28 - 04 - 2017
نیازی به نمایش نداریم
خودکفایی در تولید بنزین همواره در برنامههای درازمدت کشور پیشبینی شده و از مطالبات دیرینه و جدی مردم بود که در سالهای گذشته به دلایل بیبرنامگی و سوءمدیریت تحقق نیافت.
میانگین مصرف بنزین در سال ۱۳۹۵ روزانه نزدیک به ۷۴ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بود که ۱۲ میلیون لیتر آن از محل واردات تامین میشد.
از این رو، تاخیر در ساخت پالایشگاه ستاره خلیجفارس در دولتهای نهم و دهم سبب شد سالانه مبلغ هنگفتی بابت واردات بنزین به اقتصاد ایران تحمیل شود.
دولت یازدهم با تمرکز بر توسعه پالایشگاه ستاره خلیجفارس که در سالهای گذشته دچار سوءمدیریت و کمبود نقدینگی شده بود و از ناتوانی در تامین تجهیزات به دلیل مانع تحریم رنج میبرد، یکی پس از دیگری موانع توسعه بزرگترین پالایشگاه تولیدکننده بنزین کشور را برطرف کرد.
البته واحدهای دیگر این پالایشگاه مانند تولید گازوییل از سال گذشته کار خود را آغاز کرده و حتی تولید آزمایشی بنزین نیز توسط این پالایشگاه انجام شده است اما برای پرهیز از افتتاح طرحهای نمایشی، بهرهبرداری رسمی از واحد بنزینسازی پالایشگاه ستاره خلیجفارس تا تثبیت تولید، اندکی به تاخیر افتاد.
ظرفیت نهایی تولید بنزین این پالایشگاه روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین یورو۴ است که در مرحله نخست ۱۲ میلیون لیتر تولید شده و به تدریج افزایش مییابد.
در همین حال وزیر نفت، افتتاح رسمی پالایشگاه خلیجفارس را منوط به تولید مستمر و مطمئن این پالایشگاه دانست و خاطرنشان کرد: هیچ احتیاجی به اقدامات نمایشی نداریم.
بیژن نامدارزنگنه روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تا زمانی که بنزین به طور مستمر در پالایشگاه خلیجفارس تولید نشود، هیچ مراسمی نخواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه هرگاه تولید این پالایشگاه مستمر و مقدار آن مشخص شود، مراسم افتتاحیه برگزار خواهد شد، گفت: تا زمانی که از وضعیت تولید مطمئن نشویم، ستاره خلیجفارس افتتاح رسمی نمیشود.
وی همچنین در ارتباط با انتقادات برخی که عقیده داشتند طرحهای دولت دیربازده است، اظهار کرد: آرزوی ما این بود که زودتر از این هم طرحهایمان را به انجام برسانیم اما زورمان همین قدر بود.
وی ادامه داد: مشکل مالی، مشکل تحریمها و مشکل بههمریختگی مدیریتی وجود داشته است اما من وارد این موضوعات نشدم و تحلیل نکردم که چه چیزهایی را تحویل گرفتهایم اما اگر لازم باشد حتما تحلیل میکنم که شرایط پیش از این چگونه بوده است و چه مشکلاتی از لحاظ مدیریتی و درهمریختگی شرایط داشتیم.
زنگنه گفت: همیشه گفتهام مشکل پروژهها و اداره کشور پول نیست. اگر تدبیر باشد، خود تدبیر پول را جور میکند. نکته آن است که باید اجازه دهیم تدبیر اعمال شود. امیرالمومنین گفتهاند اگر آدم قدرت اعمال تدبیر را نداشته باشد؛ تدبیرش هم به درد نمیخورد.
وی همچنین در ارتباط با چشمانداز صنعت نفت ایران گفت: آینده کشور به تصمیم مردم بستگی دارد. مردم باید تصمیم بگیرند که کشور چطور اداره شود. واقعیت این است که تصمیم مردم تصویر آینده کشور و حوزههایی مثل نفت را مشخص میکند.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: نظر شش کاندیدای انتخاباتی با یکدیگر متفاوت است. اگر هرکدام بر سر کار بیایند؛ یک سرنوشتی بر کشور حاکم میشود.
توجه ویژه دولت یازدهم به اجرای زودتر طرحهای ملی
معاون اول رییسجمهور چندی پیش نیز درباره ساخت پالایشگاه ستاره خلیجفارس گفته بود: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیجفارس با توجه به ایجاد زمینه برای ورود ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین، قطع واردات بنزین، ایجاد ارزشافزوده و افزایش کیفیت بنزین داخل بهعنوان یک طرح ملی و نقطه قوت کشور محسوب میشود.
اسحاق جهانگیری از حمایت دولت برای اجرای هرچه زودتر این طرح طبق برنامه زمانبندی اعلام شده خبر داده و گفته بود: برای اجرای طرحهای ملی از این دست باید مصوبهای در دولت تهیه شود که مسوولان بدون دغدغه به انجام کار بپردازند و درگیر روند اداری نشوند.
خروج از خامفروشی
جلوگیری از خامفروشی از اهداف ساخت این پالایشگاه است. پالایش ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی پارسجنوبی در روز، تولید محصولات مطابق استانداردهای کیفی اروپا، ایجاد ارزشافزوده بیشتر بر میعانات گازی تولیدی در پالایشگاههای گازی پارسجنوبی، پرهیز از صادرات مواد خام، تبدیل مواد خام به فرآوردههای باارزشتر و اشتغالزایی بیشتر در کشور از دیگر اهداف ساخت این پالایشگاه به شمار میرود.
سه سیاست کلیدی صنعت پالایش نفت ایران در دوران پسابرجام افزایش ظرفیت پالایش نفت همزمان با ارتقای کیفی تولید فرآوردههای نفتی مطابق با استانداردهای یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا به ویژه در تولید بنزین و گازوییل و کاهش سهم تولید نفت کوره در سبد پالایشی و قطع واردات فرآوردههای نفتی بوده است.
در شرایط کنونی، ظرفیت پالایش نفت ایران به نزدیک یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است و با بهرهبرداری از طرحهای جدید پالایشگاهی همچون مجتمع پالایشی سیراف، پالایشگاه ستاره خلیجفارس، پالایشگاه آناهیتا، بهمن گنو (جاسک) و پارس شیراز این ظرفیت به سه میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش مییابد.
یکی از مهمترین ویژگیهای طرحهای پالایشگاهی استفاده از خوراک میعانات گازی است به طوری که با بهرهبرداری از طرحهای پالایشگاهی سیراف، پارس شیراز و ستاره خلیجفارس در مجموع روزانه ۸۶۰ هزار بشکه تقاضا برای مصرف میعانات گازی در سطح پالایشگاههای کشور افزایش مییابد.
از این رو با بهرهبرداری از فازهای جدید پارسجنوبی و تامین خوراک پالایشگاههای جدید و نوظهور ایران هدفهایی مانند توقف صادرات میعانات گازی و خامفروشی این محصول هیدروکربوری تحقق مییابد و ظرفیت تولید و حتی صادرات انواع فرآوردههای نفتی بالا میرود.
اکنون ایران از بین پنج فرآورده اصلی نفت، صادرکننده چهار مورد شامل گازوییل، نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع است و بخشی از بنزین مورد نیاز کشور از محل واردات تامین و توزیع میشود.
توقف واردات بنزین
آمارهای رسمی نشان میدهد میانگین مصرف بنزین در سال ۱۳۹۵ روزانه نزدیک به ۷۴ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بود که ۱۲ میلیون لیتر آن از محل واردات تامین میشد.
در شرایط کنونی ظرفیت تولید بنزین پایه در پالایشگاههای نفت کشور بیش از ۶۰ میلیون لیتر در روز است که با راهاندازی طرحهای جدید افزایش مییابد.
با بهرهبرداری از مرحله نخست پالایشگاه ستاره خلیجفارس، ظرفیت تولید بنزین کشور با استاندارد یورو۴ نزدیک به ۱۲ میلیون لیتر در روز بالا میرود و به این ترتیب، ایران از واردات بنزین بینیاز میشود.همزمان با پیشرفت ساخت فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیجفارس، آخرین مراحل راهاندازی طرح جدید توسعه و بهینهسازی پالایشگاه نفت بندرعباس و طرح جامع بهبود فرآیند و بهینهسازی ظرفیت در پالایشگاه نفت لاوان نیز در دست اجراست که با بهرهبرداری از این دو طرح، روزانه نزدیک به چهار میلیون لیتر به تولید بنزین کشور اضافه میشود.
در کنار طرح پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیجفارس با راهاندازی طرحهای جدید بنزینسازی به جای تولید بنزین معمولی، بنزین یورو۴ در کشور عرضه و توزیع میشود که اجرای این طرحها دستاوردهای متعدد زیستمحیطی بهویژه در کلانشهرهای کشور به همراه دارد.
اکنون ساخت خط لوله بندرعباس- انبار نفت رفسنجان، اسکله و مخزنهای ذخیرهسازی پالایشگاه با ظرفیت ۱۱ میلیون بشکه در دستور کار قرار گرفته است تا زیرساختهای لازم برای انتقال بنزین تولیدی این پالایشگاه به کلانشهرهای کشور همچون شیراز، اصفهان و تهران فراهم شود.
این در حالی است که عرضه و توزیع بنزین یورو ۴ در هشت کلانشهر کشور از سال گذشته تاکنون بهطور میانگین روزانه ٢٠ تا ٢٢ میلیون لیتر بوده است.
به گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، این مقدار بنزین از سال گذشته تاکنون در سطح کلانشهرهایی همچون تهران، کرج، اهواز، شیراز، اراک، اصفهان بهطور کامل، شهر تبریز با سطح پوشش ٨٠ درصدی و هسته مرکزی کلانشهر مشهد مقدس عرضه و توزیع شده است.
هماکنون بهطور میانگین روزانه حدود ١٠ تا ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ۴در تهران، ۵/۱ میلیون لیتر در کرج، حدود یک میلیون لیتر در تبریز، یک میلیون لیتر اهواز، ۴۵٠ هزار لیتر در اراک و دو میلیون لیتر در مشهد مقدس، ۵/۲ میلیون لیتر در شیراز و مابقی آن در کلانشهر اصفهان عرضه میشود.با بهرهبرداری از سه طرح جدید پالایشی شامل فاز اول پالایشگاه ستاره خلیجفارس و طرحهای بنزینسازی پالایشگاه نفت لاوان و بندرعباس، عملا امکان عرضه سراسری با پوشش ۶۵ تا ٧٠ درصدی بنزین یورو۴ در سطح کلانشهرهای کشور فراهم میشود.
پیشبینی میشود با راهاندازی این سه طرح به تدریج عرضه بنزین یورو ۴ در کلانشهرهای بندرعباس، رفسنجان، قم، چابهار، یزد، کرمان، بوشهر و… آغاز شود تا در مجموع بیش از ١۵ کلانشهر کشور زیر پوشش عرضه بنزین یورو ۴ قرار بگیرند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد