27 - 04 - 2020
«ن . خ»،«بر سر دو راهی» و «زوج و فرد»
صداوسیما طبق روال سالهای گذشته قرار است در عید سریالهای مناسبتی پخش کند. کنداکتور رسانه ملی در طول ایام نوروز در اختیار برنامههایی است که با نیت تعطیلات ۱۳ روزه ساخته شدهاند و حال و هوایی اکثرا کمدی دارند. در سالهای گذشته حضور سریالی مانند پایتخت یا برنامهای مانند کلاه قرمزی باعث آشتی مردمی شده بود که مدتها سراغی از صداوسیما نمیگرفتند. اما امسال گویا خبری از این دو برنامه پر بیننده نیست. دستاندرکاران سریال پایتخت قرار بود اپیزودی ویژه نوروز بسازند که با فوت ناگهانی خشایار الوند، نویسنده این سریال، همه چیز به آینده موکول شد. کلاه قرمزی هم علیرغم گفتههای مدیران سازمان، هنوز کلید نخورده و سخت به تعطیلات امسال برسد.
باید دید جایگزین این دو برنامه پربیننده میتوانند موفقیت آنها را تکرار کنند یا نه. بر همین اساس رسانه ملی در عید پیش رو سه سریال برای پخش از شبکههای مختلف در نظر گرفته است. «خ . ن» به کارگردانی سعید آقاخانی، «بر سر دو راهی» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و «زوج و فرد» به کارگردانی علیرضا نجفزاده. کارگردانانی که تا به حال چندین و چند سریال برای صداوسیما ساختهاند و از میانشان سعید آقاخانی بین مخاطبان تلویزیون مخاطب بیشتری دارد.
سعید آقاخانی؛ ماجراهای «ن. خ» از دیار کردستان
حضور مردم خطهها و قومیتهای گوناگون در سریالها تجربهای است که اگرچه کمتر کارگردانان ریسک آن را میپذیرند اما رنگ و لعاب و حتی فضاهای جذابتری را برای مخاطب عرضه کرده است. از جمله همین سریالها میتوان به «پایتخت» اشاره کرد که در آن داستانهایی از خانوادهای دارد که از شمال کشور به تهران مهاجرت کردهاند و طی این قصهها هم به نحوی به فضاهای شمال کشور گریزی زده و هم سریال را از یکنواختی آداب و رسوم و قصه و لهجههای تهرانی خارج کرد.
سریال «ن. خ» که سعید آقاخانی برای نوروز ۹۸ کارگردانی آن را بر عهده گرفته نیز قصهای دارد که در مناطق کردنشین میگذرد و طبق اعلام تیم تولید حتی حدود ۲۰ نفر از بازیگران بومی این مناطق کردنشین در مقام نقشهای اصلی در آن حضور دارند. سعید آقاخانی خودش هم اهل کردستان است و در این سریال علاوه بر کارگردانی، بازیگری نقش اصلی سریال با نام نورالدین خانزاده و با نام مخفف ن. خ را نیز بر عهده دارد.
آقاخانی پیش از این در نشستی درباره سریال تازه خود گفته بود: ما برای قصه و تصویربرداری این سریال وارد منطقهای شدیم که به لحاظ پوشش و لهجه، فرهنگ متفاوتی دارد و قطعا این موضوع برای تماشاگر جذاب خواهد بود چون ما این مناطق را در تلویزیون کمتر دیدهایم اگرچه شبکههای استانی مثل کرمانشاه کارهایی در این حوزهها تولید میکنند ولی سریال در سطح کشوری نداشتهایم.
او که پیش از این هم در یک سریال نوروزی دیگر با نام «راه در رو» به ایفای نقش پرداخته بود درباره سختیهای کار خود در «ن. خ» بیان کرده بود که ابتدا فکر میکرده کار آسانی باشد اما نقش سختی دارد.
فیلمنامه سریال توسط امیر وفایی به نگارش درآمده است اما طرح اولیه سریال متعلق به خشایار الوند و محسن تنابنده است که در ابتدا «اسقاطی» نام داشت. زندهیاد الوند حدود چند قسمت از این سریال را هم نوشته بود که محور آن یک هواپیما بود اما در قصهای که بازنویسی شد نقش این هواپیما کمتر شده است.
روایت تهیهکننده؛ چرا آقاخانی؟
مهدی فرجی تهیهکننده «ن. خ» است. فرجی در گفتوگو با مهر درباره همکاری با سعید آقاخانی و انتخاب او برای کارگردانی «ن. خ» گفت: حضور آقاخانی در این سریال از چند جهت حائز اهمیت است؛ اول اینکه این سریال به قومیت کرد مربوط است و او شاید تنها کارگردان سرشناس طنز و کمدی است که اتفاقا کرد است و آن فرهنگ را به خوبی میشناسد و اتفاقا موردعلاقه مردم کردنشین ماست.
او اضافه کرد: کاراکترهای اصلی قصه کرد هستند و سعید آقاخانی این فرهنگ را خوب میشناسد و به موضوعات و حساسیتهای مردم کرد مسلط است و به همین دلیل حضورش یک امتیاز محسوب میشود. از طرف دیگر سریال ما کمدی است و او سابقه زیادی در کارهای کمدی دارد و چندین سریال در این حوزه ساخته که اتفاقا هم موردتوجه بوده است.
تهیهکننده «ن. خ» تصریح کرد: امتیاز سوم او این است که کارگردانی با طمانینه است که با حوصله درباره فیلمنامه و نقشها بحث میکند و تا به اطمینان نرسد دست به انتخاب نمیزند.
فرجی در بخشی دیگر درباره سوءتفاهمهایی که میتواند در سریالهایی با محوریت قومیتها ایجاد شود هم اظهار کرد: وقتی درباره فرهنگی از یک نقطه کشور حرف میزنیم باید سراغ کسی برویم که این فرهنگ را بشناسد، ما تلاش کردیم لهجه بازیگران در این سریال تصنعی نباشد و کسی سر کار باشد که آداب و رسوم را به خوبی بشناسد.
بهرنگ توفیقی؛ یک قصه پاورقی در «برسر دوراهی»
کارگردان کمصحبتی است و برخلاف دیگر کارگردانان کمتر علاقهای به بیان قصه و جزئیات انتخاب شخصیتها و یا حتی چالشهای دراماتیک قصههای سریالهایش داشته باشد. در همکاریهای اخیرش نیز سعید نعمتالله نویسنده و حامد عنقا نویسنده و تهیهکننده بیشتر از کارگردان به گفتوگو درباره آثار پرداختهاند.
قصه سریال تازه بهرنگ توفیقی هم که مانند عنوانش از پاورقیهای عامهپسند مجلاتی چون «زن روز» بیرون کشیده شده، درباره پسر عاشقی است که طی فرآیندی پولدار میشود و دیگر عشق قدیمی را نمیخواهد.
نگاهی به کارنامه بهرنگ توفیقی
بهرنگ توفیقی کارگردانی است که طی یکی دو دهه بهعنوان دستیار کارگردانانی چون مازیار میری و فرزاد موتمن کار کرده است و حتی در سال ۸۹ دستیار اول کارگردان و برنامهریز در فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان بوده است.
توفیقی اولین تجربه کارگردانی خود را در سال ۹۰ با سریال «مسیر انحرافی» ثبت کرد که بسیاری آن را نسخه ایرانی و کمدی سریال پرمخاطب «لاست» لقب دادند.
توفیقی در سالهای بعد چندین سریال ملودرام و اجتماعی ساخت. او چند سریال به نویسندگی سعید نعمتالله کار کرد که از جمله آنها میتوان به «پشت بام تهران»، «زیر پای مادر» و «عقیق» اشاره کرد که از میان آنها سریال رمضانی «زیر پای مادر» بیشتر در یادها ماند و سریال محرمی «عقیق» نتوانست موفقیت چندانی در اقبال مخاطب کسب کند.
با این حال این کارنامه نشان میدهد توفیقی بیاطلاع از فضای سریالهای مناسبتی و فشار آنتن برای پخش نیست و در کارنامهاش آثار مناسبتی از رمضان تا کار اکشن «آمین» برای هفته نیروی انتظامی دیده میشود اما «بر سر دوراهی» اولین سریال نوروزی توفیقی میان این مناسبتیهاست که باید دید در میان دو سریال کمدی چقدر میتواند موفق باشد.
روایت تهیهکننده؛ چرا بهرنگ توفیقی؟
حامد عنقا در گفتوگو با مهر درباره همکاری با بهرنگ توفیقی عنوان کرد: قصه من و بهرنگ با باقی تهیهکنندهها و کارگردانها فرق میکند. من سالها به عنوان نویسنده، کارگردان، برنامهریز و… کار کردهام و مدلم مثل دیگران نیست که فقط به کار نویسندگی یا تهیهکنندگی بپردازم. ما با هم چیزی را خلق میکنیم و در دورهای هم که با لطیفی کار میکردم اینچنین بود.
وی ادامه داد: من با بهرنگ سر «انقلاب زیبا» آشنا شدم و از همکاری با او لذت بردهام و تا زمانی که کارمان عادی و روتین نشده به همکاری با هم ادامه میدهیم. تفاوت ذهن من و بهرنگ ۱۰ یا ۱۵ درصد است و در بیشتر موارد سکانسی را که من مینویسم مدلی میبینم که بهرنگ به لحاظ پلان کار میکند.
عنقا درباره ویژگیهای توفیقی عنوان کرد: به عقیده من بهرنگ جزو دو تا سه کارگردان برتر تلویزیون است. او کار بد ندارد و غالب کارهایش توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند. مثل برخی از کارگردانان هم نیست که در دام محافظهکاری بیفتد بلکه از تجربههای جدید استقبال میکند.
او در پایان بیان کرد: در تلویزیون جز افرادی معدود مثل سیروس مقدم که او هم از تجربههای جدید نمیترسد به سختی اسامی دیگری به ذهن میرسد. توفیقی در کار خود به یک دستخط رسیده است و به تدریج به کارگردانی تبدیل میشود که تالیف را تجربه میکند.
علیرضا نجفزاده / محمدحسین لطیفی؛ یک کمدی سیاسی
شاید سیاسیترین سوژه طنز سریالهای امسال به «زوج یا فرد» اختصاص داشته باشد. این سریال به ماجرایی میپردازد که طی یک سال گذشته سوژه بسیاری از رسانهها بود؛ بازنشستهها و مدیران بازنشستهای که باید بروند اما نمیروند! «حوزه استحفاظی» و «مر قانون» نامهای قبلی این مجموعه بود که کارگردانی آن را علیرضا نجفزاده با همراهی محمدحسین لطیفی برعهده دارد.
نگاهی به کارنامه علیرضا نجفزاده
اگرچه همان ابتدا در خبرها مطرح شد که علیرضا نجفزاده و محمدحسین لطیفی به همراه هم کارگردانی کار را بر عهده دارند و لطیفی تا ۳۰ بهمن در این پروژه حضور دارد اما لطیفی بیشتر به عنوان مشاور پروژه و مشاور کارگردان، نجفزاده را همراهی کرد و در واقع این اولین سریال مستقل نجفزاده در مقام کارگردان است بنابراین در اینجا بیشتر کارنامه وی را مرور میکنیم. علیرضا نجفزاده درباره قصه این سریال توضیح داده است: شخصیت محوری این سریال کاراکتری به نام کمال شهری است که مدیر ارشد یک وزارتخانه است و قصه هم از موضوعات روز جامعه است.
او درباره حضور لطیفی و همچنین تجربه کار در سریالهای پربازیگر نیز گفته است: خوشحالم که در این پروژه در کنار استادم محمدحسین لطیفی کار میکنم و امیدوارم تولید این کار به خوبی ادامه پیدا کند. این سریال اثری پربازیگر است با این حال من تجربه کارهای پربازیگر زیاد داشتهام و از بابت مدیریت چنین کاری مشکل نداریم.
ابتدا قرار بود بهرام بهرامیان این سریال را کارگردانی کند که چون درگیر پروژه دیگری بود از این کار کنار کشید و بعد نام لطیفی و نجفزاده مطرح شد.
شاید تصور بر این باشد که این سریال درباره موضوعی حساس است و میتواند دچار سانسور شود. البته سریال روی موضوعات روز جامعه در یک سال اخیر دست میگذارد اما از زاویه شوخی به همه آنها وارد میشود و از پوشک بچه تا دیگر موارد را وارد نقدهای اجتماعی خود میکند قصه در بحث بازنشستگیها بیشتر قرار است مخاطب را به همذاتپنداری با مدیری که میخواهد بازنشسته شود وادارد!
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد