1 - 06 - 2022
هیچ رییسجمهوری برجام را امضا نکرده است
رییسجمهور تصریح کرد که دولت یازدهم در قدم اول سعی کرد در سیاست داخلی زخم جدیدی ایجاد نکند و بر زخمهای گذشته مرهم گذارد.
حجتالاسلاموالمسلمین حسن روحانی در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد شهیدان رجایی و باهنر گفت: دولت یازدهم به نیمه راه خود رسیده است و اگر بخواهم نیمه راه را برای دولت با یک جمله تبیین کنم خواهم گفت نیمه راه برای ایجاد آرامش و ثبات در بخشهای مختلف جامعه بوده است.
روحانی افزود: دولت یازدهم در قدم اول سعی کرد در سیاست داخلی زخم جدیدی ایجاد نکند و بر زخمهای گذشته مرهم گذارد و تلاش کرد روابط جناحها، احزاب، گروهها، اقوام، مذاهب و ادیان در کشور روابطی آشتیجویانه، مسالمتآمیز و برادرانه باشد و اگر شکاف اجتماعی وجود دارد تا حد امکان ترمیم شود.
رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه دولت در حوزه اقتصادی تلاش بر آرامش بازار داشته تا نوسانهای شدید و تند را در بازار شاهد نباشیم، خاطرنشان کرد: تورم را مهار کردیم تا به تورمی آرام و کاهنده و مستمر دست یابیم. چون اساس کار ما از ابتدا این بوده است که تورم کاهش مستمر داشته باشد و امید است تا پایان دولت به تورم یکرقمی دست یابیم.
روحانی با اشاره به اینکه در آغاز کار با رکود شدید مواجه بودیم یعنی در سال ۹۱ رشد منفی ۸/۶ و در سال ۹۲ رشد منفی ۹/۱ را داشتیم، گفت: همه تلاشمان را کردیم تا به رشد مثبت دست یابیم و در سال ۹۳ از رکود خارج شدیم.
مرد شماره یک اقتصاد
روحانی با اشاره به اینکه صحبت کردن از قانون و قانونمداری برای برخی تلخ به نظر میرسد، اظهار کرد: نمیدانم چرا وقتی از قانون صحبت میکنیم برخی ناراحت میشوند و به مذاقشان خوش نمیآید که از قانونگرایی صحبت شود. قانون را باید برای همه یکسان اجرا کرد اما این گروه وقتی از قانون صحبت میشود، میگویند حاشیهسازی نکنید. با این حساب وقتی صحبت از قانونگرایی حاشیهسازی باشد حتما باید متن را انحصار و رانتخواری در نظر گرفت.
رییسجمهور پیرامون مرد شماره یک دولت در حل بحران اقتصادی گفت: در بحث اقتصاد، اجرای برنامه مهم است البته تیم اقتصادی ما و ستاد اقتصادی ما معلوم است. این دولت بیشتر برنامهمحور است تا شخصمحور.
وی با اشاره به تصمیم دولت برای دوران بعد از تحریم گفت: من در دولت و در جلسه ستاد اقتصادی بارها این مطلب را گفتم که بعد از تحریم، ما برای حضور بنگاههای خارجی، شرکتهای خارجی و دولتهای خارجی اگر ذهن آنان این باشد که ایران بازار ۸۰ میلیونی در اختیار آنان قرار میدهد، خطا میکند و ما نباید بگذاریم. البته آنان منافع خودشان را دنبال میکنند.
رییسجمهور در ادامه گفت: با مقامات و مسوولانی که با من ملاقات داشتند به صراحت گفتم که سیاست ما بر این است که شما در این کشور سرمایه و تکنولوژی بیاورید و با ایرانیها مشارکت کنید و بخشی از بازار ایران و بازار منطقه و جهان در اختیار هر دو ما قرار گیرد، آن وقت اشتغال برای جوانان ما به وجود میآید.
ارزهای بلوکهشده چقدر است
حجتالاسلام حسن روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اعلام ارقام مختلف برای پولهای بلوکهشده ایران در خارج از کشور که این میزان از ۲۹ میلیارد تا ۱۸۰ میلیارد دلار مطرح شده، گفت: البته رقمهایی که شما به آن اشاره کردید برخی با واقعیت منطبق نیست اما همانطور که شما بیان کردید، ارقام مختلفی بیان میشود که این ارقام میتواند درست باشد.
وی ادامه داد: گاهی کل ارزهایی که ما در خارج از کشور داریم در مجموع چقدر است و گاهی کل ارقامی که مربوط به صندوق توسعه ملی است، منها و کم میشود و گاهی رقمی که مربوط به ذخایر بانک مرکزی است از آن کسر میشود، بخشی از این پول مال دولت است که تبدیل به ریال و وارد خزانه میشود که خیلی بالا نیست و رقمهایی است که از سوی مقامات اقتصادی اعلام میشود و رییس بانک مرکزی آن را اعلام کردند.
روحانی خاطرنشان کرد: رقمی که مال دولت است، رقم زیادی نیست اما در کل بخشی از این پول ذخایر بانک مرکزی است که برای کل تحرکات اقتصاد خارجی ما تاثیرگذار است و مهم است و پشتوانه مهمی برای حرکتهای اقتصادی خواهد بود، بخشی برای صندوق توسعه ملی است که بسیار مهم است و میتواند در بخشهای موردنظر فعال شود بنابراین در برخی از این ارقام اغراق و مبالغه هست اما اینکه چند گونه رقم گفته میشود، بستگی دارد که کل آن را در نظر بگیریم یا اینکه پول ذخایر بانک مرکزی و پول صندوق توسعه ملی را از آن کم کنیم بنابراین این رقمها مختلف است.
تکلیف برجام
روحانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این انتظار قانونی وجود نداشت که بر اساس اصول «۷۷» و «۱۲۵» قانون اساسی که از نظر قانون در خصوص تعهدات و معاهدههای خارجی کاملا روشن است دولت به وظیفه خود در این زمینه عمل کند و بررسی و برجام را به عنوان یک لایحه به مجلس بفرستد، گفت: طبق قانون اساسی و براساس اصول «۷۷» و «۱۲۵» که در واقع این اصل بیشتر بند «۷۷» آن را تبیین میکند در اصل «۲۵» قانون میگوید وقتی یک توافقنامه و معاهدهای را رییسجمهور یا نماینده رییسجمهور امضا میکند باید آن را برای تصویب به مجلس فرستاد.
روحانی ادامه داد: ما چیزی را امضا نکردیم، نهتنها رییسجمهور بلکه نماینده رییسجمهور هم چیزی را امضا نکرده است در واقع آنچه امروز انجام میگیرد نسبت به معاهدهای بوده که قبلا ایران آن را پذیرفته بود و همه این بحثها برای این است که میگویند معاهده NPT را درست اجرا کردهاید یا خیر که ما اعلام میکنیم درست اجرا کردیم اما عدهای مخالف ما بودند و اعلام کردند که درست اجرا نمیکنیم.
رییسجمهور ادامه داد: تمام مذاکرات هم برای این بود که ما ثابت کنیم این اتهامات به جمهوری اسلامی ایران نارواست و اعتمادی هم آنها نسبت به برنامه هستهای ایران داشته باشند بنابراین تمام بحثها برای درست اجرا شدن معاهدهای بوده که قبلا ایران جزو آن معاهده شده و مجلس قدیم هم این موضوع را در رژیم قبل تصویب کرده و به صورت قانون درآمده بود.
رییس دولت یازدهم با بیان اینکه امروز معاهده جدیدی وجود ندارد، گفت: شما در برجام هم نگاه کنید میبینید که میگوید ایران به صورت داوطلبانه اقدامات ذکر شده را انجام میدهد. بهعلاوه اینکه هیچ کشوری از اعضای ۱+۵ این متن را به پارلمان خودشان برای تصویب نفرستادند که ما بخواهیم این اقدام را انجام دهیم ضمن اینکه اگر این متن یا برجام به پارلمان فرستاده شود الزامی برای دولت به وجود میآید، یعنی در این اقدام ما کار را به نفع آنها انجام دادیم. ضمن اینکه ممکن است کسی هم نظرش این باشد که طبق قانون اساسی باید به مجلس فرستاده شود.روحانی ادامه داد: به مجلس فرستاده شدن برجام معنایش این است که چیزی که رییسجمهور تاکنون امضا نکرده است، رییسجمهور آن را امضا کند و معنای دیگرش آن است چیزی که وزیر خارجه تاکنون آن را امضا نکرده، امضا کند و در ادامه به مجلس برود و به تصویب برسد یعنی با این اقدامات تنها برای خودمان الزامات ایجاد میکنیم که هیچ کشوری این کار را انجام نداده است.
رییس دولت یازدهم تاکید کرد: بقیه رییسجمهورها و وزرای خارجه کشورهای دیگر هم امضا نکردهاند که ما بخواهیم این کار را بکنیم. چرا ما میخواهیم فشاری را از لحاظ حقوقی بر مردم ایران وارد کنیم؛ فشاری که ما هیچ الزام و نیازی به آن نداریم.
رییسجمهور با بیان اینکه اصل «۱۲۵» قانون اساسی کاملا این بحث را روشن میکند، ادامه داد: براساس این اصل گفته شده چیزی که رییسجمهور یا نمایندهاش امضا کرد به مجلس فرستاده شود. در حالی که ما چیزی را امضا نکردیم و نیازی هم نبوده امضا کنیم و بهطور کلی برجام قاعدهاش بر این بوده که دولتها با یکدیگر تفاهم کنند و توافق نهایی در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد که به این شورا فرستاده شده و به تصویب رسیده است بنابراین از ابتدای برنامه برجام و حتی قبل از اینکه به توافق نهایی برسیم برنامه این بوده است.
رییسجمهور افزود: شبیه همین اقدامات نیز ما در توافق ژنو هم داشتیم و این توافق ژنو هم عینا شبیه همین مساله بوده است منتها آن کوتاهمدت بوده که امکان دارد به درازا و به ۱۰ سال بکشد ولی عین بحث برجام بوده و به مجلس هم فرستاده نشد، ما در گذشته هم تفاهماتی در زمینه هستهای داشتیم که میتوان به توافق پاریس و بیانیه سعدآباد اشاره کرد که هیچکدام به مجلس فرستاده نشد و هیچکس هم نگفت که چرا به مجلس نرفت و این متن برجام هم همانند همین بحثهایی است که مطرح شد.
روحانی خاطرنشان کرد: البته ممکن است این بحث مطرح باشد که نهادهایی باید این متن برجام را بررسی کنند. البته شما میدانید که پرونده هستهای از روز اول تحت نظر شورای عالی امنیت ملی اداره میشد و این کار هم از سال ۸۲ آغاز شد و هماکنون هم تحتنظر این شورا کارها در حال انجام است و تاکنون بررسیهای فراوانی صورت گرفته و تقریبا مراحل نهایی خود را سپری میکند و قاعدتا آنچه براساس اصل «۷۶» تحت نظر شورایعالی امنیت ملی است و این شورا در نهایت اگر تصویب کند به طور طبیعی این اصل حاکم بر آن دو اصلی است که در ابتدا ذکر شد.
تکلیف محصورین
رییسجمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رفع حصر محصورین، توضیح داد: تلاش دولت ابتدا بر این بوده که در داخل جامعه ما احساس آرامش بیشتری کند و اگر موضوعی در گذشته در این کشور بوده و ما میتوانیم این موضوع را طبق قانون پایان دهیم، این کار را انجام دهیم. به هر حال ادامه یک مشکلی که در جامعه بهوجود آمده، حالا حق با این طرف بوده یا آن طرف بالاخره قوه قضاییه حکم میکند اما اینکه یک موضوع را تبدیل کنیم به یک مساله دایمی در کشور، خوب نیست و کسی سودی نمیبرد.
وی افزود: این چه خاصیتی دارد. باید تلاش کنیم قانون اجرا شود، کسی که خطا یا اشتباهی کرده باید قانون نسبت به آن فرد اجرا شود اما اینکه موضوع را تبدیل کنیم به یک موضوع تکراری در کشور، درست نیست. اقتدار یک نظام و دولت این است که بتواند مسایلش را سریعتر نهایی کند، مثل همین برنامه هستهای، اگر بتوانیم مسایل را هرچه سریعتر در چارچوب منافع ملی نهایی کنیم به نفع ماست.
رییسجمهور ادامه داد: هفته قبل که ما خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان فرمودند خوب شد پرونده هستهای بالاخره تمام و جمع شد، اینکه بخواهیم یک موضوع داخلی یا خارجی را طولش بدهیم درست نیست؛ در دوران انتخابات ریاستجمهوری مسایلی در رابطه با این موضوع مطرح میشد که بنده در آنجا هم این مساله را به صراحت مطرح کردم، شاید صریحترین بحث در این زمینه در دانشگاه شیراز مطرح شد، خیلی هم از آن جو خوشحال شدم، سالن بزرگ دانشگاه شیراز سه قسمت بود که عدهای در سمت راست سالن نشسته بودند، عدهای در سمت چپ و عدهای وسط، اتفاقا راستیها سمت راست نشسته بودند و چپیها هم سمت چپ، آنجا گفتم برخی از مسایل هست که کار دولت نیست یعنی دولت به تنهایی نمیتواند آن را حلوفصل کند اما حتما میتواند مقدمات امر را فراهم و شرایط لازم را ایجاد کند.
وی اضافه کرد: بنده تلاش خودم را در زمینه حل معضلات سیاسی- اجتماعی در چارچوب مصالح و منافع ملی انجام دادم اما در زمان خودش بیشتر میتوان این کار را انجام داد. شما گفتید پاسخ دیپلماتیک ندهید اما واجب هم نیست که همه چیز را اعلام کنیم، اعلام پیش از موعد یک خبر مانند چیدن میوه نارس است.
رییسجمهور تاکید کرد: همه باید تلاش کنیم به وحدت، اتحاد و همدلی بیشتر برسیم، همه باید از گذشته درس بگیریم و بیاموزیم و اجازه ندهیم اگر انحراف یا خطایی بوده، آن انحراف یا خطا تکرار شود، اما در عین حال باید حوصله لازم را هم به خرج دهیم تا بتوانیم در یک زمان مناسب مسایل را به حلوفصل نهایی برسانیم، هم باید تعاملگرا باشیم و هم تحملگرا.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد