ورود زبانهای خارجه غیرانگلیسی به مدارس محقق میشود؟

جهان صنعت– رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه موضوع ورود مفاهیم جدید در کتابهای درسی همواره وجود داشته است، گفت که سازمان در بازههای زمانی مشخص، برنامههایی را پیشبینی میکند تا مطالبی به کتابهای درسی ورود پیدا کند که ورود هوش مصنوعی، محیطزیست و امثال اینها به کتابهای درسی از این دسته برنامههای سازمان پژوهش است.
علی لطیفی با بیان اینکه برخی موضوعات مهم هستند اما نحوه پرداختن به آنها در کتابهای درسی نیاز به کار کارشناسی دارد، افزود: موضوع اساسی حجم مطالب است، گفته میشود حجم مطالب کم باشد اما همه چیز در آنها گنجانده شود و این کار سختی است.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزشوپرورش درخصوص ورود زبانهای خارجه غیرانگلیسی به مدارس گفت: آموزشوپرورش تاکنون در این خصوص موفق نبوده که این عدم موفقیت آن هم دلایل مختلفی دارد.
لطیفی با بیان اینکه درخصوص زبانهای غیر از انگلیسی چالش اصلی اجراست، عنوان کرد: هنوز در دانشگاهها نتوانستهایم تنوع زبانهای خارجی را تثبیت کنیم زیرا فرهنگ عمومی دانشگاهی ما هنوز این موضوع را نپذیرفته در نتیجه دشواری این کار برای آموزشوپرورش دو چندان است البته تحقق آن غیرممکن نیست اما سختیهای خاص خودش را دارد و در وهله اول فرهنگ، سپس تامین دبیر و دانشآموزانی که این عنوان درسی را بپذیرند باید مهیا باشد.
وی با بیان اینکه پیشتر پیشنهاد شده بود هنرستانهای تخصصی زبان ایجاد شود، اظهار کرد: اگر این امر محقق شود، میتوانیم زبانهای غیرانگلیسی را به شیوه مناسبی تدریس کنیم. البته این موضوع به عنوان اولویت روی میز آموزشوپرورش نیست که بتوان با تمام دشواریهایش راههایی برای تحقق آن در نظر گرفت.
منبع: ایسنا