29 - 02 - 2024
ورود تشکلها به چالشهای دولت و بخش خصوصی
«جهانصنعت»- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دیدار با شورای مرکزی فراکسیون تشکلهای اتاق ایران اعلام کرد که اتاق ایران اصلاح شیوهنامه تشکلها، تشکیل اتاق فکر و تفکیک معاونت تشکلها و امور استانها را در دستور کار دارد. به گفته رییس اتاق ایران، باید تبعات بخشنامههای صادرشده در حوزه اقتصاد سنجیده شود. بخشنامه ارز نیمایی یکی از همین موارد است که مشکلات زیادی در پی داشت. مشکلاتی که در حوزه صادرات پیشآمده، نوعی به تاراج گذاشتن اقتصاد کشور است. برای حل مسائل اقتصادی مانند نرخگذاری ارز، باید از تعیین قیمت پایه گمرکی در حوزه صادرات و غیره با نگاه تشکلها استفاده کنیم.
صمد حسنزاده در نشست با شورای مرکزی فراکسیون تشکلهای اتاق ایران گفت: به عنوان مثال فرآیند تسویهحساب ارزی در گمرک نوعی کارشکنی ناشی از بیتجربگی کارشناسان است. اتاق ایران و فراکسیون تشکلها باید در این حوزه همفکری کنند و این موارد را به سیاستگذاران توضیح دهند. این موارد به مصلحت دولت و بخش خصوصی نیست. باید خودمان همت کنیم، نه فقط به عنوان مطالبهگر، بلکه با گفتوگوی راهکارمحور و منطقی با دولت و مجلس صحبت کنیم تا مشکلات حل شود.
حسنزاده گفت: ممانعتی برای برگزاری نشست تشکلها و فراکسیون تشکلها در اتاق ایران وجود ندارد و ارائه خدمات اتاق به تشکلهای زیرمجموعه خود در قبال دریافت وجه نیست. اتاق بازرگانی مختص یک عده به خصوص نیست، اتاق برای همه است و باید با برنامهریزی به همه تشکلها سرویس ارائه کنیم.
رییس اتاق ایران گفت: باید اتاق فکری با حضور بنده و چند نفر نماینده منتخب فراکسیون تشکلها تشکیل دهیم و در آن به شکل ماهانه موضوعات تخصصی را بررسی و هماهنگ کنیم. او درباره نظام ارزشیابی و رتبهبندی تشکلها گفت که اصلاح وضعیت موجود ضروری است. فراکسیون تشکلها طرحی را ارائه کند تا در هیاترییسه اتاق ایران بررسی و تصویب شود.
حسنزاده گفت: باید از تجربه مدیران باتجربه بهره بگیریم. باید مسائل را دقیق توضیح دهیم و برای این مسائل، آموزشهای لازم به اعضا و فعالان اقتصادی داده شود. در اتاق ایران برای آموزش بودجه خوبی در نظر گرفته شده و قرار است در این مسیر از استانهای کمبهره حمایت کنیم.
او افزود: در دورههای قبلی کارهای خوبی در اتاق ایران انجام شده است. در این دوره میخواهیم با نظر تشکلها و فعالان اقتصادی، اتاق در جایگاه واقعی خود قرار گیرد که شأن آن مشاور سه قوه بودن باشد و به تعهدات خود عمل کند.
هیاترییسه اتاق ایران هیچ وقت به تنهایی نمیتواند، دائرهالمعارف مسائل باشد و در تمام مسائل اعلام نظر کند. باید تشکلها در کنار ما قرار گیرند تا مسائل را با نگاه کارشناسی در دولت و مجلس مطرح کنیم.
رییس اتاق ایران تصریح کرد: اتاق ایران اصلاح شیوهنامه تشکلها، تفکیک معاونت تشکلها و امور استانها را در نظر دارد. برای تشکلها، ساختمانی در حال ساخت و قرار است این ساختمان بعد از تکمیل شدن در اختیار تشکلهای عضو قرار گیرد.
توجه به ظرفیت تخصصی تشکلها
در بخش اول نشست، ابوالفضل روغنیگلپایگانی دبیرکل فراکسیون تشکلها گفت: مهمترین موضوع تشکلها این است که به ظرفیت آنها در اداره توجه شود و اعضای تشکلی هیات نمایندگان بتوانند به عنوان عضو هیاترییسه انتخاب شوند و فعالیت کنند. برای حل این مساله به جز اصلاح قانون، میتوان آییننامه نحوه تشکیل را با رایگیری در هیات نمایندگان اصلاح کرد یا با اقدامات حقوقی نظیر استفسار از مرکز تطبیق قوانین مجلس محدودیت غیرقانونی حاضر حذف شود. امیدواریم هیاترییسه در حل این مساله ما را یاری کنند.
شیوهنامه تشکلها حلال بخشی از چالشهای تشکلها
سخنگوی فراکسیون تشکلهای اتاق ایران بخش زیادی از چالشهای نظام حکمرانی تشکلی اتاق را از مواردی دانست که اعضای شورای مرکزی فراکسیون با رییس اتاق ایران مطرح کردند. او ابراز امیدواری کرد که با اصلاح و تصویب شیوهنامه تشکلها این موارد حل شود.
به گفته سیدتوحید صدرنژاد باید کمیته بررسی شیوهنامه تشکیل شود و در آن شیوهنامه تشکلها بررسی و نهایی شود. باید نقشه راهی داشته باشیم که کدام بخش تعداد تشکلهایش به حدی است که میتواند فدراسیون شود. در این صورت ماهیت فدراسیون با موضوعش تطابق خواهد داشت و تشکیل آن موجب نگرانی سایر تشکلها و اتاقها نمیشود.وی درباره حذف بند خاموشی یا بند ادب گفت: مطابق قانون اساسی آییننامه نمیتواند صلاحیتی فراتر از قانون ایجاد یا سلب کند. مطابق قانون اتاق هیات نمایندگان از نمایندگان اتاقهای شهرستان و تشکلها تشکیل شده که فرقی میان این دو گروه نیست، از این رو محروم کردن نمایندگان تشکلها از نامزدی و حضور در هیاترییسه خلاف قانون است. از سمت دیگر تضاد منافع میان این دو گروه موجب شده که از سال ۱۳۷۸ این موضوع ۶ بار در هیات نمایندگان مطرح شود و گروه اکثریت رای به حقوق گروه اقلیت ندهد. اتاق فضای تعامل و همافزایی اتاقهای شهرستان و تشکلهای تخصصی بوده و استمرار چنین رویههایی نهایتا به زیان آن است.صدرنژاد تصریح کرد: یقینا در حوزه تشکلها مشکلات زیادی وجود دارد که ما هم به آن اذعان داریم و اهتمام فراکسیون در طرح و تصویب شیوهنامه جدید تعریف راهکارهای منصفانه و اصولی است. موضوعاتی نظیر فدراسیونسازی، رتبهبندی تشکلها، توانمند کردن تشکلها، ارسال نماینده تشکلها به جلسات همراه با نمایندگان اتاق و نظایر این موارد باید واجد شرایط شفاف و استاندارد باشد.
خواسته تشکلها حضور در هیاترییسه است
فرشید شکرخدایی نایبرییس انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: اعضای تشکلها برای حضور در هیاترییسه اتاق ایران تلاش میکنند، اما وضعیت امروز، مبنی بر ممنوعیت حضور تشکلها در هیاترییسه، با قانون اتاق ایران همسو نیست و سابقه ۶ بار طرح این موضوع در ادوار گذشته هیات نمایندگان نشان میدهد که حذف این محدودیت در هیات نمایندگان به دلیل تضاد منافع مقدور نیست. ما به همراهی هیاترییسه در اصلاح آییننامه نیاز داریم. در قانون فرقی بین اعضای تشکلی و اتاقی هیات نمایندگان نیست و هر کسی عضو پارلمان بخش خصوصی است، میتواند عضو هیاترییسه باشد. امیدوارم به این تبعیض پایان داده شود. حذف این محدودیت از مسیر محاکم قضایی هم قابل پیگیری است که دنبال احیای این حق هستیم.
شکرخدایی گفت: در مورد تعیین نمایندگان تشکلها در ترکیب هیات نمایندگان اتاق ایران، ضوابطی در آییننامه مصوب شورایعالی تعیین شده که در نتیجه برخی از تشکلها طبیعتا شرایط حضور در هیات نمایندگان را ندارند، به عنوان نمونه عدم برگزاری منظم مجامع، تنظیم و استانداردسازی فرآیند تشکیل، توسعه، هماهنگسازی و توانمندسازی تشکلها نیازمند بررسی و تصویب شیوهنامه تشکلها است که طی آن شورای راهبردی تشکلها با حضور نمایندگان منتخب از میان تشکلها پویاتر و فعالتر شده و مواردی نظیر روش رتبهبندی، حل اختلافات میان تشکلها، موضوع حذف و ادغام تشکلها و چالشهایی از این قبیل با شفافیت و کارآمدی بهتری پیش خواهند رفت، بنابراین تا نهایی شدن شیوهنامه تشکلها و دستیابی به یک نقشه منسجم که ارتباط تشکلهای بالادستی با تشکلهای ملی و استانی را تعریف کند، توقف فدراسیونسازی ضروری به نظر میرسد، در غیر این صورت این ناهماهنگی ساختار تشکلها را به هم میزند.
عملکرد تشکلها نباید مانند هم ارزیابی شود
آرش نجفی رییس هیاتمدیره فدراسیون صنعت نفت ایران نقطه ضعف تشکلها را در این دانست که نه در جامعه و نه اتاق بازرگانی و نه سه قوه جدی گرفته نمیشوند. به عنوان نمونه باید نماینده تشکلها در جلسات تخصصی و مرتبط از طرف اتاق معرفی شوند، ولی اکنون زمانی که از طرف اتاق کسی در جلسهای شرکت نکند و اگر کمیسیون هم حاضر نباشد نماینده بفرستد، به تشکلها اطلاع میدهند. ما گستردهترین نهاد تخصصی اتاق بازرگانی هستیم و باید از این ظرفیت استفاده کرد و مثلا در هر جلسهای که بخش خصوصی حاضر باشد در کنار نماینده اتاق، نماینده تشکل حرفهای هم حضور داشته باشد، ولی چنین نیست. بعضا در نبود نماینده تشکلها، نماینده اتاق بدون اطلاعات کافی در موضوعات تخصصی اظهارنظر میکند که با تصمیمات درست و منطقی در تعارض است.
مطالبهگری در رفع تعهد ارزی
مصطفی طالقانی رییس انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی ایران مطالبهگری در رفع تعهد ارزی را بزرگترین دغدغه صادرکنندهها دانست. او بیان کرد: اتاق به عنوان مطالبهگر این حوزه، در حوزه صادراتی که وقفه واردشده، ورود کند تا این معضل حل شود. باید دولت بداند، تمام کشور را نرخ ارز تحت تاثیر قرار میدهد و بخش خصوصی و صادرکنندهها را تضعیف میکند. باید جلوی تعارضهای قانونی گرفته شود. باید این مشکلات رصد شود تا حقوق بخش خصوصی استیفا شود.
رضا محمدینویسی، عضو هیاتمدیره انجمن ملی لیزینگ ایران هم در ادامه گفت: از تشکلها در اتاق حمایت شود. مشکلات تشکلها متفاوت است و باید براساس خواست تشکلها، این مسائل بررسی شود.
باید حمایت از تشکلها سیستماتیکتر شود
محمود اولیایی رییس هیاتمدیره فدراسیون مدیریت و مشاوران هم در این نشست گفت: اتاق ایران به سایر تشکلها کمک کند تا در راستای توسعه خودشان گامی بردارند. قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار مسیر را طراحی کرده است و باید به این ظرفیت قانونی توجه شود. او گفت: باید به نقش و ظرفیت تشکلها توجه شود. آنهایی که پای کار بوده، نماینده تشکلها هستند، اما حمایتهایی که اتاق انجام میدهد، برخلاف این رویه بوده است. برخی از رفتارهای سازمانی در اتاق ایران، انگیزهها را از بین میبرد. باید این حمایتها سیستماتیکتر باشد.
اتاق فکری با محوریت تشکلها تشکیل شود
ادموند میرزاخانیان نایبرییس انجمن شرکتهای مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی گفت: ایجاد ارتباط ارگانیک میان هیاترییسه اتاق و فراکسیون تشکلها بسیار مهم است. تشکلها بهترین تجربه، دقیقترین و بهروزترین آمارها را دارند و شرایط اقتصادی را میشناسند. باید ایجاد ظرفیت بالا به عنوان یک تمرین برای تشکلها در دستور کار قرار گیرد. ایجاد اتاق فکری لازم است تا برای موضوعات خاص از ظرفیت تشکلهای تخصصی استفاده کنیم، در این صورت است که میتوانیم به دولت پیشنهاددهنده باشیم.
او تصریح کرد: در برخورد با دولت منفعل و منتظر دعوت دولت نباشیم. میتوانیم مسائل خود را به دولت ببریم. برخی از مسائل بخش خصوصی از دید دولت مطرح نمیشود و میتوانیم این مسائل را به دولت ببریم. ایجاد ارتباطات بینالمللی از اتاق با خارج از ایران به عنوان بخش خصوصی تحت تاثیر تحریمها قرار گرفته است. بخش خصوصی تحریم نیست. باید از این بستر استفاده کنیم و روی ارتباطات بینالمللی اثرگذار باشیم.
در مسائل از نظر بخش خصوصی استفاده کنند
محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار به دولت تکلیف شده تا در موضوعات مختلف از نظر بخش خصوصی استفاده کند، ولی برخلاف قانون از ظرفیت تشکلها استفاده نمیشود. البته در درون خود اتاق هم از ظرفیت تشکلها استفاده نمیکند. برای همین در خیلی از جلسات دوستان حضور دارند که نظراتشان با نظارت نماینده تشکل در تعارض است. مقامات دولت از این تعارض در ظاهر اظهار تاسف و البته خوشحالی میکنند و خود نظر سوم را میدهند. این یک مساله اصلی است و خیلی از مواقع مصوبهای ابلاغ میشود که نماینده اتاق از نظر تشکل استفاده نکرده و امضا کرده که در این موارد عملا امکان دفاع نداریم. این ناشی از نوع نگاهی بوده که ساختارها را به درستی شکل نداده است. شلختگی در رفتار بخش خصوصی هم دیده میشود. تشکلهایی که از کف بازار و تولید شناخت دارند، متاسفانه از ظرفیت آنها کمتر استفاده میشود. در عین حال تشکلهای موازی که به تقابل با تشکلهای اتاق مشغول هستند، شناسایی شوند و باید براساس قانون محیط کسبوکار درخصوص یکپارچهسازی و ادغام تشکلها عمل شود.
لاهوتی تاکید کرد: پیشنهاد من این است که جایگاه مرکز پژوهشها، کمیسیونها و تشکلها در کنار یکدیگر بازتعریف و دیده شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد