18 - 05 - 2020
نقش چابهار در مدیریت تامین کالاهای اساسی شرق کشور
حسین شهدادی*- امروزه کارکرد بنادر از مراکز بارانداز و انبار نگهداری کالا به محلی برای پردازش، ایجاد ارزشافزوده، هسته توزیع کالا و به عبارت دیگر مبدل به بنگاههای اقتصادی شدهاند که بر اقتصاد کلان کشور تاثیرگذار هستند. بهطوری که ذینفعان واقعی بنادر نه تنها صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی بلکه تولیدکنندگان، توزیعکنندگان و مشتریان نهایی کالا هستند. موضوعی که در اقتصاد و زنجیره تامین کالا حائز اهمیت فراوان خواهد بود. ارسال کالا با هزینه کم، کیفیت خوب و در زمان مناسب به مصرفکننده نهایی است. طی سنوات گذشته کلیه عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور سالانه بهطور متوسط ۱۶۰ میلیون تن کالا بوده که تنها یک و نیم درصد از کالاهای مذکور در بندر چابهار تخلیه و بارگیری شده است. با افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ و ایجاد زیرساختها و تامین تجهیزات مناسب تخلیه و بارگیری، ظرفیت بندر به ۵/۸ میلیون تن ارتقا و قابلیت ارائه خدمات دریایی- بندری و صنعتی در این بندر افزایش یافته؛ لذا ضروری است تصمیمگیران کشور نسبت به تقویت نقش کارکردهای بازرگانی چابهار به عنوان بندری استراتژیک در کنار کارکردهای خدماتی و صنعتی اقدام کنند، لذا در گام نخست ضروری است در خصوص واردات و صادرات کالا اقداماتی به فوریت انجام شود.
سالانه نزدیک به ۱۲ میلیون تن کالای فله و اساسی مورد نیاز کشور شامل: ذرت، سویا، جو، برنج، گندم و روغن خوراکی با عبور از بندر چابهار و طی مسافت نزدیک به ۷۰۰ مایل دریایی در سایر بنادر کشورمان در حاشیه خلیج فارس تخلیه و به صورت زمینی به مراکز مصرف ازجمله استانهای شرق و جنوبشرقی حمل شوند که بر اساس نرخنامه انجمن شرکتهای حملونقل زمینی هزینه هر تن کالا بهطور متوسط ۲۵ هزاز تومان نسبت به حمل کالا از بندر چابهار به مراکز استانهای شرقی کشور بیشتر است. از آنجا که جمعیت ساکن در این استانها شامل ۲۰ درصد از جمعیت کل کشور بوده و حدود ۱۹ درصد از واحدهای تولیدی دامپروری و پرورش مرغ طیور بهعنوان مصرفکننده اصلی نهادههای دامی وارداتی بنادر کشور در این استانها قرار دارند. لذا تخلیه ۲۰ درصد از کالاهای مذکور تاثیر قابل توجهی در کاهش زمان و هزینه حمل (دریایی و زمینی) این کالاها به مشتری نهایی دارد.
سالانه نزدیک به ۲۰ میلیون تن مواد معدنی و مصالح ساختمانی از بنادر جنوبی به خارج از کشور صادر میشود، با توجه به گستردگی جغرافیای معادن کشور، خصوصا معادن سنگ آهن در کشور، ظرفیت فعلی معادن موجود در منطقه خواف و سنگان با توجه به قرار گرفتن در پهنه شرقی کشور با ظرفیت سالانه صادراتی ۶ تا ۷ میلیون تن پتانسیل مناسبی برای صادرات انواع سنگآهن دانهبندی،کنسانتره و گندله از طریق بندر چابهار وجود دارد که با توجه به نزدیکی فاصله زمینی به بندر چابهار و کوتاهی مسافت دریایی حدود ۶۰۰ مایل نزدیکترین بندر به بازارهای مقصد از جمله کشور چین هستند.
با مدیریت زنجیره زمینی حملونقل و برنامهریزی برای راهاندازی مسیر مورد اشاره ضمن کاهش هزینههای کالاهای وارداتی اساسی؛ امکانی برای پردازش و فرآوری کالاهای وارداتی اساسی در مسیر حمل این کالاها ایجاد که کمک شایانی به رونق و توسعه محور شرق و ایجاد اشتغال در استانهای محروم شرق و جنوب شرق خواهد کرد از طرفی استان سیستانوبلوچستان و بخشی از استانهای خراسان با دارا بودن معادن غنی به علت بالا بودن هزینهها، خصوصا هزینههای حمل زمینی جذابیتی برای استخراج و صادرات محصولات معدنی این استانها به خارج کشور وجود ندارد که با جریان صادرات فرآوردههای زنجیره تولید فولاد از مبدا منطقه سنگان و از طریق بندر چابهار موجب تحرک فعالیتهای صادراتی در کل مسیر خواهد شد.
*معاون اداره بنادر و دریانوردی استان سیستانوبلوچستان
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد