15 - 06 - 2017
نقش موسسات رتبهبندی در بورس ایران
شفافیت اطلاعات یکی از مهمترین مسایل برای تصمیمگیری سرمایهگذاران در عرصههای اقتصادی است. سرمایهگذاری در زمینههای اقتصادی و روی ابزارها و اوراق بهادار زمانی کمترین هزینه را به همراه دارد که ریسک اطلاعاتی آن پایین باشد. به گزارش سنا، تعیین رتبه برای شرکتها و بنگاههای اقتصادی، میتواند به تصمیمگیری مناسب کمک کند و این امر بر عهده موسسات رتبهبندی است. موسساتی که تخصص، زمان، مجوز و بودجه کافی برای انجام این کار را در اختیار دارند. موسسه رتبهبندی، سازمانی حرفهای است که بر پایه استقلال، شفافیت، اعتبار و افشاسازی، خدمات تحلیلی را در اختیار جامعه قرار میدهد. یکی از عوامل مهم موفقیت موسسه رتبهبندی، استقلال آن است چراکه وابسته نبودن به ارگانهای دولتی، بانکها یا نهادهای عمومی میتواند در قضاوت بیطرفانه این موسسات تاثیرگذار باشد. درحال حاضر، بیش از ۱۰۰ سال از عمر موسسات رتبهبندی در دنیا میگذرد و بسیاری از سرمایهگذاران بر اساس نظر موسسات رتبهبندی، نسبت به احتمال بازگشت یا عدم بازگشت سرمایه خود پیشبینیهایی را انجام میدهند. نقش موسسات رتبهبندی در اقتصادهای موفق انکارناپذیر است، این موسسات علاوه بر رتبهبندی اعتبار سرمایهگذاری، مطلوبیت اقتصادی را نیز رتبهبندی میکنند. بر اساس آخرین تعریف کمیسیون اوراق بهادار آمریکا رتبهبندی اعتباری یا اصطلاحا Credit Rating عبارت است از نظر موسسه رتبهبندی در مورد کیفیت اعتباری ناشر یا یک تعهد مالی مشخص که میتواند در قالب یک عدد یا حرف بیان شود. به بیان دیگر، موسسه رتبهبندی، موسسهای است که پشتوانه اعتباری انتشاردهندگان اوراق قرضه و سایر روشهای عمومی استقراض را مد نظر قرار میدهد تا با توجه به استراتژیهای گذشته و آینده شرکت، مشخص شود ناشر تا چه اندازه توانایی عمل به تعهدات خود را دارد. نکته مهم اینجاست که موسسه رتبهبندی هیچگاه به این مساله اشاره نمیکند که سرمایهگذاری در زمینه خاصی از مزیت برخوردار است. رتبهبندی بر اساس اطلاعات عام و خاص انجام میشود. اطلاعات عام در فرآیند رتبهبندی دستهای از اطلاعات است که از طریق بورس و اوراق بهادار، گزارش خبری، گزارش صنعت، روند قیمت سهام و اطلاعات منتشر شده بانک مرکزی گردآوری شده باشد. اطلاعات خاص نیز شامل موافقتنامههای اعتباری، اکتساب شرکتها و پیشبینیهای تجاری میشود. البته اطلاعات ویژه و خاص به طور معمول بر اساس توافقی محرمانه میان موسسه رتبهبندی و ناشر تهیه شده و در نهایت نیز موسسه رتبهبندی برخی اطلاعات را نزد خود به صورت محرمانه نگهداری میکند. رتبهبندی اعتباری میتواند عاملی برای تبلیغات شرکت محسوب شود. برای مثال شرکتی با رتبه درجه یک که عموما در بازارهای پیشرفته با نماد AAA، نمایش داده میشود میتواند خود را به عنوان یکی از برترینها در حوزهای که فعال است، معرفی کند. به علاوه دسترسی این شرکتها به منابع مالی تسهیل شده و سهام آنها نیز با استقبال بیشتری در بازار همراه خواهد شد. جلب اعتماد سرمایهگذاران، وجهه قابل قبول در بازار سرمایه، جذب سرمایههای جدید، کاهش وابستگی به بانکها، تلاش برای حفظ یا ارتقای رتبه با بهبود عملکرد، شفافیت اطلاعاتی، افزایش کارایی، کاهش هزینه وامدهندگان و گیرندگان و... از دیگر مزایای رتبهبندی اعتباری برای شرکتهاست. براین اساس، موسسات رتبهبندی از کلیدیترین نهادهای مالی در کشورهای توسعهیافته به شمار میرود، تا حدی که امروزه کمتر سرمایهگذاری را میتوان یافت که قبل از انتخاب گزینه سرمایهگذاری، به گزارشهای موسسات رتبهبندی در این رابطه توجهی نداشته باشد. از میان موسساتی که وظیفه رتبهبندی اعتباری شرکتها و بنگاههای اقتصادی را بر عهده دارند میتوان به موسسههای رتبهبندی مودیز،S&P و فیچ اشاره داشت. موسسه مودیز در سال ۱۹۰۹ در واقع ۱۰۲ سال پیش توسط جان مودی بنا شد. جان مودی نویسنده کتاب «روش تحلیل صورتهای مالی شرکتهای راهآهن ایالات متحده با تمرکز بر ارزش سهام و اوراق منتشره آنها بود. حال پس از گذشت سالها و افزایش اطمینان به این موسسه، درآمد مودی بالغ بر ۶۸۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ اعلام شده است. دو موسسه مودی وS&P، در واقع ۴۰ درصد از کشورها و شرکتهای تجاری دنیا را زیر نظر دارند. موسسات رتبهبندی از اساسیترین نهادهای مالی در کشورهای توسعهیافته به شمار میروند تا جایی که در عصر جدید، سرمایهگذاران قبل از هر گونه تصمیم برای سرمایهگذاری، به گزارشهای این موسسات توجه میکنند. رواج استفاده از خدمات موسسات رتبهبندی تا حدی است که حتی شرکتهایی که قصد تامین مالی دارند، با پرداخت هزینههای گزاف، از این گونه موسسات درخواست میکنند تا وضعیت شرکت را بررسی کرده و نتایج بررسیهای خود را به رایگان در اختیار عموم سرمایهگذاران قرار دهند. به طور کلی، یکی از متغیرهای اصلی در شکلگیری موسسات رتبهبندی استقلال و شهرت آن است به این معنا که شرکتهای مزبور باید از هرگونه اعمال نظر طرفدارانه به دور باشند. همچنین متدولوژی انجام رتبهبندی یکی از مباحث پیچیدهای است که مستلزم گردآوری اطلاعات خاص در سطح کلان و خرد است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد