14 - 11 - 2022
واکنش سازمان هواپیمایی به یک گزارش
روز ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۱ مطلبی تحت عنوان
«بحران در کیش» در روزنامه «جهانصنعت» منتشر شد که در آن کارشاسان و کیشوندان با اشاره به کمبود پروازها به مقصد کیش انتقاداتی را مطرح کردند. با گذشت نزدیک به دو ماه از انتشار این گزارش سازمان هواپیمایی کشوری به این گزارش واکنش نشان داد. متن جوابیه سازمان هواپیمایی کشوری عینا در پی میآید.
در خصوص مطالب مطرحشده مبنی بر اینکه تعداد پروازها در مسیر پروازی کیش کاهش یافته است خاطرنشان میشود؛ به دلیل محدودیتهای ناشی از تحریم و کمبود ناوگان هوایی نهتنها در مسیر مذکور بلکه در بسیاری از مسیرهای پروازی با محدودیت پرواز مواجه هستیم اما با تدابیری که اندیشیده شده در آینده نزدیک شاهد رونق پروازها در این مسیر خواهیم شد و به زودی مناطق بیشتری تحت پوشش قرار خواهد گرفت و از سوی دیگر ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی کیشایر در حال ارتقا است و تعداد ناوگان اعلامشده صحیح نیست.
همچنین در پاسخ به این مطلب که شرکت هواپیمایی کیشایر پروازهای خود را به مقاصد داخلی کاهش داده و در مسیرهای خارجی سوق داده است متذکر میشود، سازمان هواپیمایی کشوری با دقت و حساسیت تمام نسبت به صدور مجوز و یا برقراری پرواز در مسیرهای داخلی و خارجی نظارت داشته و هرگز اجازه کاهش پرواز در شبکه داخلی کشور به دلایل سودجویانه از سوی شرکتهای هواپیمایی را نخواهد داد. و از آنجا که هدف از فعالیت شرکتهایی با ایستگاههای بومی مانند جزیره کیش، صرفا حمایت از شهروندان و یا اهالی بومی مناطق بوده و هرگونه اجازه تاسیس و یا صدور مجوز پرواز بهرهبرداری شرکتهای هواپیمایی در نقاط دوردست ایران و برخی از نقاط محروم تعهد به حفظ سهمیه پروازی تخصیص داده شده برای جابهجایی هموطنان ساکن منطقه است، برحسب نیاز به توسعه گردشگری و افزایش صنعت توریسم حتی سهمیه پروازی شرکتها با تصمیم سازمان هواپیمایی کشوری مدیریت شده و تقاضای بسیاری از ارگانها و دستگاههای محلی مورد توجه است بنابراین جای نگرانی نبوده و شرکتها موظفند به تعهدات خود پایبند باشند و حتی در صورت نقصان پروازی و یا کاهش ناوگان هوایی ممکن است شرکتهای هواپیمایی با بهرهگیری و یا اجاره توافقی پروازهای شرکتهای دیگر کمبود سفرها را جبران کنند.
در پاسخ به بالا بودن قیمتها یادآور میشود، قیمت بلیت هواپیما براساس هزینههای تمامشده و براساس عرضه و تقاضا تعیین میگردد و با توجه به اینکه تمام هزینههای شرکتهای هواپیمایی ارزی بوده و همچنان هزینه یک ساعت صندلی پرواز در ایران کمتر از نرخ جهانی است اما این قیمت در ایران در مقایسه با سایر شقوق حملونقل از نرخ پایینی برخوردار است لذا به دلیل عدم تناسب نرخهای تعیینشده با هزینههای تمامشده و همچنین پیروی از نرخهای دستوری و از سوی دیگر قرار داشتن صنعت حملونقل هوایی در شرایط تحریم، شرکتهای هواپیمایی همواره زیانده هستند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد