2 - 01 - 2022
نظارت بیشتر میشود
«جهان صنعت»- مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران میگوید: نخستین اقدامی که برای مقابله با قاچاق سوخت انجام میشود، پایش و نظارت از بخش تولید است؛ در میان مصرفکنندگان عمده، بخشهایی هستند که باید به لحاظ روابط مالی شفافیت لازم در آنها ایجاد شود.
به گفته جلیل سالاری، ساماندهی و نظارت لازم است از بخش تولیدکنندگان اصلی آغاز شود و بعد به بازارهای مصرف برسد تا انسداد مسیرهای قاچاق تسریع شود.
سالاری با بیان اینکه در میان مصرفکنندگان عمده بخشهایی هستند که باید به لحاظ روابط مالی شفافیت لازم در آنها ایجاد شود، گفت: در حوزه نیروگاهها مواردی وجود داشته است که اتصالشان به سامانه ناقص رخ داده است که ضروری به نظر میرسد کنترل و نظارت در حوزه اندازهگیری، تبادلات و مصرف در واحدهای مذکور تشدید شود.
به گفته وی در بخش مصرفکنندگان عمده این چالش کماکان برقرار است. بخشی از این چالشها به ضرورت اتصال مجموعهها به این سامانه و کنترل و نظارت بازمیگردد. بخشی دیگر به اصلاح فرآیند و روابط مالی، که اگر این امر اتفاق بیفتد مشکلاتی که در مسیر جابهجایی و انتقال رخ میدهد، دیگر وجود خارجی نخواهد داشت، ضمنا بخش دیگر مربوط به زیرساختهاست.
شیوههای بخش خصوصی
برای فرارهای مالیاتی
وی با اشاره عوامل تشدیدکننده شرایط برای رشد پدیده قاچاق فرآوردهها افزود: در حوزه پتروشیمی رسالت بر مبنای تکمیل زنجیره ارزش قرار گرفته است، اما متاسفانه بعضا مشاهده میشود که محصولات بین مجتمعی و نیمهنهایی به جای سودمحوری به سمت سوختمحوری و تولید مشتقات نفتی هدایت میشود؛ این فرآیند برای گمرک و سازمان استاندارد مشکلات و چالشهای عدیدهای را ایجاد کرده است.
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران ادامه داد: در بخشهای پاییندستی که محصولات آن کاربردهای مشخصی دارند، همین منوال در حال رخ دادن است. باید اذعان کرد که اگر این حلالها در سایر صنایع تحت عناوین و روشهای دیگر مصرف شوند که پدیده قاچاق را تشدید و خروج فرآوردههای یارانهای را از مسیر اصلی آن تسهیل خواهند کرد.
سالاری تاکید کرد: اما این چالشها را میتوان به راحتی و در کمترین زمان با همت، نظارت و کنترل دستگاههای متولی حل و فصل و تعیین تکلیف کرد. در این راستا باید دستگاههای متولی اعم از وزارتخانههای نفت، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد، سازمان بورس، گمرک و سایر دستگاههای متولی درخصوص نظارت و کنترل در حوزه وظایف خود به صورتی دقیقتر ایفای نقش کنند.
احیای شبکه خطوط لوله و ریلی
آنطور که سالاری میگوید، اگر شبکه و سیستم انتقال و توزیع را که بخش عمدهای از آن از طریق زمینی انجام میشود به سمت توسعه شبکه خطوط لوله و ریلی انتقال دهیم، میتوان تا حد قابلتوجهی قابلیت پایش و کنترل را فراهم کرد.
بنا به گفته معاون وزیر نفت، در مسیر مرزی و کشورهای همجوار نیز اگر سیاست احداث خطوط و توسعه ریلی انجام شود میتوان بخشی از صادرات فرآوردهها را که از این کانال صورت میگیرد، با ایجاد و توسعه شبکه خطوط به صورتی راحتتر پایش و نظارت کرد. بدین ترتیب حجم زیادی از تانکرهایی که در مرزها درحال عبور و مرور هستند، کنترل خواهند شد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه این موضوع جزو برنامههایی است که در دستور کار شرکت ملی پالایش و پخش قرار گرفته است، گفت: بخشی از این برنامهها تدوین و جمعبندی شده و در حال حاضر تحت عنوان «ساماندهی کدهای رهگیری واحدهای هیدروکربوری» به کارگروه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور ارسال شده است که درصورت تصویب و ابلاغ، میتوان روال تعیین ماهیت را تسهیل و چالشهای موجود را تقلیل داد.
وی در ادامه بر جدیت بیش از پیش منشاءیابی دلایل بروز تخلفات مخصوصا در ارتباط با ارزیابی و صحت عملکرد متقاضیان نقش بیبدیل دستگاههای متولی تاکید و ضرورت پایش مستمر عملکرد دستگاههای متولی در تعیین سهمیه سوخت یارانهای را تاکید کرد و لزوم دقت بیش از پیش در تهیه و تدوین رویهها، مقررات و آییننامههای اجرایی به منظور جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و مبارزه با قاچاق فرآوردههای نفتی را خواستار شد.معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در پایان از اعضای مستقیم و غیرمستقیم فعال در کارگروه مبارزه با قاچاق فرآوردههای نفتی تشکر و قدردانی کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد