17 - 03 - 2020
نقاشی خط روی شیشه، جادوی سایه
این روزها گالری مژده میزبان نقاشیخطهای متفاوت کیارش یعقوبی ست. این نمایشگاه که به تاکید خالق آثارش در پی نگاهی معاصر به خوشنویسی است، در ساحت تکنیک به سراغ نوآوری رفته است.
عمده آثار یعقوبی در این نمایشگاه شامل سیاهمشقها و خوشنویسیهایی است که با طلق و مرکب روی شیشه پدید آمدهاند.
در کنار این آثار، تعدادی از آثار قدیمیتر هنرمند نیز به نمایش در آمده که در آنها میتوان تکنیکها و متریالهای گوناگونی یافت: مثل برش چوب، اکرولیک روی بوم و تذهیب و آینهکاری.
این مرور آثار ثابت میکند کیارش یعقوبی در همه این سالها اساس کار هنریاش را به تجربههای تازه گذاشته و از نواندیشی در هنر سنتی خط، هراسی به خود راه نداده است، او دست خود را در انتخاب تکنیک باز گذاشته تا بتواند از زاویههای تازه این هنر را تجربه کند و حاصلش را با مخاطب شریک شود.
یعقوبی در این باره توضیح داد: «با احترام به سنت ترجیح دادم متریالم را تغییر بدهم. هر نمایشگاهم با قبلی متفاوت است. دوست ندارم خودم را تکرار کنم و هر بار میخواهم حرف تازهای از زمانه خودم بزنم.»
او گفت: «قبل از آغاز کار با تکنیک فلکسی کارهایی انجام داده بودم که به ضرورت فضا آنها را به این نمایشگاه آوردم. اما عمده حرف را همان فلکسی میزند که با جوهر روی آن کار کردم. برخی از نوشتهها معنا دارند و در برخی از آنها فقط با المانهای خط کار کردم.»
یعقوبی همچنین گفت: «همسرم فریبا نصیریان نگارگر است و تذهیب و گل و مرغ که در این نمایشگاه روی کارها وجود دارد، اثر اوست. این آثار نتیجه ساعتها فکر و ایدهپردازی است که همسرم در طی آن همراهم بوده است.»
او افزود: «خوشنویسی کلاسیک ما به عنوان یک هنر شرقی با پیشینه زیاد معرف حضور جوامع است. خوشنویسی به زعم من یک عنصر است، مثل رنگ. من از این عنصر برای کار هنریام استفاده میکنم. یک نفر ممکن است در کارش ده درصد خط به کار ببرد و یک نفر هشتاد درصد. به نظرم پیکاسو هم نقاشیخط کار میکرد. نقاشی خط صرفا نقاشی کردن با عناصر نوشتاری نیست. ونگوگ نقاشی- نقطه کار میکرد.»
این هنرمند تسلط به فنون سنتی خوشنویسی را لازمه کار هر هنرمندی میداند که کار نقاشی خط میکند و گفت: «برای استفاده از یک المان منحنی بسیار ساده در اثر هنری، باید تمرینی داشته باشیم. چه تمرینی بهتر از خوشنویسی نستعلیق، ثلث… بنابراین به کسانی که میخواهند با خط کار کنند توصیه میکنم که از راه خوشنویسی وارد شوند. هنر نقاشی خط یک هنر میانرشتهای است اما قوانین خودش را هم دارد.»
او گفت: «به کسانی که میخواهند نقاشی خط کار کنند توصیه میکنم کلاس خوشنویسی ثبتنام کنند، نمایشگاه زیاد بروند و زیاد مطالعه کنند. من برای پیدا کردن راهم کلاس نقاشی رفتم، فیلم دیدم، تئاتر تماشا کردم و نمایشگاههای مختلف تجسمی را دیدهام.»
کیارش یعقوبی گفت: «سال آینده یک نمایشگاه خوشنویسی کلاسیک خواهم داشت. عاشق هنر کلاسیک هستم زیرا در آن هم خلاقیت وجود دارد.»
در آثار کیارش یعقوبی، گویا سایه به کمک سیاهمشق آمده تا تصویر تازهای بسازد. در این حالت، به کمک نورپردازی گویا نقاشی دولایه یا سه بعدی ایجاد شده است که در قالب خاص این نمایشگاه تعریف میشود. یعنی اگر تابلوها را جای دیگری با نور دیگری در معرض دید قراردهی، تصویر به کلی متفاوت میشود. بنابراین اثر در فضا مفهوم پیدا میکند.
ضمن اینکه در این آثار گرچه غلبه با جوهر سیاه و فلکسی تیره است اما، از رنگهای کلاسیک دیگری مثل طلایی هم بهره برده شده است.
خالق این آثار درباره ایده سایهها در کارش گفت: «سیاهمشق یک قالب خطی است و من از این قالب بهره بردم. انواع سیاهمشق داریم. آنقدری از سیاهمشق استفاده کردم که سایهاش تکمیلکنندهاش باشد. اگر سایه را برداریم سیاهمشق سبک است و اگر برنداریم یک کمپوزیسیون ایجاد میکند. نورها را از زاویه تاباندم تا شاخ و برگهای سیاهمشق به بیرون بوم بزند. قصدم این بود که از طریق نور مخاطب را جذب کنم.»
نمایشگاه نقاشی خط «سایهسار» تا آخرین روز آذرماه در گالری مژده به نشانی سعادتآباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک۲۷، زنگ یک برقرار است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد