نشست تخصصی «تحلیل فقهی ماهیت فقهی بیتکوین»

جهانصنعت – اولین نشست تخصصی «تحلیل فقهی ماهیت فقهی بیتکوین» با مشارکت مدیران و کارشناسان بورس کالا، شرکت مشاوره سرمایهگذاری زاگرس، شرکت مشاوره سرمایهگذاری ترنج، شرکت مزدکس و شرکت سیمکس در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، مجید پویانمهر، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در اولین نشست تخصصی «تحلیل فقهی ماهیت فقهی بیتکوین» که به میزبانی اداره مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، مهمترین چالشهای فقهی اجرای طرح صندوق سرمایهگذاری بیتکوین (Bitcoin ETF) را برشمرد.
عضو هیات علمی مدرسه عالی و دانشگاه شهید مطهری هم به عنوان سخنران اصلی این نشست تخصصی به ارائه پژوهشها و تحقیقات علمی خود در زمینه چالشهای فقهی رمزارزها با تاکید بر بیتکوین پرداخت.
جواد سلطانیفرد یکی از مهمترین چالشهای این حوزه را بحث «مالیت» رمزارزها دانسته و ابعاد فقهی آن را به عنوان یکی از شرایط صحت معاملات واکاوی کرد.
وی در مقام بازشناسی مهمترین عناصر «مالیت»، منفعت عقلائی داشتن، مورد رغبت بودن، مورد نهی شرعی نبودن را مورد تحلیل قرار داد و تاکید کرد: از کلام برخی از فقها از جمله مرحوم امامخمینی(ره) استفاده میشود که در مالیت یک چیز، وجود منفعت شخصی کافی است؛ این دسته از فقها معتقدند دلیلی بر سلب احکام مالیت مواردی که منفعت آنها شخصی است وجود ندارد و عرف این موارد را نیز مال به حساب میآورد.
این عضو هیات علمی دانشگاه، پس از تبیین و تحلیل دیدگاههای مختلف در مورد عناصر اصلی مالیت در معاملات گفت: به نظر میرسد مال در اصطلاح فقهی چندان تفاوت معنایی با مال نزد عرف و اهل لغت ندارد. بنابراین میتوان مال را اینچنین تعریف کرد که «آنچه در نزد همه یا برخی از مردم دارای ارزش مبادلی باشد، مال نامیده میشود.»
او در مقام تطبیق عناصر مالیت بر موضوع رمزارزها، ضمن برشمردن برخی از مهمترین منافعی که رمزارزها دارد و باعث تمایل و رغبت مردم به آنها شده است، در جمعبندی بحث خود تاکید کرد: مال چیزی است که دارای ارزش مبادلی باشد و طبیعی است که چنین ارزشی از تمایل و رغبت مردم یا دست کم برخی از آنان به آن چیز نشأت میگیرد.
در پایان این نشست تخصصی، مدیران و کارشناسان حاضر در جلسه به بررسی و تبادل نظر در زمینه مباحث مطرح شده پرداختند و ابعاد فنی و مدیریتی طرح صندوق سرمایهگذاری بیتکوین را با توجه به چالشهای فقهی مذکور تبیین کردند.