13 - 03 - 2017
نگران کاهش منابع شهرداری نیستیم
علی نیکخو- منطقه ۶ تهران از شمال به بزرگراه شهید همت، از شرق به بزرگراه مدرس، از غرب به بزرگراه چمران و از جنوب به خیابان انقلاب محصور شده و از این لحاظ یکی از حساسترین و مهمترین مناطق تهران به شمار میرود. بسیاری از رویدادهای تاریخی و فرهنگی تهران در این منطقه رخ داده و بیشتر مراکز آموزشی، درمانی و اداری تهران در آن واقع شده است. این منطقه از شهر تهران بیش از ۵۲ مرکز درمانی، دانشگاه تهران، امیرکبیر، تربیت مدرس، آزاد، شاهد و سایر آموزشگاههای دولتی و غیرانتفاعی، اقلیتهای مذهبی و چندین وزارتخانه و سفارتخانه را در خود جای داده است. به تازگی یکی از مهمترین مراکز تفریحی و فرهنگی تهران در میدان ولیعصر که در همین منطقه واقع شده، در حال افتتاح است. به همین بهانه سراغ عظیم بابایی، شهردار منطقه ۶ رفتیم و با او در مورد جزییات این پروژه و سایر طرحهای شهرداری در منطقه گفت و گو کردیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
منطقه ۶ یکی از مهمترین بخشهای تهران است. به عنوان شهردار این منطقه را چگونه معرفی میکنید و اقدامات شهرداری در این منطقه چه بوده است؟
باید بگویم منطقه ۶ پیشانی فرهنگی شهر تهران است و از لحاظ حملونقل نیز برای تهران اهمیت زیادی دارد چراکه روزانه بیش از ۵/۱ میلیون مسافر به این منطقه مراجعه میکنند. بیشترین تجمعات فرهنگی و علمی چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب در این منطقه بوده بنابراین این منطقه از یک حساسیت ویژهای برخوردار است. البته زیرساختهای فرهنگی ورزشی این منطقه قبلا زیاد مناسب نبود که به حال هر خدمات خوبی از سوی شهرداری در جهت رفع کمبودها انجام شده است. کمتر از یک سال و نیم است که با افتتاح بیش از ۱۰۰ پروژه حدود دو هزار مترمربع به زیرساختهای منطقه افزوده شده و در حال حاضر نیز بیش از ۵۰ پروژه در حال افتتاح داریم که ۲۲ هزار مترمربع دیگر به زیرساختهای منطقه اضافه خواهد کرد. از سوی دیگر سرانههای این منطقه به سرانههای قابل قبولی رسیده است. تقریبا تمامی محلههای ما دارای سرای محله هستند و میتوانند ارتباطات فرهنگی و اجتماعی خود را در این سراها انجام دهند. ارتباطی که با مراکز درمانی داریم ارتباط خوبی است و سعی میکنیم از این ارتباطات برای خدمت به مردم استفاده کنیم. همچنین در حال حاضر بیش از شش هزار بسته کمکرسانی از طریق سازمانهای مردم نهاد تهیه و به مناسبتهای مختلف در غالب قرارگاه امام رضا میان فقرای منطقه با حفظ کرامت توزیع شده است.
مهمترین زیرساختهایی که طی سالهای اخیر در منطقه ایجاد شده زیرگذر چهار راه ولیعصر و مجموعه پلازای میدان ولیعصر بوده است که به زودی به بهرهبرداری خواهد رسید. آیا برای سایر میدانهای منطقه هم برنامههای مشابهی دارید؟
همانطور که مطلع هستید اکثر خطوط مترو از منطقه ۶ عبور میکنند. سه خط مهمی که در بار ترافیکی تهران باعث تحول شده از جمله خط ۷، ۳ و ۶ با عبور از این منطقه اهمیت ترافیکی منطقه را دوچندان کرده. این خطوط نقطه به نقطه در حال بهرهبرداری هستند. بیش از چند میدان مهم و مشهور شهر از جمله میدان ولیعصر، فردوسی، انقلاب، هفت تیر و آرژانتین در این منطقه واقع شده که برای تمامی این میدانها برنامه داریم. میدان انقلاب مشکلات خاص خود را دارد اقداماتی را در خصوص آرامسازی محدوده، زیباسازی خیابانهای اطراف و تغییر نمادهای مرکز میدان انجام دادیم که خوشبختانه پیشرفت خوبی داشته و در حال آمادهسازی است. بر همین اساس امیدواریم تا پایان سال یا ابتدای سال ۹۶ به بهرهبرداری برسد.
پلازا به چه دلیلی در میدانی با این وسعت مراکز تجاری ایجاد شده است؟
میدان ولیعصر با توجه به اینکه تقاطع دو خط مترو است اهمیت ویژهای دارد و به همین دلیل برای بهسازی آن از تلفیق معماری مدرن سنتی استفاده کردیم. یک پلازای شهری با ۱۳ متر ارتفاع و در سه طبقه با تکنولوژی روز احداث کردیم تا شهروندان از آن استفاده کنند. قرار است در این مجموعه علاوه بر عبور و مرور شهری و کمک به دسترسیها مجموعههای فرهنگی نیز مشغول به کار شوند. پلازای ولیعصر یک مجموعه تفریحی، تجاری است که البته بخش تجاری آن بسیار کمرنگتر است. این مجموعه آماده است و در حال حاضر در حال آمادهسازی محیط اطراف آن هستیم و امیدواریم طی هفته آخر اسفند به بهرهبرداری کامل برسد. احتمالا این مجموعه «ایوان انتظار» نامگذاری خواهد شد. از سوی دیگر المان میدان ولیعصر که حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد در حال طراحی است تا به طور جداگانه به عنوان گنبد روی مجموعه نصب شود.
در مدیریت ترافیک شهری همواره دو نظریه مطرح است. بر اساس این نظریه اولویت قرار دادن عبور اتومبیل از زیرگذرها به ساخت مراکز تفریحی برای استفاده شهروندان در زیر زمین مطرح است. به عبارت دیگر همواره در مورد اینکه اولویت برای ساخت زیرگذرها با عبور ماشینهاست یا عابرین پیاده بحث و بررسی میشود. به اعتقاد شما کدام یک از این دو در اولویت هستند؟
در اینجا بحث طرح جامع شهر تهران مطرح است که بنده در آن نقشی ندارم. بر اساس تجربیات من به عنوان شهردار یک منطقه لازم است که در این مورد یک کار تلفیقی انجام شود. در همه کشورها کانالهای زیرزمینی مختلفی برای عبور خطوط آب، برق، گاز، تلفن، خطوط مترو و… وجود دارد. در زیر زمین مساله امنیت شهروندان نیز مطرح است اما اینکه همه زیرگذرها را به زیرزمین ببریم منطقی به نظر نمیرسد بلکه باید تلفیقی از زیرگذرهای ماشین رو و روگذرها با توجه به ویژگیهای هر منطقه در نظر گرفته شود.گاهی در شهر گرههای کور داریم مانند چهارراه ولیعصر که پیش از احداث زیرگذر با ترافیک سنگین عابران پیاده مواجه بود اما با یک طراحی مناسب برای عبور شهروندان از زیرگذر تصادفات را تقریبا به صفر رساندیم و تردد را تسهیل کردیم. روزانه چندین هزار نفر از این زیرگذر عبور میکنند. طبیعی است که اگر در مناطق دیگری همچنین گرههایی وجود داشته باشد مدیریت شهری اقدامات مشابهی انجام میدهد.
آیا میادین دیگری را برای ساخت زیرگذر در نظر دارید؟
بله در حال حاضر برای طرح زیرگذر میدان هفت تیر در حال مطالعه هستیم و ممکن است که در این میدان همچنین طرحی را اجرا کنیم. این طرح باید پس از انجام مراحل مطالعاتی به شورای شهر رود و در صورت تایید شورا و تامین بودجه اجرا خواهد شد. با وجود این طرحها معتقدم اینکه ما همه شهر را به زیرزمین ببریم نه اقتصادی است و نه از لحاظ امنیتی مناسب است. در همه جای دنیا تامین امنیت زیرگذرها مسایل مربوط به خود را دارد. در بحث سیاستگذاریها دنبال این هستیم که گرههای کور منطقه را در صورت اقتصادی بودن بهسازی کنیم که در حال حاضر به دنبال بررسی میدان ونک و هفت تیر هستیم.
حالا که صحبت از چهار راه ولیعصر شد، در مورد بهسازی و یکپارچهسازی نمای ساختمانها در این محدوده باید بگویم به نظر میرسد شهرداری بر اساس یک طرح از پیش تعیینشده اقدام میکند؛ به طوری که پس از مدتی شاهد بودیم نمای اکثر ساختمانها به رنگ سفید درآمده است. دلیل این کار چیست؟
بله.در حال حاضر مشغول زیباسازی میدان فردوسی تا میدان انقلاب هستیم تا زواید را حذف کنیم. ترافیک شهر تهران گاهی اجازه نمیدهد که زیباییهای شهری را ببینم اما اگر کمی دقت کنیم متوجه میشویم که قدم به قدم این منطقه را یکسانسازی و زیباسازی کردیم که محدوده چهار راه ولیعصر هم از این جمله است.
با توجه به اینکه هفته منابع طبیعی را در اسفندماه در پیش داشتیم کمی هم در مورد فضای سبز صحبت کنیم. مدیر کل منابع طبیعی استان تهران معتقد است برای رسیدن به استانداردهای جهانی لازم است در تهران ۶۰ هزار هکتار فضای سبز ایجاد شود. با توجه به اینکه این رقم بسیار بالاست. در منطقه ۶ چه اقداماتی در جهت توسعه فضای سبز انجام شده است؟
نمی دانم رقم ۶۰ هزار هکتار براساس چه معیاری اعلام شده است اما میتوانم بگویم زمانی که در سال ۸۴ مدیریت شهری فعلی تهران را تحویل گرفت، سرانه فضای سبز تهران زیر پنج متر بود اما در حال حاضر با رسیدن به ۱۶ متر تقریبا به نرمهای استاندارد رسیدهایم. در جنوب شهر برخی مناطق مانند منطقه ۲۰ سرانه فضای سبز بالای ۲۰ متر دارند. منطقه ۶ یک منطقه قدیمی، جا افتاده و دارای صنوف مختلف است و با وجود اینکه در این منطقه فضایی برای توسعه پوشش درخت وجود ندارد، تلاش کردیم تا در مراکز درمانی، آموزشگاهها و دانشگاهها فضای سبز ایجاد کنیم و تقریبا در حال حاضر به استانداردهای لازم رسیدهایم به طوری که سرانه را در منطقه به بالای ۱۵ متر رساندیم. سال گذشته از چهار راه ولیعصر تا بزرگراه همت بیش از دو هزار اصله نهال کاشتیم.
علاوه بر این طرحهای تشویقی لازم را برای مشارکت مردم در درختکاری ایجاد کردیم. با این وجود گاهی بیانصافیهایی در حق شهرداری انجام میشود و میگویند شهرداری درختان را قطع میکند و این درحالی است که شهرداری در حال گسترش فضای سبز است.
متاسفانه باید بگویم این تفکرات اصلا منصفانه نیست. از سوی دیگر برخی مشکلات مانند وجود آب آلوده، هوای آلوده و سایر معضلات زیستمحیطی گاهی ممکن است باعث شود برخی از درختان دوام نیاورند. زمانی درخت چنار در تهران جواب میداد اما در حال حاضر با معضلات عدیده زیستمحیطی شرایط رشد این درخت به خوبی فراهم نیست. بر همین اساس در حال بررسی این هستیم که چه گونههای دیگری را میتوانیم در تهران بکاریم.
برخی از درختانی که در منطقه از بین رفتهاند با فعالیتهای هنرمندان تزئین شدهاند. این را عنوان کردم تا در مورد ارتباط شهرداری با هنرمندان سوال کنم.
به دلیل اینکه منطقه ۶ محل عبور هنرمندان زیادی است ارتباط خوبی با آنها داریم. پارک هنرمندان یکی از مهمترین مراکز فرهنگی هنری منطقه است که فضای آن برای انجام فعالیتهای هنری آماده است. سال آینده اکثر برنامههای هنری را در این منطقه انجام میدهیم. با انجمنها و نهادهای هنری مانند خانه سینما ارتباط خوبی داریم. به طور اختصاصی هم با برخی هنرمندان همکاری میکنیم.
از آنجایی که مدیریت شهری در صف اول مبارزه با آلودگی هواست و منطقه هم بسیار پررفت و آمد است، با وجود بافت ویژه مرکز شهر امکان گسترش پلها و زیرگذرها وجود دارد؟
آلودگی هوای تهران تنها با فعالیتهای منطقه ۶ حل نمیشود بلکه این مشکل یک مساله ملی است.
زمانی که مدیریت واحدی بر آلودگی هوا داشته باشیم میتوانیم این مشکل را برطرف کنیم. در حال حاضر ۱۸ نهاد متولی جلوگیری از آلودگی هوا هستند. برای حل این مشکل باید همه بسیج شویم. دولت باید به شهرداری کمک کند تا خطوط مترو را سریعتر گسترش دهیم. طی سالهایی که من در شهرداری بودم دولتهای مختلف آن طور که باید حق شهرداری و مردم را ادا نکردهاند. با خطوط جدیدی که افتتاح میشود ظرفیت جابه جایی به ۵/۴ میلیون نفر میرسد. تصور میکنم اگر دولت بیشتر کمک میکرد، ظرفیت جابهجایی مترو الان شش میلیون نفر بود و مشکل آلودگی هم کمتر بود. بیش از ۶۷ درصد اعتبارات خود را در حوزه حملونقل گذاشتیم. در بحث موتورهای برقی امیدواریم ۴۰۰ هزار دستگاهی که شهرداری قول داده بود به ناوگان تزریق شود.
در بحث تامین مالی شهرداری با توجه به اینکه گفته میشود بودجه شهرداری در سال ۹۶ کاهش خواهد داشت، غیر از درآمدهای ثابت مانند تراکم چه جایگزینهایی برای جبران این کمبود در نظر دارید؟
اصولا این تصور که برای مردم جا افتاده درآمد شهرداری از تراکم است کاملا اشتباه است. بر اساس اطلاعاتی که دارم تنها ۲۵ تا ۲۶ درصد درآمد شهرداری از فروش تراکم حاصل میشود حتی اگر این را هم نفروشیم قادر به پرداخت حقوق پرسنل و دیون خود هستیم. از سوی دیگر ساخت و ساز در سال جاری ۷۰ درصد کاهش داشته است.
در حال حاضر ۵۰ پروژه در دست افتتاح در منطقه داریم و نشان دادیم بدون تراکمفروشی هم میشود شهر را چرخاند. تلاش کردیم درآمدها را به سمت درآمدهای پایدار سوق دهیم. زمانی که مدیریت شهری فعلی روی کار آمد، درآمدهای پایدار شهرداری کمتر از ۱۰ درصد بود اما در حال حاضر این درآمدها به بیش از ۵۰ درصد رسیده و این خودش تحولی در حوزه مدیریت شهری است.
یعنی از کاهش درآمدها نگران نیستید؟
به هرحال نمیشود گفت نگران نیستیم. اما همه چیز به بودجه بستگی ندارد بلکه نوع مدیریت، تفکر و جسارت هم در مدیریت شهری دخیل است. اگر اینطور بود شهرداری باید متوقف میشد و این در حالی است که در حال حاضر تنها بیش از ۲۲ هزار نفر در سه شیفت زیر زمین کار میکنند که خطوط مترو را تحویل مردم دهند و به هرحال این اقدامات هزینه دارد. لازم است بدانید که تجهیز هر کیلومتر مترو برای ما بیش از ۲۶۰ تا ۲۷۰ میلیارد تومان هزینه دارد. با وجود کمبود پول طرحهای شهرداری هرگز تعطیل نشدهاند.
برای نمایشگاههای بهاره امسال برنامه دارید؟ با توجه به اینکه منطقه بسیار شلوغ است به همین میزان هم تمایل دستفروشان برای حضور در این منطقه زیاد است. آیا برنامهای برای ساماندهی و تجمیع این دستفروشان دارید؟
به طور کلی شهرداری متولی برگزاری اینگونه نمایشگاهها نیست. وظیفه ما ساماندهی دستفروشان در شب بازارهاست که در حاضر این افراد ساماندهی شدهاند که بر اساس کدهای مشخص در مکانهای مشخصی به عرضه کالاهای خود بپردازند.
اگر نکته ناگفتهای مانده بفرمایید.
امیدوارم سال خوبی پیش روی ملت باشد. به عنوان عیدی به مردم حدود ۵۰ پروژه را در دست افتتاح داریم و آمادهایم که شهردار تهران در اولین فرصت این پروژهها را به افتتاح برساند. با بهرهبرداری از این پروژهها حدود ۲۲ هزار مترمربع به زیرساختهای منطقه افزوده خواهد شد. این پروژهها شامل اماکن فرهنگی و ورزشی است. انتظار ما این است که مردم به مدیریت شهری کمک کنند تا شهر بهتری داشته باشیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد