24 - 12 - 2019
نفسهای سنگین آموزشوپرورش
مهدیه بهارمست- این روزها حال ایران خوب نیست، نه اکسیژنی برای تنفس هست نه نانی برای خوردن. این روزها حال تهران بدتر است، شاخص کیفیت هوا ثانیه به ثانیه ترسناکتر میشود. در کنار این آلودگی بوی نامطبوعی هم به مشام میرسد که کارشناسان شهرداری منشأ آن را بوی بد مربوط به متصاعد شدن گازهای گوگردی میدانند که احتمال میرود منشأ اصلی آن در منطقه شادآباد باشد ولی هنوز حرفهای مسوولان قابل اثبات نیست و مثل تمام معضلات اعم از اجتماعی، اقتصادی و معیشتی این هم با سرعت نور به قهقرا میرود انگار نه خانی آمده نه خانی رفته.
چندین سال است که وقتی عکسهای ماهوارهای از فراز تهران را میبینید مشاهده میکنید که در تمامی فصول سال علیالخصوص زمستان به شکل خاکستری رنگ دیده میشود، تهرانی که در سالهای نهچندان دور هنگام زمستان پوشیده از برف بود و بچهها خوشحال از برفی که موجب تعطیلی مدارس آنها شده با شال و کلاه به استقبال آدم برفی میرفتند اما حال بچههای دهه ۹۰ با ریههای انباشته از سرب و هر آلودگی عجیب و غریب دیگری با ناراحتی ساعتها بلاتکلیف کنج خانه مینشینند؛ آیا سهم کودکان ما از زندگی این است؟ گفتنی است از ابتدای سال تاکنون هوای تهران ۲۵ روز پاک، ۱۹۴ روز سالم، ۵۴ روز ناسالم برای گروههای حساس و ۴ روز ناسالم برای تمامی افراد جامعه بوده است البته در ۱۰ سال پیش تنها زمانی که شاخص کیفیت هوا بیش از ۲۵۰ بود، مدارس را تعطیل میکردند.
جدا از اینها تعطیلات ممتد و مستمر مدرسهها نقش بسزایی در کیفیت و کمیت تحصیل بچهها داشته، تا جایی که طبق آمارهای رسمی هزینه اتلاف شده هر نفر ساعت دانشآموز در دوره ابتدایی ۷۹۴۰ میلیارد تومان، متوسطه اول ۳۴۰۰ میلیارد تومان، متوسط دوم ۳۱۵۴ میلیارد تومان است و در مجموع ۱۵هزار میلیارد تومان اتلاف منابع داشتیم.
همچنین پیشتر محسنینیا کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامهریزی درباره برآورد خسارتهای اقتصادی ناشی از زمان آموزش در ایران گفته بود: دولت به طور متوسط ۵/۲ میلیون تومان برای هر دانشآموز ابتدایی، ۵/۳ میلیون تومان برای هر دانشآموز متوسطه اول، پنج میلیون تومان برای هر دانشآموز دوره متوسط نظری و پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای هر دانشآموز شاخه فنیوحرفهای و کار دانش هزینه میکند، به عبارتی به ازای هر نفر ساعت دانشآموز ابتدایی دو هزار و ۹۰۰ تومان، دانشآموز متوسط اول سه هزار و۴۰۰ تومان، دانشآموز متوسطه دوم چهار هزار و ۲۰۰ تومان و دانشآموز فنیوحرفهای و کارودانش چهار هزار و ۱۰۰ تومان هزینه میشود. این آمار ارقام عمق فاجعه را نشان میدهد.
تاوان بیکفایتی مسوولان
مهدی بهلولی کارشناس آموزشوپرورش درباره عقب افتادن بچهها از درس به «جهانصنعت» گفت: تعطیلی مدارس آسیبهای فراوان و آشکاری روی آنان میگذارد، آن هم در مهمترین دوره تحصیلی در حال حاضر تعطیلات مدارس از چند هفته قبل از امتحانات ترم اول شروع شده الان هم که نزدیک به امتحانات ترم اول بچهها هستیم بازهم کل مدارس مقاطع تحصیلی را یک هفته تعطیل کردند، در بین بچهها یک نوع بلاتکلیفی و بیانگیزی به وجود آمده، مشخص نیست برای این امتحانات و جبران درسها دولت چه فکری میخواهد کند.
بهلولی در ادامه گفت: من دبیر درس ریاضی دوره متوسطه یک مدرسه هستم که فقط یکشنبهها کلاس دارم الان با احتساب سرانگشتی حدود شش تا هفت هفته میشود که تمام کلاسهای یکشنبه من تعطیل بوده قطعا درسی که باید در طول ترم به بچهها یاد میدادم حالا فقط نصف آن را توانستم آموزش دهم پس در این اوضاع من معلم نوعی مجبور میشوم چند جلسه جبرانی اجباری که اصولا پنجشنبه یا جمعهها میتوان برای بچهها ترتیب داد. حال مجبورم درسی را که باید در شش جلسه به آنها یاد داده میشد در همان یک یا دو روز حدود صد صفحه را به صورت نکتهای و خیلی سریع و معطوف به امتحان تدریس کنم که در این صورت فرصت تمرین و تحلیل کردن حتی سوال و پاسخ هم از آنان گرفته میشود و در نهایت کیفیت آموزش پایین میآید.
وی گفت: تعطیلی مدارس بیشترین آسیب را به بچههای سال دوازدهمی میزند، زیرا که آنها امسال کنکور دارند. به هر صورتی شما نگاه کنید این تعطیلات آسیب زیادی نه فقط به بچههای مدرسهای بلکه به یک جامعه زده است؛ آموزشوپرورش ما دو نوع مشکل اساسی دارد، یکی درونی است مثلا بودجه برای این تعداد زیاد دانشآموز کم است و معلمان انگیزه لازم را ندارند. مادامی که حقوق آنها کفاف زندگیشان را نمیدهد دست به تحصن میزنند که نتیجه آن باز آسیبی است که بر بچهها میگذارد.
این کارشناس آموزشوپرورش گفت: از طرف دیگر یکسری مشکلاتی هست که از بیرون بر بدنه آموزشوپرورش نفوذ میکند، به همین دلیل کیفیت آموزش را به شدت کاهش میدهد نمونهاش همین بحث آلودگی هواست که بهخاطر مدیریت ناکارآمد کلان کشور نزدیک به امتحانات مهم بچهها یک هفته مدارس تعطیل است.
بهلولی در ادامه گفت: وقتی ما چهل سال سرکار هستیم و نتوانتسیم کشور را درست و حسابی مدیریت کنیم چه انتظاری از آموزش صحیح داریم. تمام مردم ایران را تجمیع کردند در یک وسعتی به مساحت ۷۴۰ کیلومتر مربع که مرکز آمار نشان میدهد حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفر در تهران زندگی و کار میکنند. از طرفی کیفیت خودروها و بنزین بسیار پایین هست همچنین نبود امکانات رفاهی از قبیل حملونقل عمومی با کیفیت این ناکارآمدهای مدیریتی همهاش سرازیر شده به سمت آموزشوپرورش، آموزشی که از درون خودش رنجور هست با وقوع چنین اتفاقهایی آموزشوپرورش نفسهای آخرش را میکشد و اعتبارش را از دست داده است.
وی در ادامه افزود: مخالف پرو پا قرص این تعطیلیها نیستم چرا که حفظ جان دانشآموزان برای من نوعی در اولویت هست اما در یک دوره بلندمدت به آن نگاه کنید مطمئنا این کار غلط و ناکارآمد است.
این کارشناس آموزش اظهار کرد: باید قبول کرد این طرح زوج و فرد و در کنارش تعطیلی مدارس هم تاثیر مثبتی بر کاهش آلودگی گذاشته چرا که این طرح زوج و فرد از درب منازل اجرا میشود که باعث شده مقدار قابل توجهی از حجم ترافیک کم شود و به سبب آن میزان آلودگی هم کاسته شده وقتی هم که مدارس تعطیل هستند سرویسها و خانوادهها در سطح شهر پراکنده نیستند پس به نسبت تعداد عبور و مرور را کم میکند اما خیلی از خانوادهها که در این ایام سرکار میروند و بچهها در خانه تنها میمانند هم خودش یک معضل جدیدی پیش میآورد.
بهلولی گفت: نباید فراموش کرد که این طرحهایی که در حال اجرا شدن هستند یک حالت مسکن و از سر ناچاریاند و درمان بلندمدتی ندارند. متاسفانه ما در برههای از تاریخ زندگی میکنیم که به وضوح شاهد مدیریت ناکارآمد در وسعت کلان کشور در همه زمینهها علیالخصوص آموزشوپرورش هستیم.
وی درباره هزینههای گزافی که خانوادهها در این ایام متضرر میشوند، گفت: درصد چشمگیری از خانوادهها بچههایشان را در مدارس غیرانتفاعی با قیمت بسیار گزافی ثبتنام کردند، به ویژه در شهرهای بزرگی همچون تهران، تبریز و کرج که اخیرا با مشکلات آلودگی هوا دست و پنجه نرم میکنند. فرض کنید این خانوادههایی که برای یک سال تحصیلی بچههایش ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان شهریه پرداخت کردند الان با تعطیلی هفته به هفته مدارس این ضررهای جبرانناپذیر گریبانگیرشان شده. در اینجا آموزشوپرورش فینفسه مقصر نیست بلکه مقصر مشکلاتی هستند که از بیرون به آن وارد میشود.
آمار دقیقی برای برآورد هزینههای تعطیلی نداریم!
حسینعلی حاجیدلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره هزینههایی که این تعطیلات پیدرپی روی دست دولت گذاشته به «جهانصنعت» گفت: هزینه تعطیلات مدارس بسیار غیرقابل جبران هستند. همین تعطیلات یک برنامهای جدید برای مدارس میخواهد تا کلاسهای جبرانی برگزار کنند. همین خودش هزینه مازادی است از باب ایجاد بیبرنامگیهایی که به وجود میآید.
حاجیدلیگانی گفت: از طرفی دولت موظف است حقوق معلمان، کارمندان و حتی هزینههایی که از قبل پیشبینی نشده را بپردازد در صورتی که با وجود این تعطیلات گاه و بیگاه هیچ استفادهای آن نبرده است. بهتر است بگوییم هیچ منفعتی برای دولت نداشتند. این فرصتها یکی پس از دیگری از دست میرود در حالی که افراد باید دستمزدشان را تمام و کمال دریافت کنند در صورتی که بابت آن کاری انجام نمیدهند.
این نماینده مجلس در آخر گفت: با تعطیلات مدارس از باب خدمات برای دایر شدن مدارس ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد شده و متاسفانه سازمانی وجود ندارد تا بهطور دقیق آماری به دست بیاورد. ما منتظر آماری از مرکز پژوهش هستیم.
تجربههای ناموفق
مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این رابطه به «جهانصنعت» گفت: قطعا یکی از عوامل آلودگی هوا اتوبوسهای فرسوده در سطح شهر است. البته باید دانست ریشه آلودگی هوای تهران به دهه ۴۰ برمیگردد. آن زمان اولین نشست دانشگاهیان تهران برای بررسی برخی مسائل اجتماعی شهر که آلودگی هوا هم بخشی از مطالب آن بوده، برگزار شد آلودگی هوا در تهران علل مختلفی دارد که مهمترین آن اتوبوس و کامیونهای فرسوده هست به علاوه پالایشگاههای کنار تهران یا نیروگاههایی که در زمستانها مواد شیمیایی با حامل سوختی کار میکنند. یکی دیگر از عوامل آلودگی استان تهران کارخانه سیمان است که در جوار شهر ری وجود دارد.
وی در ادامه گفت: برای جلوگیری از آلودگی طاقتفرسا و تمامنشدنی اتوبوسهای فرسوده سطح شهرها باید حملونقل ریلی داخل شهری را تقویت کنیم که همیشه در حاشیه رفته است. هنگامی که قرار بود برنامه دوم را طی پنج سال تنظیم کنیم برای مترو چون از اولویتهای حملونقل شهری است اعتبار ویژهای در نظر گرفتیم. تنها هشت میلیارد تومان برای مترو در نظر گرفته شد اما معلوم نیست این همه بودجه کجا رفته است.این عضو شورای شهر از عملکرد ضعیف دولت و شهرداری گفت: مسوولان نه در این دو سال بلکه در تمام این ۴۰ سال ضعیف عمل کردند. با گرانی اخیر بنزین هم وسیله حملونقل عمومی علیالخصوص مترو به هیچ عنوان نتوانسته به خوبی وارد عمل شود و کفاف این همه مسافر را نداده است. ما به جای سرمایهگذاری بر دو طبقه کردن خیابانها و بزرگراههای عظیم اگر بیشتر تمرکزمان بر حملونقل عمومی یا حتی سالمسازی اتوبوسهای شهری میبود حتما تا امروز به نتیجه بهتری میرسیدیم.
مسجدجامعی درباره هواپیماهای آبپاشی که احمدینژاد آن را با قیمت گزافی از روسیه خریداری کرده بود گفت: در آن زمان دولت هزینه آن را داد و همان موقع هم موثر واقع نشد. بعضی از آنها هم به مصرف سمپاشی در حوزه کشاورزی درآمد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد