نقشه راه پنج‌ساله؛ راه نجات آلودگی هوای اصفهان از کدام مسیر می‌گذرد؟

آخرین اخبار
کدخبر: 577221
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به ۵فلر فعال پالایشگاه گفت: برغم اینکه برنامه مدیریت فلرینگ ارائه شده اما هنوز اجرا نشده و پالایشگاه همچنان در صدر فهرست صنایع آینده است.
نقشه راه پنج‌ساله؛ راه نجات آلودگی هوای اصفهان از کدام مسیر می‌گذرد؟

جهان صنعت، آسمان اصفهان و شهرهای مجاور این روزها زیر لایه‌ای سنگین از دود و ذرات معلق پنهان شده است؛ شاخص هوای اصفهان طی ۴۸ ساعت گذشته در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم افراد جامعه قرار گرفته در همین حال در بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر مشخص شد مشعل‌های (فلرینگ) پالایشگاه اصفهان در بیخ گوش این شهر در حال فعالیت است. این در حالی است که این مجتمع صنعتی قول داده بود با اجرای برنامه‌ای جامع، سوزاندن گازهای سمی را به‌طور کامل مدیریت و متوقف کند.

در همین ارتباط داریوش گل علیزاده مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان ضمن تأیید این موضوع اظهار کرد: فلرینگ پنج واحد پالایشگاه همچنان ادامه دارد و همین فعالیت، اصلی‌ترین عامل آلایندگی پالایشگاه به شمار می‌رود.

وی افزود: برنامه مدیریت فلرینگ ارائه شده، اما تا امروز هیچ پیشرفت قابل‌توجهی در اجرا مشاهده نشده و پالایشگاه همچنان در فهرست صنایع آلاینده قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه نیز علی رغم اینکه در بخش خروجی دودکش‌ها استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت کرده و عملکرد قابل‌قبولی داشته اما این به دلیل برخی اثرات جانبی، همچنان در فهرست صنایع آلاینده باقی مانده است.

چرا امروز شنبه مدارس تعطیل نشد؟

گل علیزاده در خصوص چرایی تعطیل نشدن مدارس در شهرهای مرکزی و صنعتی استان طی امروز شنبه با وجود آلودگی شدید هوا، گفت: سازمان هواشناسی از بعدازظهر امروز تخلیه کامل هوای آلوده را پیش‌بینی و اعلام کرده شاخص کیفیت هوا به سمت بهبود خواهد رفت. به همین دلیل، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به‌عنوان مرجع اعلام وضعیت، درخواست تشکیل کارگروه اضطرار نداد و ما نیز بر اساس پروتکل‌های موجود، کمیته را تشکیل ندادیم.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی دستورالعمل‌های پیشگیرانه را به تمام صنایع، ادارات، کارخانه‌ها و بخش‌های خدماتی ابلاغ کرده تا از ورود به شرایط بحرانی جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: همچنین، گشت‌های شبانه ما با حکم دادستانی تشدید شده و محیط‌زیست رأساً وارد عمل می‌شود و واحدهای آلاینده را در صورت لزوم متوقف می‌کند.

به گفته گل علیزاده در آبان‌ماه ۸۶۱ مورد پایش از واحدهای خدماتی و صنعتی انجام شده که تاکنون به پلمب منجر نشده است.

ریشه‌های پایدار آلودگی هوای اصفهان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست اصفهان با اشاره به وضعیت بحرانی منابع آلاینده تأکید کرد: منابع آلاینده ثابت و متحرک ما نه‌تنها کاهش نیافته که به دلیل افزایش عمر خودروهای فرسوده، رشد تعداد خودروها و حذف نشدن منابع قدیمی، بیشتر هم شدند.

وی ادامه داد: در شرایط وارونگی دمایی که این روزها با آن مواجه هستیم، با وجود این حجم از انتشار آلاینده، طبیعی است که شاخص کیفیت هوا به سمت ناسالم و حتی خطرناک حرکت کند.

گل علیزاده افزود: تا زمانی که منابع آلاینده کنترل نشوند، سوخت استاندارد استفاده نشود و اقدامات ساختاری انجام نشود، نمی‌توان انتظار هوای پاک داشت.

به گفته وی، از ابتدای مهر ماه تا ۱۹ آبان ماه تنها ۱۹ روز شاخص هوای اصفهان زیر ۱۰۰ AQI و قابل قبول بوده است در حالی که در بازه مشابه پاییز سال گذشته این عدد ۲۲ روز بوده است.

نقشه راه پنج‌ساله برای هوای پاک

وی در خصوص نیروگاه حرارتی شهید منتظری نیز گفت: هماهنگی‌های اولیه با وزارت نیرو انجام شده و در صورت تأمین منابع مالی، این نیروگاه طی یک بازه ۳۶ ماهه به سیکل ترکیبی تبدیل خواهد شد. با اجرای این طرح، دغدغه‌های زیست‌محیطی مرتبط با این نیروگاه و مازوت سوزی آن به‌طور کامل برطرف می‌شود.

مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به نقشه راه پنج‌ساله برای نجات هوای اصفهان، تصریح کرد: باید سرویس کارکنان صنایع بزرگ مانند پالایشگاه اصفهان و فولاد مبارکه به حمل‌ونقل عمومی یا ناوگان برقی تبدیل شود تا تردد خودروهای شخصی کاهش یابد؛ همچنین، شبکه حمل‌ونقل عمومی باید به‌گونه‌ای توسعه یابد که حداکثر فاصله ایستگاه‌ها ۵۰۰ متر باشد تا شهروندان به‌راحتی از آن استفاده کنند.

وی تأکید کرد: دستیابی به ۳۰ درصد انرژی تجدیدپذیر، به طور عمده خورشیدی در سبد انرژی استان تا پایان برنامه پنج‌ساله کاملاً قابل تحقق است و این کار نیاز به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری دارد.

گل علیزاده خاطرنشان کرد: اسقاط سالانه ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده طبق مفاد برنامه هفتم توسعه نیز از دیگر اولویت‌هاست زیرا هر خودروی فرسوده چندین برابر خودروهای نو آلودگی تولید می‌کند.

وی افزود: باید تردد خودروهای تک‌سرنشین و شخصی از طریق سیاست‌های تشویقی و تنبیهی به‌طور چشمگیری کاهش یابد و واردات گسترده خودروهای کم‌مصرف و برقی با تسهیل‌گری دولت انجام شود. دولت همچنین باید تنظیم‌گری کرده و ورود بخش خصوصی به حوزه تولید انرژی پاک و ناوگان حمل‌ونقل عمومی را تسهیل کند.

وی با اشاره به اینکه شدت مصرف انرژی در ایران چندین برابر میانگین جهانی است، گفت: کاهش این شدت از طریق سیاست‌گذاری درست ممکن است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست اصفهان اجرای کامل قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ را ضروری دانست و اظهار کرد: اگر این قانون از سال ۱۳۹۹ عملیاتی می‌شد، امروز شاهد ناترازی انرژی و این حجم از آلودگی نبودیم.

ممنوعیت مصرف سوخت‌های سنگین بدون سیستم‌های کنترلی

گل‌علیزاده خاطرنشان کرد: تاکید سازمان محیط‌زیست بر عدم مصرف سوخت‌های فسیلی سنگین بدون سیستم‌های کنترلی است. اگر قرار است مصرف شود ماده ۱۳ قانون هوای پاک اشاره کرده که اگر سوخت مناسب وجود نداشت تمامی واحدهای خدماتی، صنعتی و تولیدی و معدنی باید حدود مجاز را رعایت کنند و باید استاندارد خروجی‌ها را رعایت کنند.

گل علیزاده تاکید کرد: این رویکرد اصلی سازمان است و به هیچ وجه موافق فعالیت‌هایی که منجر به آلایندگی شود، نیست. این مأموریت ما است و به هیچ وجه دنبال این نیستیم که مازوت استفاده شود. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم و تا آنجا که در اختیار سازمان محیط‌زیست است پیگیری قضائی را انجام می‌دهیم.

پیگیری قضائی دوباره برای آلودگی ذوب آهن

به گفته وی، کارخانه ذوب‌آهن اصفهان نیز به دلیل عدم اقدام کافی استانداری در کنترل آلایندگی، بار دیگر مورد شکایت قضائی قرار گرفته است. پیگیری قضائی فولاد مبارکه نیز در جریان است.

منبع: مهر

وب گردی