است؟
این کارشناس اقتصاد حملونقل ضمن انتقاد از عملکرد معاونت برنامهریزی و اقتصاد بیان داشت در حال حاضر معاونت مربوطه از حوزه مسکن است و حدود ۹۵ درصد انتصابات از حوزه مسکن صورت میگیرد بنابراین دغدغه راه وجود ندارد. دفترهای زیر مجموعه هم نیرو کم دارند برای مثال دفتر سرمایهگذاری یک مدیر دارد و سه نفر کارشناس، در واقع باید گفت با به حاشیه رفتن دفترها در واقع کار و وظایف این دفاتر به حاشیه میرود در واقع باید متذکر شد که اگر در گذشته معاونت برنامهریزی و اقتصاد حملونقل حذف میشد از چهارچرخ سه چرخ آن لنگ میشد اما در حال حاضر اگر این معاونت حذف شود اتفاقی نمیافتد.
وی همچنین مشکلات معاونت برنامهریزی و اقتصاد حملونقل را در دو بخش مدیریتی و ساختاری ارزیابی کرد و بیان داشت: در حال حاضر یکسری مشکلات مدیریتی در معاونت و دفاتر زیر مجموعه آن وجود دارد و آن این است که اکثر دفترها مدیر ندارند برای مثال وقتی دفتر برنامهریزی مدیر ندارد در نتیجه هنوز اهداف کمی و ریز برنامه پنجم توسعه به معاونت راهبردی داده نشده است.
البته برنامه به صورت کلان وجود دارد اما به صورت ریز و با عدد و رقم هنوز تدوین نشده همچنین ما یکسری مشکلات ساختاری داریم و آن این است که افراد سر جای خود قرار نگرفتهاند و اکثر انتصابات از حوزه مسکن انجام گرفتهاست. مدیران کل استانها اغلب از حوزه مسکن هستند و روی راه تمرکز ندارند، دولت هم روی مسکن مهر و تعهدات خود در این امر تمرکز دارد و حوزه راه مورد غفلت قرار گرفته است در نتیجه این امر موجب بروز سوانح و حوادث جادهای، ریلی، هوایی و دیگر انواع حملونقل میشود و اگر یکسال دیگر به همین صورت بگذرد وضع وخیمتر میشود.
تخصصهای بیربط
این کارشناس آگاه با بیان این مطلب که کار اقتصاد حملونقل یک کار تخصصی است، خاطرنشان کرد: باید اصلاح ساختاری صورت بگیرد و از افراد با تجربه با تخصص مرتبط استفاده شود در حال حاضر افرادی که در این بخشها کار میکنند هیچکدام تخصص اقتصاد حملونقل ندارند، برای مثال در مجموعه فرد با لیسانس الهیات است، انواع و اقسام مدیریتهاست، حقوق است، محیطزیست است اما تخصص مرتبط با اقتصاد حملونقل نیست.
سخن آخر
با توجه به مسایل ذکر شده به نظر میرسد اشکالات مدیریتی و ساختاری در معاونت برنامهریزی و اقتصاد حملونقل موجب بروز حوادث در بخش حملونقل کشور شدهاست. شاید در این شرایط بهتر باشد به جای کتمان وقایع یا فرافکنیها و گردن دیگران انداختن اتفاقات به دنبال راهحل برای مشکلات حملونقل کشور باشیم، مشکلاتی که ناشی از سوء مدیریتهاست و با تدقیق و انتصابات درست قابل حل است، درست است که کشور در شرایط خاصی به سر میبرد اما چرا باید خودزنی کنیم. بیاییم به دور از هرگونه نگاه چارچوب دار و قالبی به دنبال راهحل برای احیا و ارتقای راه و حملونقل کشور باشیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد