15 - 06 - 2022
ورود اروپا به اقتصاد دوره جنگ
گروه جهان- امانوئل ماکرون روز دوشنبه در نمایشگاهی در شهر پاریس اعلام کرد فرانسه و اتحادیه اروپا وارد برهه اقتصاد دوره جنگ شدهاند و ما باید خود را برای یک دوره طولانیمدت سازماندهی کنیم. رییسجمهور فرانسه با اشاره به ورود قاره اروپا به اقتصاد دوره جنگ از کشورهای همسایه خود خواست قبل از آنکه به خارج چشم بدوزند، از پایگاه دفاعی- صنعتی در این قاره حمایت کنند.
به گزارش پایگاه دیفنسنیوز، امانوئل ماکرون در سخنرانی خطاب به جمعی از مقامات شرکتهای بینالمللی سازنده تسلیحات، هیاتهای نظامی و سایر ذینفعان از اروپا درخواست کرد که در قبال دفاع شخصی روی داخل تمرکز کند؛ این در حالی است که کشورهای اروپایی متعهد شدهاند بودجههای نظامی خود را در ضمن یک محیط ژئوپلیتیکی بیثبات به ویژه در ارتباط با جنگ در اوکراین افزایش دهند.
ماکرون در سخنرانی خود در کنفرانس فناوری نظامی«Eurosatory» در حومه پاریس بیان کرد که فرانسه وارد اقتصاد جنگ شده که معتقدم برای مدت طولانی با ما خواهد بود. این اولین باری است که امانوئل ماکرون از زمان رسیدنش به ریاستجمهوری در سال ۲۰۱۷ در این مجمع که اولین نشستش را از زمان شروع همهگیری کووید۱۹ شاهد بوده، شرکت میکند.
او خاطرنشان کرد، این کشور باید در قبال پایگاه نظامی- صنعتی خود بیشتر سرمایهگذاری کند و همچنین برای پاسخگویی به نیازهای سربازان خود در عین حمایت از درخواستهای برخی شرکا به جهت دریافت تجهیزات خاص، چابکتر و نوآورتر شود.
ماکرون در عین حال از هموطنان اروپایی خود خواست اشتباهات قبلی را تکرار نکنند. او خاطرنشان کرد: صرف هزینه زیاد برای خرید از خارج ایده خوبی نیست. ما باید فراوان هزینه کنیم، اما باید به جوانب خودمختاری استراتژیک اروپا فکر کنیم. ما باید پایگاه فناوری و نظامی- صنعتی اروپا را تقویت کنیم.
ماکرون همکاریهای مداوم بین فرانسه و همسایگانش را تصدیق کرد اما گفت که باید کارهای بیشتری در راستای توسعه برنامههای مشترک، بهبود مشارکتها و تشویق حاکمیت اروپا انجام شود. همچنان که ماکرون موفقیت صادرات فرانسه به کشورهایی مانند اندونزی و مصر را ستود، متعهد شد که از سرمایهگذاری خارجی بیشتر حمایت کند. او خاطرنشان کرد: من در کنار شما خواهم بود تا سرمایهگذاران جهان را متقاعد کنم که به این بخش بپیوندند و آن را پیش ببرند.
ماکرون تاکید: در عین حال، کشورهای اروپایی باید تمایل بیشتری به پذیرش همکاری در سراسر برنامههای خود و استانداردسازی بهتر پیشنهادها برای تقویت رقابت در بازار جهانی داشته باشند. من در اینجا میبینم که واقعیت بازار فرانسه چیست و واقعیت بازار آمریکا چیست. دومی بیشتر از ما سرمایهگذاری میکند، اما پیشنهادهای سادهتری دارد. استانداردسازی واقعی اروپایی چیزی است که به ویژه در حوزه سایبری، فضایی و دریایی به آن نیاز داریم.
در این میان، نتیجه گزارش تحقیقی از ساکنان پنج کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس نیز نشان میدهد که اروپاییها به دلیل افزایش تورم به غذاهای ارزانقیمت روی آوردهاند. شبکه فرانسوی «بیافامتیوی» گزارش داد که اغلب اروپاییها در مواجهه با تورم و افزایش قیمتها، الگوی مصرفشان تغییر کرده و رجوع به محصولات ارزانقیمت را در دستور کار قرار دادهاند.
طبق این گزارش، انتخاب مصرفکنندگان اروپایی به این سمت تغییر کرده است که به گزینههای کاهشدهنده بهای کالاها و محصولات در مغازهها و فروشگاهها متوسل شوند. شرکت معتبر آمریکایی «مک کینزی» در همین ارتباط از ساکنان پنج کشور اروپایی یک نظرسنجی ترتیب داده است.
طبق این نظرسنجی، آنها در مواجهه با افزایش شدید نرخ تورم، الگوی مصرفشان را تغییر دادهاند چراکه تورم به مهمترین نگرانیشان تبدیل شده است.
در گزارش شرکت معتبر آمریکایی «مک کینزی» همچنین آمده است: «آخرین نظرسنجی شاخص مصرفکننده نشان میدهد که در سراسر اروپا، مردم عادتهای خود را تغییر دادهاند و رفتار جدیدی در پاسخ به استرسهای جدید اتخاذ کردهاند.»
بنا بر گزارش بیافامتیوی، شهروندان فرانسوی به طور فزایندهای علاقهمند به خرید مواد غذایی نزدیک به تاریخ انقضا هستند برای اینکه معمولا این کالاها با تخفیف فروخته میشوند. رییس اندیشکده اقتصاد جهانی در آلمان با هشدار درباره افزایش تورم در این کشور، گفت روند تورم در آلمان رو به شتاب گرفتن است.
استفان کوتس، رییس اندیشکده «اقتصاد جهانی» گفت: «افزایش قیمتها به دلیل اقدامات نظامی روسیه در اوکراین هنوز بر مصرفکنندگان تاثیری نداشته است.» کوتس درباره روند افزایش قیمتها در آلمان نیز توضیح داد: «تورم در آلمان از یک سال پیش شروع به افزایش سرعت کرد و اکنون این روند تشدید خواهد شد.»
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد