12 - 06 - 2022
هنوز دستورالعمل واردات خودرو مشخص نیست
«جهانصنعت»-به دنبال ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو از سوی رییس مجلس که ذیل آن به موضوع واردات خودرو نیز اشاره شده است، برخی در رابطه با نوع خودروهای وارداتی و ویژگیهای آن، اقدام به گمانهزنیهایی کردهاند که در این رابطه دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید دارد تا زمانی که دستورالعمل نهایی ابلاغ نشود، هیچ موردی قطعیت ندارد و هرگونه گمانهزنی کلا اشتباه است؛ لذا باید منتظر ماند.
هفته گذشته، رییس مجلس شورای اسلامی در نامهای قانون مجوز پنج ساله واردات خودرو را برای اجرا، به دولت ابلاغ کرد.بر اساس ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو که توسط محمدباقر قالیباف ابلاغ شده است، وزارت صمت باید آییننامه واردات خودرو را تنظیم و تصویب کند. ساماندهی صنعت خودرو ابلاغی با رویکردی جدید به واردات خودرو، به دولت ابلاغ شده و مجلس در این قانون ضمن تاکید بر واردات محصولات برقی، کممصرف و اقتصادی، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مامور کرده است که در آییننامه اجرایی خود از نمایندگی رسمی خودروسازان خارجی برای واردات بهره گیرد. همچنین با در نظر گرفتن منابع ارزی، سقفی برای واردات نیز تعیین کند.شایان ذکر است طرح ساماندهی صنعت خودرو در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ مورد تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. این طرح بیشتر در راستای آزادسازی واردات خودرو از سوی برخی از نمایندگان مجلس مطرح و در نهایت نیز در صحن مجلس مصوب شد. طرح مذکور هفت بار از سوی شورای نگهبان برگشت داده شد و هر بار نیز مجلس پس از اصلاحاتی آن را برای تصویب به شورای نگهبان ارسال کرده است.در نهایت بحث و بررسی انجام شده از ابتدای سالجاری، به ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو منجر شد. بر اساس ماده یک قانون ساماندهی صنعت خودرو، دولت مکلف است حقوق ورودی خودروهای سواری را بر اساس حجم موتور، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی تعیین کند. پس از ابلاغ این قانون، گمانهزنیها پیرامون نحوه و شرایط واردات خودرو آغاز شد. آنطور که برخی اعلام میکنند، تایید منشأ ارز مورد نیاز برای واردات خودرو از سوی بانک مرکزی، مهمترین الزام پیشروی واردکنندگان خودرو خواهد بود. از ورود خودرو به مرزهای جغرافیایی کشور پیش از طـی مراحل قانونی از جمله ثبت سفارش و تایید منشـأ ارز از سوی بانک مرکزی جلوگیری خواهد شد.همچنین یکی از نمایندگان مجلس نیز اخیرا در گفتوگو با یکی از خبرگزاریها، از تعرفه زیر ۱۰ درصد برای خودروهای برقی در صورت تعرفه ۶۰ تا ۷۰ درصدی برای خودروهای پرمصرف خبر داده و گفته است: هنوز آییننامه نهایی اعلام نشده است اما آنچه که در جلسه مطرح شده این است که سقفی برای قیمت خودروی وارداتی در نظر گرفته نشود، اما برای برخی حدود قیمتی مزیتهای نسبی تعریف میشود. به طور مثال برای خودروی زیر ۲۰ هزار دلار تعرفه کمتر در نظر گرفته شود.وی همچنین به واردات خودروی دستدوم اشاره کرد و گفت: واردات خودروی دست دوم در طرح ساماندهی خودرو از سوی مجلس در نظر گرفته نشده، اما دولت بنا دارد در آییننامه ابلاغی خود این موضوع را لحاظ کند ولی هنوز قطعی نیست. چنانچه قرار باشد خودروی دستدوم وارد شود، پیشنهاد میشود که واردات از برندهایی باشد که خدمات پس از فروش در کشور دارند و خودروها زیر سه سال باشند.این موضوع در حالی مطرح شده است که پیش از این وزیر صنعت، معدن و تجارت به صراحت اعلام کرده است که برنامهای برای واردات خودروهای دستدوم وجود ندارد و واردات خودروهای دستدوم همچنان ممنوع خواهد بود.از دیگر مواردی که طی یک هفته بحث در رابطه با آن بسیار بوده است، نوع خودروهای وارداتی است. برخی سایتها و صفحات مجازی در لیستی از تعدادی خودروها برای واردات از برندهای مختلف نام بردهاند.
هیچ قطعیتی وجود ندارد
در رابطه با این گمانهزنیها، مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتوگو با خبرگزاری ایسنا تاکید کرد: تا زمانی که دستورالعمل به صورت جامع و نهایی منتشر نشود، اینکه بخواهیم بگوییم چه خودروهایی وارد خواهد شد یا چه خودروهایی امکان واردات ندارند، به صورت کلی اشتباه است؛ چراکه تا زمانی که نرخ عوارض، نرخ تعرفه و همچنین دیگر موارد فزاینده قیمت تمام شده کالاهای وارداتی، تعیین نشود، هیچ قطعیتی وجود نخواهد داشت و نمیتوان اظهارنظر کرد. وی افزود: با توجه به اینکه پیش از این همچنین صحبت از واردات خودرو با حجم ۲۵۰۰ سیسی مطرح بود، باید منتظر باشیم تا مشخص شود همچنان این میزان برقرار خواهد بود یا خیر؟ اما در هر صورت هر اقدامی که قرار باشد صورت گیرد؛ آنچه که وزارت صمت به عنوان دستورالعمل تصویب کند، اجرایی خواهد شد. هنوز دستورالعملی در این رابطه ندیدهایم. همه موارد در پیشنویس طرح مطرح شده اما در رفتوآمدها تغییر میکند؛ بنابراین هیچ موردی نه غلط است و نه قطعی؛ لذا تنها باید منتظر ابلاغ و انتشار دستورالعمل ماند. دادفر تصریح کرد: با توجه به اینکه هنوز دستورالعمل واردات خودرو مشخص نیست، واردکنندگان نیز اقدامی برای واردات انجام ندادهاند. این در حالی است که اگر قرار باشد طبق صحبتهای ابتدایی، از شهریور ماه امسال واردات آغاز شود، واردات در شهریور ماه در این صورت عملی خواهد بود که همین امروز واردات آزاد شده باشد و ثبت سفارشها صورت گیرد تا مراحل طی شده و خودروها وارد شوند. حداقل و خوشبینانه، چهار ماه از زمانی که مصوبه صادر و دستورالعملها مشخص شود، زمان نیاز است تا خودرو وارد شود. با توجه به مقررات محدودکننده (همچون استاندارد، تعیین نمایندگی، تعیین خدمات پس از فروش، گمرک، محیطزیست، پلیس راهور و…) هیچکس هم نمیتواند این زمان را کاهش دهد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد