نظارت بر فروش بلیت اربعین تشدید می‌شود

سایت خوان
کدخبر: 546892
سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: لیست شرکت های هواپیمایی و نمایندگان فروش بلیت اربعین حسینی در روزهای آینده از طریق سایت این سازمان اطلاع رسانی و قابل مشاهده خواهد بود، توصیه می‌شود زائران به هیچ وجه از مبادی غیرمجاز بلیت تهیه نکنید.
نظارت بر فروش بلیت اربعین تشدید می‌شود

جهان صنعت، پیرو بخشنامه شماره ۲۴۱۲۰۴۱۷۸۴۸ مورخ ۲۵ تیر سال‌جاری درخصوص شرایط عملیات پروازی اربعین ۱۴۰۴ و به منظور تسهیل دسترسی زائران معزز به بلیت و رفع نقاط آسیب پذیر شبکه فروش جهت مقابله با سوءاستفاده سوداگران، همه شرکت‌های هواپیمایی موظف‌اند با نظارت دقیق بر زیرمجموعه‌ها و نمایندگان فروش، تمهیدات لازم جهت ممانعت از ورود دلالان به کانالهای فروش بلیت اربعین را اجرایی کنند.

بر همین اساس و در راستای تأمین حداکثری زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی و ارتقاء کیفیت خدمات پروازی به زائران، مقررات الزامی ناظر بر موارد ذیل به شرکت های هواپیمایی ابلاغ شد:

۱ .اعتبار بلیت و شرایط استرداد:

– کلیه بلیت‌های خریداری شده و صادره قبل از تاریخ ۲۶ تیر امسال برای انجام پرواز دربازه زمانی ۱۷ لغایت ۲۶ مرداد ۱۴۰۴مشمول شرایط این دستورالعمل نمی‌شوند و مطابق شرایط مندرج در بلیت معتبر است.

– استرداد این بلیت‌ها به درخواست مسافر، تابع شرایط جریمه استرداد مندرج در بلیت و معتبر در زمان فروش است.

– همه بلیت‌های صادره در تاریخ ۲۶ تیر امسال و بعد از آن تابع مقررات این بخشنامه و دستورالعمل‌های آتی سازمان است.

۲. سقف نرخ بلیت:

– نرخ کلاس تجاری می‌تواند حداکثر معادل ۷۵ درصد بالاتر از نرخ تعیین شده در کلاس اکونومی باشد.

– نرخ پریمیوم اکونومی: می‌تواند حداکثر معادل ۵۰ درصد بالاتر از نرخ تعیین شده در کلاس اکونومی باشد.

۳. کانالهای مجاز فروش:

– فروش بلیت های اربعین منحصراً از طریق کانالهای ذیل مجاز است:

– وبسایت رسمی شرکت هواپیمایی و دفاتر فروش آنلاین(OTA)که الزامات تعیین شده توسط سازمان را تامین کنند.

– دفاتر خدمات مسافرتی هوایی منتخب شرکت هواپیمایی که اسامی آنها به سازمان معرفی و مورد تایید این سازمان قرار گرفته اند.

۴. پایداری سامانه فروش آنلاین:

– وبسایت فروش شرکت‌ها باید به صورت ۲۴ ساعته قابلیت صدور، اصلاح و کنسلی بلیت های اربعین را دارا باشد.

۵. پایش و گزارش‌دهی تخلفات:

– پایش روزانه داده‌های فروش جهت شناسایی الگوهای مشکوک (شامل: تکرار نام کاربری، شماره تماس، کارت بانکی) الزامی است.

– در صورت شناسایی دسترسی غیرمجاز یا تخلف، برخورد اصلاحی فوری اعمال گردد – گزارش مستند تخلفات بدون وقفه به سازمان ارسال شود.

– تذکر: اقدامات اصلاحی شرکت نباید منجر به ابطال بلیت یا ممانعت از پرواز مسافران مربوطه شود.

۶. نگهداری داده‌های فروش:

– ثبت و نگهداری روزانه اطلاعات فروش بلیت‌های اربعین در سامانه رزرواسیون جهت ارائه فوری به سازمان و سایر مراجع ذیصلاح الزامی است

۷. همکاری با بازرسان سازمان:

– کلیه مدیران ایستگاه‌ها و واحدهای بازرگانی موظف اند همکاری کامل با بازرسان سازمان در فرودگاهها، دفاتر فروش و پلتفرمهای آنلاین را داشته باشند.

۸. درخواست‌های سازمانهای دولتی:

– شرکت‌های هواپیمایی باید درخواست های کتبی دریافتی از نهادهای دولتی اعم از هلال احمر و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سایرین جهت ابتیاع بلیت را به این سازمان ارسال و پس از تایید سازمان اقدام به صدور بلیط کنند.

۹. برخورد با فروش غیرمجاز:

– عرضه بلیت خارج از کانالهای مجاز: اعلامی ممنوع و مشمول برخورد قانونی است.

– نمایندگان مجاز: در صورت تخلف، حسب مورد مجوز فعالیت آنها تعلیق/لغو می‌شود.

– فروشندگان غیرمجاز: پرونده جهت پیگرد قانونی به مراجع قضائی ارجاع داده می‌شود.

به کارگیری حداکثر توان تخصصی و اجرایی توسط شرکتهای هواپیمایی و سایر نهادهای ذیربط، در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم عظیم ملی-مذهبی مورد انتظار است.

هموطنان و زائران عتبات عالیات اربعین حسینی توجه داشته باشند که لیست شرکت های هواپیمایی و نمایندگان فروش بلیت اربعین حسینی در روزهای آینده از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی www.caa.gov.ir اطلاع رسانی و قابل مشاهده خواهد بود. توصیه می‌شود به هیچ وجه از مبادی غیرمجاز بلیت تهیه نکنید.

منبع: ایرنا

وب گردی