14 - 01 - 2024
نیاز کشور به ۷۰۰۰ واگن تا ۵ سال آینده
مهر- بابک احمدی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: ناوگان هوایی، دریایی و ریلی کشور فرسوده است، لذا باید مشوقهایی را برای نوسازی ناوگان حملونقل ایجاد کرد. موتور محرک شکوفایی صنعت تقاضا و بازار است، لذا در دورهای که تحت تحریم خارجی هستیم، باید برای حمایت از صنایع داخلی از بازارهای داخلی به عنوان یک فرصت بهره بگیریم.
وی افزود: در ناوگان هوایی حدود ۳۳۰ فروند پرنده در کشور وجود دارد که از این تعداد کمتر از ۲۵۰ فروند قابلیت پرواز دارد که تعدادی از این ۲۵۰ فروند هواپیما نیز به دلیل کسری قطعات یدکی، اقلام مصرفی یا دورههای تعمیراتی باید از پرواز خارج شوند تا عملیات تعمیر و نگهداری روی آنها انجام شود، لذا حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ فروند هواپیما قابل استفاده در کشور موجود است.
رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بیان کرد: اولویت ما حفظ ناوگان هوایی است و برای حفظ آن نیز نیازمند اقلام و زیرساخت هستیم که زیرساختهای آن در کشور موجود است، اما در حوزه اقلام یدکی مشکلات زیادی است، البته ظرفیتهای مهندسی زیادی وجود دارد که میتوان آنها را بالفعل کرد و در صنعت به کار برد. در خصوص تکمیل زیرساختهای اقلام هوایی در حوزه غیرنظامی سازمان گسترش ورود کرده و فعالیتهایی در حال انجام است.
احمدی با اشاره به ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران گفت: اصلیترین شبکه در اختیار شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است و شرکتهای دیگری نیز ناوگان در اختیار دارند، اما در مجموع نیاز این شرکتها به ناوگان جدید زیاد است. البته به دلیل استانداردهای بینالمللی و همچنین به دلیل اینکه این ناوگان اغلب در آبهای بینالمللی تردد میکنند، مشکلی برای نگهداشت این ناوگان نداریم، اما برای نوسازی ناوگان موجود مساله وجود دارد و باید سرمایهگذاری شود و اگر این سرمایهگذاری اتفاق بیفتد ظرفیتهای بسیار خوبی را در حوزههای تولیدی، صنعتی و برای پشتیبانی ناوگان کشور برای نوسازی ناوگان و واگذاری شناورهای جدید در کشور داریم.
معاون وزیر صمت اظهار کرد: در حوزه کشندههای جادهای در چند سال گذشته زیرساختهای جدیدی برای حمایت از تولید ناوگان کشندههای جدید به وجود آمده است. سالها قبل صرفا اتکا به تکنولوژهای غربی بود، اما به جهت رشدی که چینیها داشتند انتقال دانش و تولیدات مشترک تولیدات خوبی انجام شد، کمااینکه هنوز هم ظرفیت خوبی برای تولید ناوگان کشنده جادهای در کشور وجود دارد.
وی بیان کرد: در حوزه ریلی فرسودگی شدیدی وجود دارد و به جهت تردد کمتر ناوگان ریلی در خارج از کشور معمولا دقت کافی برای نوسازی ناوگان در سالهای گذشته انجام نشده و متوسط عمر واگنهای باری و واگنهای مسافری کشور بالای ۳۰ سال است و کشندههای باری-مسافری هم عمر بالایی دارند.
احمدی اظهار کرد: با این وضعیت آینده خوبی برای حملونقل تجاری کشور متصور نیستیم و باید فکری برای بهبود آن شود.
نیاز به ۷ هزار دستگاه واگن مترو
رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به مصوبه سال ۹۶ شورای اقتصاد برای تامین ۲ هزار دستگاه واگن مترو کلانشهرها گفت: در افق ۵ ساله تقاضای واقعی ۷ هزار دستگاه است یعنی در صورتی که تمام پروژههای مترو به اتمام برسد ۷ هزار دستگاه واگن مترو نیاز است ولی در صورتی که بخواهیم واگن پروژههای در حال اتمام را تامین کنیم در کنار نوسازی، ۵ هزار دستگاه واگن لازم است.
احمدی بیان کرد: شورای اقتصاد در سال ۹۶ برای ۲ هزار دستگاه مجوز به وزارت کشور میدهد و ایدرو را به عنوان متولی مدیریت طرح معرفی میکند و لذا سازمان گسترش به عنوان مدعی صنعت و تولید داخل و مدیریتکننده این بخش وارد عمل میشود. از این ۲ هزار دستگاه به علت محدودیتهای تامین مالی متاسفانه توفیقی ایجاد نشده و با وجود اینکه چند توافق خوب صورت گرفته، اما به جهت محدودیتهای مالی اقدامی نشده است، اما ۶۳۰ دستگاه اخیرا توسط وزارت کشور و شهردار تهران پیش بردهاند، ولی یکی از الزامات آن ساخت داخل است و اگر ساخت داخل آن انجام نشود از قانون عبور کردهایم. وزارت صمت در حوزه کنترلی و اعمال قانون ایستاده و همچنین نقش حمایتگری خود را دنبال میکند. امیدواریم با تعامل بین وزارت کشور و صمت به زودی مقدمات اجرایی ورود تامینکنندگان داخلی را در این پروژه فراهم کنیم.
وی افزود: مشتری این ۶۳۰ دستگاه شهرداری تهران است و قرارداد آن بین سازمان شهرداری و دهیاریها و یک تامینکننده چینی است.
رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه و در پاسخ به اینکه علت اصلی و عمده فرسودگی ناوگان دریایی، ریلی و هوایی و… چیست، گفت: در هر صنعتی یک اکوسیستم (تقاضا و تولید) وجود دارد که در این چرخه معمولا کیفیت ارتقا مییابد. اما زمانی که اقتصاد دچار مشکل شود این اکوسیستم نیز دچار مشکل میشود. وقتی در بخش تقاضا اقتصاد خوبی ایجاد نشود در نتیجه بخشهای اقتصادی حملونقل نیز سود لازم را نمیبرند و در نتیجه تمایلی به ادامه این کسب و کار وجود ندارد. این اتفاق عملا سرعت گردش در اکوسیستم را کاهش میدهد و صنعت نیز کند میشود.
وی گفت: اصلیترین دلیلی که این اکوسیستم دچار سکته شده است، اقتصاد بیمار این حوزه است، لذا باید فضایی فراهم آورد که این اقتصاد بهبود یابد، یعنی باید فضایی را فراهم آورد که سرمایهگذار حوزه حملونقل کارش اقتصادی باشد تا از قبَل سودآوری کسب و کار بتواند به توسعه ناوگان اقدام کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد