هدفگذاری برای کاهش عدد اکتان بنزین

جهان صنعت– مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران میگوید: خط قرمز صنعت پالایش در دولت چهاردهم، کاهش عدد اکتان بنزین است.
محمدصادق عظیمیفر با تبیین مهمترین اقدامهای این شرکت در سال ۱۴۰۳ از تکمیل طرحهای نیمهتمام، کاهش قاچاق سوخت و افزایش تولید فرآوردههای نفتی به عنوان برنامههای سال ۱۴۰۴ نام برد و گفت: خط قرمز صنعت پالایش در دولت چهاردهم، کاهش عدد اکتان بنزین است.
وی افزود: از همین رو مجوزهای ارفاقی کاهش کیفیت اکتان بنزین را متوقف و به جای آن بر افزایش تولید بنزین باکیفیت تمرکز کردهایم. به دنبال افزایش همزمان کمیت و کیفیت فرآوردههای نفتی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۳ توانستیم به طور پایدار میانگین تولید بنزین پالایشگاهها را از ۹۷میلیون لیتر در روز به ۱۰۵میلیون لیتر افزایش دهیم که این افزایش حدود ۸میلیون لیتری تولید بنزین از طریق استفاده از ظرفیت خالی واحدهای بنزینسازی حاصل شد. در عین حال با استفاده از اقدامهای دیگر مانند افزایش ۱۰۰هزار بشکهای خوراک پالایشگاهها در روز نیز توانستیم تولید فرآوردههای اصلی را افزایش دهیم.
عظیمیفر اضافه کرد: مقدار تولید بنزین یورو۴ و یورو۵ و نفتگاز یورو۴ و یورو۵ نیز در شش ماهه دوم ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سالهای گذشته افزایشی بوده است. یکی از دستاوردهای مهم صنعت پالایش در سال ۱۴۰۳ بهرهبرداری از واحد هیدرو کراکر پالایشگاه آبادان در آبان بود. این واحد پیش از این افتتاح شده اما راهاندازی نشده بود و با بهرهبرداری از این واحد توانستیم ۴میلیون لیتر نفتگاز یورو۵ از آن تولید کنیم.
وی ادامه داد: افزون بر این با توجه به اینکه یکی از اولویتهای اصلی ما ارتقای کیفیت است، در پالایشگاه شیراز واحد ایزومریزاسیون را به بهرهبرداری رساندیم و با استفاده از آن توانستیم کیفیت تمام بنزین تولیدی این پالایشگاه را به یورو۵ ارتقا دهیم. این اقدامها نهتنها کیفیت، بلکه بهرهوری را نیز افزایش داده است و بدون نیاز به سرمایهگذاریهای کلان و تنها از طریق افزایش بهرهوری طی مدت کوتاه شش ماهه توانستیم با استفاده از همگرایی و همافزایی موجود بین بخشهای مختلف صنعت، ظرفیت تولید را به اندازه یک پالایشگاه جدید مانند پالایشگاه شهید سلیمانی افزایش دهیم.
۲۴ طرح برای پیشرفت
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران درباره طرحهای این شرکت اظهار داشت: از ابتدای دولت چهاردهم، ۲۴طرح اصلی و اولویتدار را که در بخشهای تولید و انتقال پیشرفت بالایی داشتند، شناسایی کردهایم. تمرکز ما این است که این طرحها را به اتمام برسانیم و از آغاز طرحهای جدید و بدون پیشرفت واقعی خودداری کنیم چراکه اولویت ما تکمیل طرحهای نیمهتمام است.
وی با یادآوری تلاش کارکنان این شرکت برای تامین سوخت در روزهای سخت و سرد سال ۱۴۰۳ ادامه داد: نگاه عامیانه جامعه بر این است که سوخت مایع به نحو مطلوب تحویل نشده و ذخایر نیروگاهی خالی بوده است، باید تاکید کنم که حجم ذخیره مفید قابل بهرهبرداری مخازن نیروگاهها حدود ۳/۳میلیارد لیتر است و سال۱۴۰۳ بهصورت تقریبی چهار بار مخازن نیروگاهها پر و دوباره تخلیه شدند و اینگونه نبود که سوخت مایع به نیروگاهها تحویل نشده باشد و در واقع عامل اصلی ذخایر خالی نیروگاهی، مصرف بیش از اندازه نفتگاز بوده است.
معاون وزیر نفت از قاچاق سوخت به عنوان یک چالش جدی که سالهاست گریبانگیر کشور شده است، یاد کرد و گفت: ریشه اصلی قاچاق سوخت تفاوت قیمت است، به طور مثال، نفتگازی که در کشور با قیمت ۳۰۰تومان به ناوگان و مصرفکنندگان عرضه میشود، در آن سوی مرزها به قیمت ۱۰۰ تا ۱۱۰هزار تومان معامله میشود، از این رو هیچ کسبوکاری در کشور اقتصادیتر از قاچاق سوخت نیست. به طور فعالانه در تلاشیم قاچاق را اگرچه نمیتوان صفر کرد اما به حداقل برسانیم.
وی با اعلام اینکه نزدیک به ۵۳درصد ناوگان خودرویی کشور و بالای ۹۰درصد موتورسیکلتها فرسوده هستند و این ناوگان فرسوده تا سه برابر ناوگان جدید سوخت مصرف میکند، ادامه داد: ناترازی در مصرف بنزین و نفتگاز یکی از چالشهای اصلی است. قانون برنامه هفتم پیشرفت، مصرف روزانه ۱۲۹میلیون لیتر برای بنزین و ۱۳۰میلیون لیتر برای نفتگاز را هدفگذاری کرده است. برای مدیریت این ناترازی، باید سه رویکرد را به طور همزمان پیش ببریم.
عبور از زمستان سخت
عظیمیفر گفت: زمستان گذشته به دلایل مختلفی از جمله کاهش ذخایر و شرایط جوی از سختترین دورهها بود. از همان روزهای ابتدایی استقرار دولت چهاردهم، پیشبینی کردیم با توجه به سطح ذخایر و ظرفیت انتقال سوخت به نیروگاهها در آذرماه با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد چراکه سطح ذخایر نیروگاهی در ابتدای دولت ۴۳درصد کمتر از مدت مشابه در سال۱۴۰۲ بود و تامین ذخایر نیروگاهی موضوعی است که از ابتدای سال در دستورکار وزارت نفت قرار میگیرد و پیش از ورود به فصل سرد سال باید سطح ذخایر نیروگاهی به حد مطلوبی برسد که تا ابتدای استقرار دولت چهاردهم تحقق نیافت و سطح ذخایر نیروگاهی ۸۰۰میلیون لیتر کمتر از مدت مشابه پارسال بود.
وی با یادآوری اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، متولی تامین، تولید، انتقال و توزیع سوخت به نیروگاههاست، گفت: این شرکت به منظور عبور از زمستان سخت بر چند عامل از جمله افزایش تولید و سطح ذخایر فرآوردههای پالایشگاهها متمرکز شد چراکه اگر افزایش تولید در دستور کار قرار نمیگرفت در زمینه تحویل سوخت نیروگاهی با چالشهای شدیدی روبهرو میشدیم. در نتیجه، توانستیم تولید نفتگاز را از ۱۱۱میلیون لیتر میانگین پنج ماهه ابتدای سال۱۴۰۳ به طور میانگین و پایدار به بالای ۱۲۰میلیون لیتر در روز افزایش دهیم اما افزایش تولید تنها بخشی از ماجرا بود و چالش دیگر، انتقال این تولیدات به نیروگاهها، بهویژه نیروگاههای نیمه شمالی کشور بود، از همین رو با استفاده از زیرساختهای موجود مانند خطوط لوله، ناوگان حمل فرآوردههای نفتی و مخزندارهای ریلی توانستیم این نیازها را پاسخ دهیم.
معاون وزیر نفت اضافه کرد: یکی از اقدامهای کلیدی انجامشده در سال ۱۴۰۳ راهاندازی خط لوله انتقال فرآورده از بندرعباس به رفسنجان با طول حدود ۴۶۰کیلومتر در آبان بود. از زمان راهاندازی این خط لوله تاکنون روزانه حدود ۱۵میلیون لیتر فرآورده را به شمال کشور منتقل میکنیم، همچنین در حوزه ناوگان حمل جادهای و ریلی، بهصورت ضربتی حدود ۳ تا ۴هزار ناوگان جدید اضافه کردیم و توانستیم ظرفیت انتقال سوخت را بهصورت قابل توجهی افزایش دهیم.
وی با اشاره به تحویل سوخت مایع در سال ۱۴۰۳ به نیروگاهها گفت: به گواه آمار وزارت نیرو در پی اقدامهای انجامشده موفق شدیم تا ۴۰درصد بیشتر (معادل ۶میلیارد لیتر) از سال ۱۴۰۲، سوخت مایع به نیروگاهها تحویل دهیم به گونهای که در سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۲میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاهها تحویل دادهایم که رکوردی تاریخی برای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی به شمار میرود.