27 - 03 - 2020
نفت در برابر هواپیما با ژاپنیها منتفی است
گروه حمل و نقل- در حالی وزارت راهوشهرسازی اعلام کرده برنامهای برای خرید هواپیمای سوخو ندارد و آمریکا با این موضوع مخالفت کرده که رییس کمیسیون عمران مجلس از ماموریت کارشناسان برای بررسی وضعیت و کیفیت هواپیماهای مسافربری روسی و اوکراینی خبر داده است. از اردیبهشتماه امسال با خروج آمریکا از برجام و لغو مجوزهای اوفک برای تحویل هواپیماهای ATR، ایرباس و بوئینگ گمانهزنیها برای خرید هواپیما از چین و روسیه افزایش یافت. پیش از این اقدام آمریکاییها، افراد مسوولی در نهاد ریاستجمهوری ترتیب نمایش سوپر جت سوخو را در تهران برای ایرلاینهای داخلی دادند. بر این اساس بیست و سومین روز از بهمن سال گذشته یک فروند هواپیمای سوخو در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و در آشیانه هواپیمایی آسمان برای بازدید شرکتهای هواپیمایی پارک شد. با وجود تبلیغات گسترده، سفیر روسیه و دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی مسوولان و مدیران شاخصی بودند که در این شو حضور یافتند و نه خبری از وزیر سابق راهوشهرسازی شد و نه رییس سازمان هواپیمایی کشوری.
اسعدیسامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی همان ایام در خصوص چگونگی حضور سوخو ۱۰۰ در ایران به تسنیم گفته بود: شرکت سوخو از ایران درخواست کرد با توجه به اینکه در نمایشگاه هوایی سنگاپور حضور دارد زمان برگشت و در مسیرش توقفی در تهران داشته باشد. سوخو علاقهمند بود تا این هواپیما را با تغییرات اعمال شده برای ایرلاینهای ایرانی به نمایش بگذارد تا در صورت تمایل شرکتهای هواپیمایی داخلی با آنها وارد مذاکره شده تا در قالب اجرا یا خرید این نوع هواپیما وارد ناوگان کشور شود.
از این ماجرا حدود ۱۰ ماه میگذرد و یک بار دیگر موضوع خرید هواپیمای سوخو از سوی عدهای از جمله برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. رییس کمیسیون عمران مجلس امروز از بررسی خرید هواپیمای سوخو ۱۰۰ و آنتونوف خبر داده و گفته است: «کمیسیون عمران مجلس، جمعی از کارشناسان و متخصصان صنعت هوایی کشور را مأمور بررسی وضعیت و کیفیت هواپیماهای مسافربری روسی و اوکراینی کرده و قطعا در آیندهای نزدیک گزارش نهایی آنها به کمیسیون ارسال خواهد شد.»
این در حالی است که چند روز پیش در حاشیه برگزاری نمایشگاه بینالمللی حملونقل و صنایع و ابسته معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت راهوشهرسازی با ورود هواپیمای سوخو به ناوگان هوایی موافق است و اینکه سرنوشت هفت فروند هواپیمای ایتیآر باقیمانده ایرانایر چه میشود، گفت: وزارت راهوشهرسازی برنامهای برای ورود سوخو به کشور ندارد. در خصوص هواپیماهای ایتیآر نیز با توجه به ابطال مجوزهای اوفک امکان ورود هفت فروند هواپیمای باقیمانده به کشور وجود ندارد. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی حدود دو هفته قبل با بیان اینکه اتفاق جدیدی در بحث فروش هواپیمای مسافری سوخو (سوپر جت) نیفتاده است، گفته بود: آمریکاییها با فروش سوخو ۱۰۰ به ایران مخالفت کردهاند.
اسعدیسامانی با تاکید بر اینکه سوخو برای فروش هواپیما به ایران باید از وزارت خزانهداری آمریکا مجوز بگیرد چون ۱۰ درصد قطعات مورد استفاده در این هواپیما آمریکایی است، افزود: شرکت سوخو قبلا برای دریافت مجوز اوفک جهت فروش هواپیما به ایران اقدام کرده بود که نتیجه نگرفته بودند. این شرکت برنامه تغییرات قطعات را در دستور کار دارد تا میزان قطعات آمریکایی مورد نیاز در تولید هواپیما را به زیر ۱۰ درصد کاهش ده. در این صورت دیگر نیازی به مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایران نیست.
همچنین رییس سازمان هواپیمایی کشوری، درباره مبادله نفت در برابر هواپیما با طرف ژاپنی، گفت: تاکنون تقاضای خرید هواپیمای ژاپنی از سوی ایرلاینهای ایرانی صادر نشده است. علی عابدزاده با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت آن به دو و نیم برابر که سبب افزایش قیمت بلیت شده، بر صنعت حملونقل هوایی اثرگذار خواهد بود، گفت: در سالهای گذشته، وقتی تغییراتی به یکباره در صنعت هوانوردی اعمال میشد، در ترددهای هوایی اثر میگذاشت.
وی با بیان اینکه بیش از ۵۵ درصد هزینه شرکتهای هوایی به صورت ارزی است، افزود: طبیعی است که افزایش نرخ ارز بر این صنعت اثر بگذارد؛ اما زمان لازم دارد تا تعادل میان عرضه و تقاضا و نرخ بلیت و شرایط اقتصادی مسافران ایجاد شود؛ البته این ابراز امیدواری وجود دارد که این این تعادل، در حداقل زمان انجام شود.
کاهش مسافر خارجی داشتهایم
رییس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با مهر با بیان اینکه در همین شرایط سخت اقتصادی، شرکتهای هواپیمایی تعداد زیادی مسیر هوایی جدید ایجاد کردهاند، ادامه داد: حتی در برخی فرودگاههای درجه ۲ و ۳ هم افزایش پرواز داشتهایم. اما در پروازهای خارجی با کاهش مسافر روبهرو بودهایم؛ این در حالی است که این روند کاهشی، در آینده ادامه پیدا نخواهد کرد و به ثبات خواهد رسید. عابدزاده در پاسخ به این پرسش که با وجود آنکه بارها اعلام شده شرکتهای هواپیمایی موجود، زیانده و در آستانه ورشکستگی هستند، اما ۱۷ تا ۱۸ شرکت هواپیمایی جدید درخواست مجوز تاسیس از سازمان هواپیمایی کشوری کردهاند. این تناقض چگونه قابل توجیه است؟ گفت: آثار نرخهای تکلیفی بلیت پرواز بر ساختار شرکتهای هواپیمایی قدیمیتر، اثر گذاشته است؛ ضمن اینکه زیانهایی که در سالهای گذشته بر شرکتهای هواپیمایی قدیمی وارد شده، همچنان در ساختار آنها وجود دارد که این یک نقطه ضعف است و باید به مرور زمان برطرف شود؛ اما از سوی مقابل، در حال حاضر شرایط را برای ورود سرمایهگذار جدید به این حوزه شفاف و ساده کردهایم.
مجوز ایرلاینها در گذشته خرید و فروش میشد؛ اما آماری از خرید و فروش مجوزها نداریم
معاون وزیر راهوشهرسازی یادآور شد: در گذشته نحوه صدور مجوز توسط سازمان هواپیمایی کشوری، مستقیما به صورت صدور موافقت نهایی برای متقاضی صادر میشد در حالی که هیچ اقدامی برای راهاندازی شرکت هواپیمایی از سوی دارنده مجوز انجام نمیشد و این موافقت نهایی، برای دارندگان مجوزها یک ارزش افزوده ایجاد میکرد که سبب میشد خرید و فروشهای کاذب مجوزها در صنعت انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: کاری که ما کردیم این بود که جلوی خرید و فروش AOC (موافقت اصولی تاسیس شرکت هواپیمایی) را گرفتیم و فرآیند صدور آن را تسهیل کردیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا آماری دارید چه تعداد شرکت در گذشته مجوزها را فروختهاند؟ افزود: آماری از این اقدامات نداریم؛ ولی تمامAOC هایی که قبلا داده بودیم، الان بی ارزش شدهاند. الان در صورتی این مجوزها داده میشود که ساختارهای فنی، عملیاتی و اقتصادی شرکتهای متقاضی داشتن پرواز آماده باشد و سازمان هواپیمایی در این مرحله، سختگیری میکند ولی در مرحله صدور مجوز سختگیری در کار نیست.
عابدزاده ادامه داد: یکی از شرایط خوبی که شرکتهای هواپیمایی تازه تاسیس با آن روبهرو هستند، این است که دیگر با ساختار اقتصادی ضعیف که از سابق مانده است، مواجه نیستند؛ بلکه کار را از صفر با فرآیند سادهتری آغاز میکند و راهاندازی مسیرهای پروازی را پس از بررسی این موضوع که آیا راهاندازی این مسیر، اقتصادی است یا نه، عملیاتی میکند؛ بنابراین کار علمیتر انجام میشود و اینها از فواید آزادسازی نرخ بلیت پروازهاست.
آغاز فعالیت دو ایرلاین جدید تا پایان سال
وی تاکید کرد: یکی از شرکتهای هواپیمایی متقاضی تاسیس از سازمان هواپیمایی، وارد فاز عملیاتی شده و تا دو سه ماه آینده یک یا دو شرکت دیگر وارد فاز عملیات پرواز میشوند. این در حالی است که در حال حاضر هواپیماهای این شرکتها وارد کشور شده است؛ اما باید مراحل را طی کنند تا بتوانند پروازها را آغاز کنند.
۸ هواپیما وارد کشور شده است
این مقام مسوول در صنعت هوانوردی، تعداد هواپیماهای وارد شده به کشور از سوی شرکتهای هواپیمایی جدید را برای ایرلاین تازه تاسیس که فعالیت چارتری دارند، ۳ فروند و ایرلاینهایی که مجوز موافقت اصولی دریافت کردهاند، پنج فروند عنوان کرد و گفت: یک شرکت هم تقاضای ایرتاکسی دارد که میتواند با تعداد کمتری هواپیما کار خود را آغاز کند.
وی درباره فعالیت ایرتاکسیها گفت: موافقت اصولی چند متقاضی تاسیس ایرتاکسی را صادر کردهایم؛ اما هنوز هیچ کدام فعالیت خود را آغاز نکردهاند، حتی مسیرهای پروازی آنها هم مشخص نشده است. اول باید هواپیمای خود را وارد کنند؛ شرایط برای فعالیت ایرتاکسی به آرامی فراهم میشود تا زمانی که آزادسازی نرخ بلیتها بر صنعت هوانوردی اثر خود را بگذارد، کمی زمانبر خواهد بود. تا زمانی که اقتصاد پویا در صنعت هوانوردی نداشته باشیم، شرکتهای کوچک مانند ایرتاکسیها یا جنرال اویشینها میتوانند شکل بگیرند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری، درباره اینکه آیا ایران میتواند اقدام به شکایت از سه شرکت هواپیماساز به دلیل عدم تحویل هواپیماها کند یا خیر؟ گفت: این قراردادها را ما نبستهایم؛ قراردادها تجاری بوده و توسط خط هوایی بسته شده است. البته من در طول مذاکرات بودهام؛ اما در جریان ریز قراردادها نبودهام؛ ضمن اینکه متن قراردادهای خرید هواپیما محرمانه است.
قراردادهای خرید ایرباس و ای تی آر لغو نشده؛ تعلیق شدهاند
به گفته عابدزاده، آمریکاییهای قرارداد فروش بوئینگ به ایران را لغو کردهاند؛ ولی دو قرارداد خرید ایرباس و ای تی آر لغو نشده و اروپاییها آن را معلق کردهاند؛ ایرباس محصولی است که بیشتر اروپایی است و کشورهای اروپایی به خاطر منافع خود به دنبال آن هستند تا مجوز فروش ایرباس و ای تی آر به ایران را دریافت کنند.
پیشبینی امکان شکایت
وی تاکید کرد: شکایت شرکتهای هواپیمایی ما همواره به قوت خود باقی است، طرف مقابل ما که آمریکاست، به کنوانسیون شیکاگو پایبند نیست. کنوانسیون شیکاگو بر این مبناست که ارتباط میان ملل باقی باشد؛ اما دولت آمریکا مانع ارتباط میان ایران با سایر ملل شده است؛ پس طبیعی است که همه شرکتهای هواپیمایی ایران از آمریکا میتوانند شکایت کنند که شما برای ما محدودیت ایجاد کردهاید. در قراردادهای خرید هواپیما هم موضوع شکایت از طرف مقابل، پیشبینی شده است.
از طرفی رییس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به معافیت ژاپن از خرید نفت ایران، موضوع نفت در برابر هواپیما (میتسوبیشی) قابل پیگیری است؟ تصریح کرد: این موضوع در جریان نیست و ما درخواستی از سوی شرکتهای هواپیمایی برای خرید میتسوبیشی نداشتهایم؛ اما شرکتهای هواپیمایی میتوانند با طرفهای خارجی خود مذاکره کرده و خریداری کنند ولی قبل از خرید، به لحاظ برخی استانداردها باید سازمان هواپیمایی کشوری نوع هواپیما را تایید کند.
وی ادامه داد: ما در سازمان هواپیمایی کشوری هیچ محدودیتی برای واردات هواپیما از سوی شرکتها نداریم و چنانچه خرید هواپیمایی برای آنها اقتصادی باشد، مجازند آن را وارد کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد