10 - 06 - 2020
ورود بختآزمایی به صنعت خودرو عجیب است
مهر- یک کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از شیوه پیشفروش خودرو درباره شیوههای جایگزین گفت: عرضه خودرو در بورس مزیتی به نام شفافیت دارد. البته باید برای عرضه حواله خودروی صفر الزاماتی را رعایت کرد.
میلاد بیگی، مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر با انتقاد از شیوه پیشفروش خودرو گفت: شیوه فعلی پیشفروش خودرو هم در بعد قیمتگذاری و هم بعد شیوه فروش ایرادات متعددی دارد.
وی افزود: مقایسه قیمتهای کالاها در صنایع دیگر با صنعت خودرو نشان میدهد که قیمتهای خودرو باید بیشتر افزایش پیدا کند و قیمتگذاری شورای رقابت اشتباه است. البته این موضوع به معنای طرفداری از خودروسازها نیست بلکه به این معناست که نباید قیمتگذاری به شیوهای انجام شود که فقط دلالها سود کنند.
مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر خاطرنشان کرد: در شیوه پیشفروش فعلی پدیده عجیبی رخ داده است و برای اولینبار، بختآزمایی نیز وارد صنعت خودرو شده است در حالی که کاملا روشن است که این شیوه کاملا غلط است.
بیگی ادامه داد: دولت احتمالا چند ماه دیگر به این جمعبندی میرسد که شیوه فعلی پیشفروش خودرو غلط بوده و باید به سراغ شیوه دیگری برود.
وی در خصوص شیوه درست فروش خودرو گفت: به صورت طبیعی هر بنگاهی دوست دارد تا در فضای پیوسته و بلند مدتی، تقاضا برای کالایی که تولید میکند، افزایش یابد اما الان شرکت ایرانخودرو و سایپا علاقهای به افزایش تولیدات خود ندارد و علت این امر را باید در قیمتگذاری خودرو در نظر گرفت.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: علت اینکه با وجود تقاضای بالا، خودروسازها علاقهای برای افزایش تولید ندارند این است که در دو سال اخیر قیمت فروش کمتر از قیمت تمام شده برای خودروساز بوده است در حالی که اولین و اساسیترین اصل در یک فعالیت اقتصادی این است که قیمت فروش بیش از قیمت تمام شده باشد.
بیگی خاطرنشان کرد: اگر از سال ۹۷ قیمتگذاری به درستی انجام شده بود الان صنعت خودروسازی کشور وضع بهتری داشت ولی متاسفانه این امر صورت نگرفته است.
وی در خصوص شیوه درست قیمتگذاری خودرو گفت: برای قیمتگذاری خودرو میتوان قیمت پایه را بعد از اینکه آنالیز قیمتی از خودروساز گرفته شد به صورت عمومی اعلام کرد و زمانی برای آن تعیین کرد تا همه بتوانند آن را بررسی کنند.
وی ادامه داد: به کمک آنالیز قیمتی یک سری ضرایب شاخص قیمت ایجاد بشود تا قیمت خودرو به وسیله ضرایب شاخص قیمت تعیین شده و با توجه به تورم اعلامی بانک مرکزی به صورت ماهانه یا فصلی به روز شود.
بیگی خاطرنشان کرد: با این شیوه، قیمتگذاری از دست نهادهای انسانی اعم از شورای رقابت یا سازمان حمایت از مصرفکنندگان خارج میشود و به یک شاخص شفاف سپرده میشود.
وی گفت: جایگزین کردن شاخص به جای نهادهای انسانی هم به نفع مردم و هم به نفع خودروساز است و باعث میشود تا هم دولت نتواند از جیب خودروساز بذل و بخشش کند و هم خودروساز نتواند خودروی خود را گران به مردم بفروشد.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: هر چه پیشبینی ناپذیری اقتصاد افزایش یابد، تورم نیز افزایش مییابد در حالی که با تعیین ضرایب شاخص قیمت میتوان پیشبینیناپذیری اقتصاد را کاهش داد.
بیگی با اشاره به پیشنهاد عرضه خودرو در بورس گفت: عرضه خودرو در بورس مزیتی دارد و آن شفافیت است البته باید برای عرضه حواله خودروی صفر در بورس الزاماتی را نیز رعایت کرد.
وی در خصوص الزامات عرضه خودرو در بورس کالا خاطرنشان کرد: خودرو در بورس باید به قیمت پایه خرید و فروش شود و قیمت پایه نیز نباید توسط خودروساز مشخص شود، همچنین باید محدودیتهایی روی خرید و فروش خودرو در بورس اعمال شود تا سوداگری و سفتهبازی در بورس شکل نگیرد.
مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر ادامه داد: همچنین افزایش قیمت در هر روز حتما باید محدوده مشخصی داشته باشد و به طور مثال هر روز بیش از دو تا سه درصد بیشتر نتواند افزایش داشته باشد مضاف بر اینکه باید حجم مبنای فروش نیز وجود داشته باشد تا اگر دو حواله با قیمت مثبت سه درصد معامله شدند، قیمت سایر حوالهها مثبت سه درصد نشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد