20 - 06 - 2017
نمایش آثار ناصر اویسی در موزه هنرهای معاصر
۲۴ اثر نقاشی از ناصر اویسی همراه با ارائه کتاب آثار این هنرمند شنبه ۲۷ خردادماه با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و تعدادی از هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در آمد.
در ابتدای این مراسم علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران گفت: «تلاش کردیم که در شرایط مناسب و در یک دوره دوماهه بخش وسیعی از موزه را به نمایش آثار ناصر اویسی اختصاص دهیم اما به دلیل این که برنامه نمایشگاههای موزه تا سال ۹۸ تعیین شده است، این امکان عملا وجود نداشت.»
زارع ادامه داد: «بنابر خواسته مدیران آرتسنتر این نمایشگاه همزمان با آخرین روزهای نمایش آثار گنجینه اتفاق افتاد تا علاقهمندان بتوانند همزمان با تماشای آثار ناصر اویسی از آثار هنرمندان شهیر تاریخ هنر نیز بازدید کنند و خوشبختانه این امر امروز و با حضور شما میسر شد.»
وحید ملک، مدیر آرتسنتر با تقدیر از ۶۰ سال هنرمندی ناصر اویسی بیان کرد: «بیش از هر چیزی جای ناصر اویسی پیش ما خالی است. امروز در واقع سالروز شصتمین سال فعالیت هنری این هنرمند است.»
مدیر آرتسنتر در ادامه گفت: «بارها و در پایتختهای مهم جهان کلید طلایی شهرهای بسیاری به ناصر اویسی اهدا شده است. ایشان جوایز ارزنده بسیاری را از آن خود کرده است و همراه با هنرمندانی چون سالوادور دالی و مارک شاگال آثارش به نمایش در آمده بود.»
وحید ملک اضافه کرد: «امروز بعد از نیم قرن آثار ناصر اویسی در کنار آثار هنرمندان بزرگ جهان در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در آمده است و ما از این بابت خوشحالیم.»
جواد مجابی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر نیز در این مراسم گفت: «آثار ناصر اویسی ۶۰ سال است که به طور مداوم به نمایش در آمده است. او در ۲۳ سالگی تصویری امپرسیونیستی از البرسکی کشید که جایزهای هم نصیبش کرد. سال بعد او همراه با ۳۲ نقاش در انجمن ایران و آمریکا اثری را ارائه کرد که منتقدان آن را پیروی از ون گوگ قلمداد کردند که جایزه آن نمایشگاه را از آن خود کرد.»
او ادامه داد: «اویسی در سال ۱۳۳۶ با آثار متنوعش شیوهای را آغاز کرد که راه و رسم همیشگی اش شد و آن هم نو کردن مینیاتور بود و با حضور در بیینال دوم و سوم نقاشی و به واسطه جایزهای که گرفت در گزینش شیوه اش استوارتر عمل کرد.»
این شاعر و نویسنده بیان کرد: «توجه او به مینیاتور ایران به عنوان میراث ملی موجب شد با ساده کردن خطوط و اختصار رنگ فضای سنتی نگارگری ایران را به زمان حاضر و خیالهای رنگینش پیوند بزند. اویسی در اوایل بیشتر از نقاشی زند و قاجار الهام میگرفت اما به تدریج به دستاوردهای قرون پیشین توجه کرد و نقاشیهای سلجوقی و کتیبهها و مجموعههای هنری قرن هفت به بعد را بررسی کرد و مورد استفاده قرار داد. در واقع آثار هخامنشی و ساسانی غالب تابلوهای او را شکل دادند.»
مجابی گفت: «اویسی با اینکه حقوق خوانده بود اما همواره دلش با شعر بود و خواندن شعر استادان به تدریج نقاشی شعرگونه را در آن بیدار کرد، بهگونهای که میتوان او را نقاش شاعرانگیها دانست و بینش شاعرانه در تابلوهایش به ظرافت کالبدی تجسم یافته است.»
او در پایان گفت: «خلوت بودن فضای پسزمینه و ایجاز خطوط و طراحی شتابناک ساده، حاصل تاملات او در هنر چین و ژاپن است. اما اقامتش در اروپا و آمریکا و احاطهاش به هنر جهانی در سیاق کارش بیتاثیر نبود. اویسی از آغاز کارش هندسه نقاشی مدرن و غرب و ترکیببندی شاهکارهای استادان پیشین و رنگبندی و سامانبخشی نهایی کارش را از دل موزهها و مجموعههای جهانی بیرون کشید.»
همزمان با این نمایشگاه، کتابی که شامل بیش از ۱۰۰ اثر از این هنرمند است به چاپ رسیده است. آثار این هنرمند در کنار نمایشگاه آثار منتخب ایرانی و خارجی در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در آمده است.
در این مراسم که با همکاری وحید ملک، مدیر آرت سنتر و این مرکز هنری برگزار شد، حسین محجوبی، ناصر پلنگی، رضا کیانیان،کورش شیشهگران، جواد مجابی، مژده طباطبایی، مهرداد صدری، محمد رحمانیان، محبوبه کاظمی، سهراب هادی و محمدهادی فدوی حضور داشتند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد