22 - 04 - 2020
هوش مصنوعی برای شناسایی گرانفروشان
گروه فناوری- اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی کشور قرار است از شنبه هفته آینده بر کسبوکارهای اینترنتی طی ۶۰ روز نظارت داشته و فعالیت آنها را بررسی کند. این نظارتها شامل سایتها و استارتآپهایی میشود که از این اتحادیه مجوز گرفتهاند و البته بر اساس قانون تمامی کسبوکارهای مجازی موظف هستند از اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی مجوز دریافت کنند، در غیر این صورت فعالیت آنها غیرقانونی تلقی میشود. این نظارت شامل بررسی درباره نوع فعالیت کسبوکارهای مجازی بوده و تحقیق درباره اینکه استارتآپها همچنان در همان حوزهای که مجوز دریافت کردهاند فعالیت میکنند یا اینکه زمینه کاری خود را تغییر دادهاند، تغییر آدرس، میزان شکایات از استارتآپها نیز از دیگر مواردی است که مورد تحقیق قرار میگیرد. اما رضا الفتنسب، سخنگوی اتحادیه کسبوکاری اینترنتی معتقد است که گرانفروشی حتی اگر در فروشگاههای اینترنتی رخ دهد میبایست از سوی متولی این امر یعنی سازمان تعزیرات بررسی شود، اگرچه او عنوان میکند که این اتحادیه نیز به بررسی شکایات و گزارشهای دریافتی از گرانفروشی فروشگاههای آنلاین میپردازد اما به دلیل مصوب نبودن قیمت بسیاری از کالاها در ایران، امکان اقدامی عملی در رابطه با ارزشگذاری بالای این محصولات وجود ندارد. با ظهور استارتآپها در دنیا، این کسبوکارها در بسیاری از کشورهای دنیا اقدام به دامپینگ یا ارزانفروشی بیش از حد کالاها برای شکست رقیبان کردند اما در ایران با وجود فعالیت صدها فروشگاه آنلاین، این فروشگاهها همچنان محصولات خود را گرانتر از بازار میفروشند، گویی در ایران رقابت بر سر گرانفروشی محصولات است تا ارزانفروشی.
سازمان تعزیرات، متولی برخورد با گرانفروشی سایتها
به گفته عضو هیاتمدیره اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی کشور، متولی برخورد با گرانفروشی فروشگاههای اینترنتی سازمان تعزیرات کشوری بوده و وظیفه نظارت بر فروشگاههای اینترنتی بر عهده این سازمان است. رضا الفتنسب، سخنگوی اتحادیه کشوری کسبوکارهای اینترنتی در گفتوگو با «جهانصنعت» اظهار کرد: بر اساس قانون نظام صنفی و تجارت قرار است اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی طی یک دوره ۶۰ روزه به صورت مستمر کسبوکارهای مجازی و استارتآپها را مورد بررسی قرار دهند. از شنبه هفته آینده سایتهایی که از این اتحادیه مجوز گرفتهاند، هر ۶۰ روز یک بار توسط کارشناسان این اتحادیه مورد بررسی و نظارت قرار خواهند گرفت.او در رابطه با اینکه چه مواردی مورد بررسی قرار میگیرد بیان کرد: به طور مثال یک سایتی برای فروش کالایی مجوز دریافت کرده اما در حال فروش اجناس دیگری است، یا اینکه آدرس ثبت شده برای کسبوکارهای مجازی ممکن است تغییر کرده باشد، اینها مواردی هستند که مورد بررسی قرار میگیرند و در رابطه با قانونمندی کسبوکارهای مجازی تحقیق میشود. همچنین میزان شکایت از کسبوکارهای اینترنتی نیز بررسی میشود و اگر شکایتها زیاد باشند، کسبوکار مربوطه تذکرات جدی گرفته و به کمیسیون بازرسی ارجاع داده میشوند. الفتنسب با اشاره به این موضوع که سامانهای برای نظارت در سایت اتحادیه راهاندازی شده است، درباره نحوه نظارت بر کسبوکارهای اینترنتی اظهار کرد: چکلیستی از قوانین موجود در تجارت الکترونیک و قوانین صنفی تهیه کردهایم که در اختیار کارشناسان قرار میگیرد تا به صورت مستمر هر ۶۰ روز یک بار وبسایت افرادی که از اتحادیه مجوز دریافت کردهاند را مورد بررسی قرار دهند. به طور مثال کسبوکار در ابتدا با یک موضوع فعالیت خود را آغاز کرده و این موضوع مورد بررسی قرار میگیرد. او درباره روند رسیدگی به تخلفات که توسط کارشناسان ثبت خواهد شد، گفت: گزارش به کمیسیون بازرسی انتقال داده میشود تا بررسیهای بیشتری روی آن انجام شود و تذکرات لازم به کسبوکارها ابلاغ خواهد شد.به گفته الفتنسب اگر تذکرات رعایت شود، مشکل حل خواهد شد. در پروسه بعدی، بازرسی در زمان کمتری انجام میشود و اگر هم تذکرات رعایت نشوند یا شکایات ادامه داشته باشد، موضوع به هیاتمدیره اتحادیه گزارش میشود تا در مورد آن تصمیمگیری شود. قوانین، صنفی است و به ما اجازه میدهد با افرادی که تخلفات آنها مشخص شده، طبق آییننامهها و قوانینی که وجود دارد، برخورد شود.به گفته عضو هیاتمدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسبوکارهای اینترنتی زمان بررسی هر ۶۰ روز یکبار است اما برای کسبوکارهایی که احتمال خطا در آنها بیشتر است، ممکن است این بررسی به ۲۰ روز یکبار هم کاهش پیدا کند. او ابراز امیدواری کرد که بعد از چند دوره بازرسی احتمالا شرکتهایی خواهیم داشت که تستها را به خوبی چک کنند و مدت زمان بازدید ۶۰روزه برای آنها بیشتر شود.الفتنسب همچنین در مورد بررسی کانالها و صفحات این کسبوکارها در سایر شبکههای اجتماعی و فضای مجازی اظهار کرد: از آنجایی که ما به سایتها مجوز میدهیم، همانها را بررسی خواهیم کرد منتها اگر گزارشاتی به ما داده شود که ارتباط مستقیم با همان وبسایت داشته باشد، قطعا اگر تخلفی باشد با آنها مذاکره و برخورد میشود. اما اولویت ما همان وبسایتهایی است که به آنها مجوز دادهایم.به گفته او چکلیست در حال آماده شدن است، همچنین کارشناسان آمادگی لازم را دارند تا این طرح را از شنبه آینده اجرا کنند.
نبود قیمت مصوب
الفتنسب در پاسخ به این پرسش که گرانفروشی فروشگاههای آنلاین نیز مورد بررسی قرار میگیرند یا خیر بیان کرد: رسیدگی به گرانفروشی متولی دارد و سازمان تعزیرات متولی رسیدگی به گرانفروشیها در کشور است. با این همه اگر گزارشی مبنی بر گرانفروشی فروشگاههای اینترنتی به اتحادیه کسبوکارهای مجازی ارسال شود، به طور حتم به آن رسیدگی خواهد شد. سازمان صنعت، معدن استانها نیز همواره گزارشهای گرانفروشی کسبوکارهای مجازی را برای ما ارسال میکنند.
او تاکید کرد: به طور کلی فروشگاههای اینترنتی تنها عرضهکننده هستند و محصولات قانونی را نیز عرضه میکنند و محصولات قاچاقی و غیرقانونی را به فروش نمیرسانند به همین دلیل قیمت محصولات فروشگاههای اینترنتی گرانتر از بسیاری از فروشگاههای آفلاین است.
عضو هیاتمدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسبوکارهای اینترنتی در پاسخ به این پرسش که حتی محصولات قانونی و مصوب در برخی از فروشگاههای اینترنتی معروف کشور بسیار گرانتر و به قیمت چندبرابر بازار عرضه میشدند گفت: در یک دوران کوتاه این اتفاق افتاد اما برخی از فروشگاههای اینترنتی مارکت پلیس هستند و فروشندگان بسیاری دارند.
در رابطه با محصولاتی که قیمت مصوب دارند اگر سایتی گرانفروشی کند به راحتی قابل پیگیری است. مشکل اصلی در رابطه با محصولاتی است که قیمت مشخص و مصوبی ندارند. او با اشاره به اینکه گرانفروشی در فروشگاههای اینترنتی از طریق به کار بردن ابزارهای مختلف کنترل شده است تاکید کرد: از طریق هوش مصنوعی و استخدام کارشناسانی به منظور بررسی قیمتها، ارزشگذاری محصولات در فروشگاههای مارکت پلیس کنترل شده است. به طور کلی اقدامات نظارتی نیز روی فروشندگان فروشگاههای اینترنتی انجام شده، اما هرگز گرانفروشی در سایتهای آنلاین به صفر نمیرسد مگر آنکه قیمت رسمی تمامی محصولات
اعلام شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد