23 - 01 - 2022
هشدار شدید پلیس به خودروسازان
«جهان صنعت»- روز پنجشنبه مجتبی استادرحیمی معاون کیفیت گروه صنعتی ایرانخودرو در خصوص اظهارات مطرحشده به بازنشدن ایربگ خودروها در حادثه تصادف جاده بهبهان- رامهرمز، رویکرد ایرانخودرو در حوادث رانندگی را مشتریمدارانه دانست و تصریح کرد: در هفت خودروی حادثهدیده با بررسیهای کارشناسی به عمل آمده و تحلیل اطلاعات موجود، به طور قطع بازنشدن ایربگ مورد تایید و مطابق با استاندارد است.
همین گفتهها سبب شد تا روز گذشته پلیس راهور کشور طی بیانیهای نسبت به این صحبتها واکنش نشان داده و تصریح کند: در پاسخ به این اظهارات باید گفت اولا ایشان توضیح دهند سرعت خودروها در این تصادف چقدر بوده است؟ ثانیا، زاویه تصادف و نوع برخورد را در این حادثه چگونه تعیین میکنند و از کجا و به وسیله کدام فرمول به این نتیجه رسیدهاند؟ معاون کیفیت ایرانخودرو در بخش دیگری از صحبتهای خود بیان نمودهاند به طور قطع بازنشدن ایربگها مورد تایید و مطابق با استاندارد است! در حالی که باید از ایشان پرسید، این تاییدیه بر اساس کدام استاندارد، کدام آزمون و تست تصادف به عمل آمده است؟ آیا بیان این مطلب از سوی ایشان برای فرار از مسوولیت در این حادثه نیست!؟
ایشان میبایست تست تصادفی که برای این خودروها صورت گرفته و مدارک آن را به سازمان ملی استاندارد ارائه دهند و به صورت شفاف اعلام کنند تا مالکان خودرو بدانند که سوار بر ارابه مرگ نشدهاند. ایشان بیان داشتند در تصادفات زنجیرهای که ضربه از قسمت عقب و جلوی خودرو است، ایربگ در صورتی عمل میکند که زمان ضربدیدگی قسمت جلویی نسبت به عقب زودتر اتفاق افتاده باشد. از ایشان باید پرسید پس در چه مواقعی کیسه هوا خودرو باید عمل کند!؟ اگر اعلام میکنید ایربگ یک دستگاه از خودروها در این تصادف باز شده است، پس انتظار این است کیسه هوای بقیه خودروها نیز باید باز میشد.
مطالبه پلیس در راستای ارتقای ایمنی وسیله نقلیه در واقع مطالبه مردم است و سازندگان این قبیل وسایل نقلیه بیکیفیت باید به مطالبات برحق مردم احترام گذاشته و به جای توجیه و فرافکنی و عدم قبول مسوولیت در جهت رضایت مشتریان خود و جلوگیری از اینگونه حوادث ناگوار، گام بردارند. در ادامه این بیانیه آمده است: خاطرنشان میشود، اظهارات معاون کیفیت ایرانخودرو رافع مسوولیت خودروسازان در حوادث و تصادفات رانندگی متاثر از نقص فنی وسیله نقلیه نخواهد بود و با توجه به تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در خصوص تعیین سهم تقصیر، چنانچه نقص وسیله نقلیه در بروز تصادفات یا تشدید آن موثر باشد، پلیس حتما پروندههای اینچنینی را به مراجع قضایی ارسال خواهد کرد.
امیدی به این خودروسازی نیست
این بیانیه از سوی پلیس راهور در حالی صادر شده که پیش از این نیز سردار هادیانفر رییس پلیس راهنمایی و رانندگی به شدت خودروسازان را به باد انتقاد گرفته و گفته بود؛ چرا ارابه مرگ تولید میکنید؟ از سوی دیگر صحبتهای سرهنگ سیدهادی هاشمی رییس سابق پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص عدم کیفیت خودروها نیز طی روز گذشته در نوع خود جالب توجه است. او در گفتوگو با همشهری نبود اراده در دولتها برای ایمنسازی خودروهای داخلی، انحصاری کردن خودرو در کشور با ممنوعیت واردات خودرو و وجود مافیا در شرکتهای خودروسازی را از عوامل اصلی کیفیت پایین خودروهای داخلی بیان کرده و توضیح میدهد: کیفیت پایین خودروهای داخلی و گزارشهایی که از نقص فنی خودروها داده میشود به ماجرای پشت پرده خودروسازان مربوط میشود. معلوم نیست پشت پرده چه خبر است و چه مافیایی وجود دارد. مثلا قطعهساز خودش عضو هیاتمدیره خودروسازی است مگر از این فاجعه بالاتر داریم؟ خیلی سال است که این مشکل در کشور وجود دارد. معلوم نیست داخل این شرکتها چه خبر است که همه را در خودش ذوب میکند.
وی سپس میافزاید: در کشور ما این همه دستگاههای اطلاعاتی، امنیتی و نظارتی وجود دارد. چطور میشود یک نفر نتواند به خودروساز بگوید بالای چشمت ابرو است؟ در دنیا مسوول ایمنی و سلامت مردم کشور شخص رییسجمهور است، ولی در کشور ما دولت، رییسجمهور و وزارت صمت نماینده خودروساز هستند نه مردم و این یک فاجعه است. اگر رانتها برداشته شود، مساله خودروسازی و مشکلات آن حل میشود. اگر تعرفههای سنگین گمرکی و مالیاتی را برداریم و ورود خودرو را آزاد کنیم میتوانیم مشکلات خودروسازی را حل کنیم. به خاطر دارم یکی از نمایندگان مجلس از طرف مجلس رفت و اشکالات خودروها را جمعآوری کرد و با نجابت این موارد را در صحن مجلس مطرح کرد. میدانید چه شد؟ دور بعد این نماینده تایید صلاحیت نشد. منظورم این است این مافیا همه را در خودش غرق کرده است و به اعتقاد من امیدی به خودروسازی در کشور ما نیست.
گزارش ارزیابی کیفیت خودرو سه دوره است که به مجلس نیامده
از سوی دیگر در حالی که وزارت صمت اعلام کرده که قصور خودروسازان در کاهش کیفیت باید بررسی شود، روحالله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت که در سه دوره گذشته مجلس شورای اسلامی تاکنون مسوولان ذیربط گزارشی مبنی بر ارزیابی کیفیت خودروی ایرانی به مجلس ارائه نکردهاند تا در صحن علنی قرائت شود.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در حوزه قیمت خودرو هم مشکلات متعددی داریم، گفت: قیمت خودرو نسبت به چیزی که تحویل میدهند، بالاست. شورای رقابت باید قانونا قیمتگذاری کند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت به این موضوع ورود کرده است و در قالب ستاد تنظیم بازار قیمتگذاری میکند که این خلاف مقررات است. خودروسازان و مصرفکنندگان، هر دو از این وضعیت ناراحت هستند، خودروسازان مدعی هستند که حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارند. ۱۵۰ هزار میلیارد بدهی به مردم و بانکها دارند. خودروسازان مدعیاند که هر خودرو را تا ۳۰ میلیون تومان زیر قیمت میفروشد و متضرر میشوند، ناراحتی مصرفکنندگان یا همان مردم هم که در مقال نمیگنجد. عباسپور سپس در خصوص تجربه شخصیاش از خرید یک خودروی نو از شرکت ایرانخودرو گفت: بنده چندی پیش یک خودرو صفر از بازار آزاد خریدم، به تعمیرگاه رفتیم و بعد از دو هفته به بنده اعلام شد که ۱۴ نقص فنی داشته است. پس از تعمیرات اساسی متوجه شدم که مجددا ترمزهای آن اشکال پیدا کرده است. مردم گرفتارند و از این موضوع خسته شدهاند.
دستگاههای نظارتی تعارف را کنار بگذارند
از سوی دیگر، روحالله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با بیان اینکه سازوکارهای کنونی نظارت بر کیفیت خودروها ناقص است، گفت: دستگاههای نظارتی باید تعارفات را با خودروسازان کنار بگذارند و بیش از گذشته سختگیری کنند زیرا نارضایتیها از کیفیت خودرو افزایش بسیاری یافته است. وی که با خانه ملت گفتوگو کرده است، میگوید: در حال حاضر مشتری باید یک تنه با خودروساز درگیر شود تا بتواند حق خود درباره کیفیت خودرو و تعهدات این شرکتها را پیگیری کند. ما به سازوکاری واسط به عنوان بیمه کیفیت نیاز داریم؛ یعنی شرکت بیمهای کیفیت خودرو را بیمه میکند و اگر میان کیفیت ادعایی با واقعیت همخوانی وجود نداشته باشد و خودروسازان به تعهدات خود عمل نکنند، شرکت از آنها جریمه دریافت میکند. با بیمه کیفیت، به جای اینکه مشتری با شرکتهای خودروسازی که دارای رانت و ارتباط هستند، روبهرو شود، بیمه با این شرکتها دست و پنجه نرم میکند و خودروسازان مکلفاند علاوه بر بیمه شخص ثالث، بیمه کیفیت را نیز اجرایی کنند درصورت تحقق این مهم نظارت بر کیفیت خودرو ارتقا مییابد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد