26 - 10 - 2016
ورود ایرلاینهای جدید با جیب خالی!
گروه حملونقل- پس از کشکمشهای فراوان مراحل تاسیس شش شرکت هواپیمایی و دو شرکت هلیکوپتری در حال طی شدن است. به گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در حال حاضر این هشت شرکت برای تاسیس موافقت اصولی را دریافت کردهاند اما همچنان پیگیر الزامهای مربوط به ساختار شرکت و تدوین نظامنامههایشان هستند. ثبت تقاضا برای تاسیس ایرلاینهای جدید در شرایطی رخ میدهد که ایرلاینهای فعال با مشکلات متعددی مواجه شدهاند و حتی به دلیل مشکلات مالی قادر به تامین سوخت هواپیماهای خود به صورت نقدی نیستند. به گفته اسعدیسامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی برای تاسیس یک شرکت هوایی در گام اول باید طرح توجیه اقتصادی تهیه شود و در صورتی که کفایت مالی لازم برای تاسیس شرکت تایید شود، شرکت هواپیمایی و هلیکوپتری میتواند آغاز به کار کند و این در حالی است که از ایرلاینهای فعلی که در حال فعالیت هستند هم تعداد کمی از کفایت مالی لازم برخوردار هستند.
به گفته اسعدیسامانی، تعیین کفایت مالی شرکتها بستگی به نوع فعالیت آن دارد به عنوان نمونه اگر شرکتی قصد برقراری پرواز چارتری و برنامهای داخلی و خارجی را داشته باشد باید متناسب با این میزان فعالیت، تامین سرمایه کند. او ادامه میدهد: پس از موافقت اصولی برای ثبت شرکت و طی روند اداری باید حداقل پنج هواپیما تامین شود و سپس شرکت یادشده در صورت دارا بودن استانداردهای لازم سازمان هواپیمایی کشوری میتواند مجوز AOC یعنی فعالیت و بهرهبرداری هوایی و جابهجایی مسافر و بار را دریافت کند.
اگر شرکت به دنبال انجام پروازهای برنامهای و چارتری داخلی و خارجی باشد باید حداقل ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه داشته باشند اما تامین سرمایه برای شرکتهایی که تنها به دنبال برخی از این امتیازها هستند، کمتر است. با این وجود شرکتهای هواپیمایی به طور میانگین سالانه ۱۰ میلیارد دلار برای تامین ناوگان نیاز دارند. در حال حاضر کفایت سرمایه برای ایرلاینها ۱۰۰ میلیون دلار یا ۳۵۰ میلیارد تومان تعیین شده است و جز چند ایرلاین نتوانستهاند حداقل سرمایه تعیین شده توسط وزارت راه و شهرسازی را تامین کنند. در این شرایط بدهی ایرلاینهای داخلی به شرکت فرودگاهها حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است و عدم پرداخت این بدهی کار را به شکایت در مراجع قضایی کشاند. از طرف دیگر عدم آمادگی شرکتهای هواپیمایی در تامین سوخت هواپیماها به صورت نقدی کار بسیاری از پروازها را به تاخیر کشاند و این موضوع همچنان در بلاتکلیفی به سر میبرد. در این شرایط درخواست تاسیس ایرلاینهای جدید یکی از چالشهای مهمی است که وزارت راه و شهرسازی با آن مواجه شده است. عباس آخوندی، وزیر راهوشهرسازی معتقد است با آزادسازی قیمتها در صنایع هوانوردی و تعیین کفایت مالی برای ایرلاینها صنعت هوانوردی کشور برای رقابت در بازار منطقه آمادگی لازم کسب خواهد کرد. در همین حال اغلب ایرلاینها در افزایش سطح خدمات و تامین سرمایه که مهمترین هدفگذاری دولت در سیاستگذاریهای خود بوده است ناتوان ظاهر شدهاند. با وجود اینکه دولت قصد دارد با کاهش سهم خود در صنعت هوانوردی مقدمات حضور در رقابت جهانی را فراهم کند شرکتهای هواپیمایی فعال از مشکلات مالی رنج میبرند و در این شرایط در خواست برای تاسیس ایرلاین هم افزایش یافته است.
اعلام تداوم روند اداری ثبت شرکتهای هواپیمایی و هلیکوپتری از سوی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در شرایطی منتشر میشود که عباس آخوندی دیروز در حاشیه مراسم امضای شش توافقنامه حملونقلی با آلمان از درخواست پروانه و تاسیس شرکتهای هواپیمایی جدید خبر داد که مجوزهای اولیه را گرفتند و در حال انجام بقیه کارهایشان هستند.
وزیر راهوشهرسازی در شرایطی از افزایش قابل توجه تقاضا برای تاسیس ایرلاینهای جدید و البته آغاز به کار تعدادی از آنها در آینده نزدیک خبر داده که هنوز شرکتهای هواپیمایی فعال نسبت به شرایط فعلی خود اعتراضهایی دارند و مشخص نیست شرکتهای جدید در کدام بستر فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.
شرایط سخت اقتصادی، نرخها و البته پروازهای تکلیفی عواملی بودهاند که در سالهای گذشته یا ایرلاینهای ایرانی را زمین زدهاند یا برای آنها چالشهای اقتصادی بزرگی به وجود آوردهاند. بدهیهای کلان به شرکت فرودگاهها و شرکت پخش فرآوردههای نفتی یکی از این مشکلات است و نبود منابع مالی لازم برای تجهیز دوباره ناوگان و خرید هواپیماهای جدید بخشی دیگر از این دغدغهها را میسازد. در چنین شرایطی وزارت راهوشهرسازی تلاش کرد با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و رها کردن شرکتهای هواپیمایی از برخی قیود راه را برای قدرت گرفتن دوباره آنها باز کند و البته در این راستا شرطی مهم را نیز گذاشت و آن لزوم رسیدن منابع مالی شرکتهای هواپیمایی فعال به ۳۵۰ میلیارد تومان بود.
با وجود آنکه هنوز و با وجود گذشت حدود یک ماه از زمان اعلام شده برای رسیدن به این عدد میگذرد و هنوز گزارشی در این رابطه منتشر نشده اما آخوندی اعلام کرده شرکتهای جدیدی در راه خواهند بود و فعالیت آنها در آیندهای نزدیک کلید خواهد خورد. هرچند به نظر میرسد شرایط جدید به وجود آمده پس از برجام و باز شدن دوباره فضای تعامل اصلی ترین علت در مسیر افزایش تقاضا برای حضور در این عرصه بوده است اما هنوز اما و اگرهایی در این بین وجود دارد.
ایرلاینهای جدید در حالی کار خود را آغاز میکنند که همچنان قوانین گذشته اصلیترین شاخصههای تاسیس آنها به حساب میآیند و خرید پنج هواپیمای ملکی اصلی ترین گزینهای است که باید در کنار سرمایه ۳۵۰ میلیارد تومانی قرار گیرد. این در شرایطی است که با باز شدن دوباره فضای تعامل میان ایران و نهادهای مالی بینالمللی امکان لیزینگ یا اجاره هواپیما به جای خرید آنها وجود دارد و این امر هم میتواند سن ناوگان فعال را به شکلی جدی کاهش دهد و هم سرمایههای ابتدایی ایرلاینها را به هواپیماهای بیشتری برساند. این انتخاب حتی میزان انعطاف ناوگان و امکان جابهجایی آنها در سالهای آینده را نیز به وجود خواهد آورد. هرچند دیدگاههای وزارت آخوندی تاکنون به سمت تسهیل شرایط برای سرمایهگذاران بخشخصوصی چربش داشته و به نظر میرسد در صورت پافشاری این سرمایهگذاران، او آماده خواهد بود این شرط را نیز به نوعی تغییر دهد اما تاکنون این تغییرات اتفاق نیفتاده و ایرلاینهای جدید در فضای پسابرجام هنوز به شکل دوران گذشته مجوز خواهند گرفت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد