11 - 11 - 2019
نرخگذاری براساس مدلهای ریاضی
مهر- مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران از تغییر مدل تعیین نرخ افزایش کرایههای تاکسی خبر داد.
علیرضا قنادان در پاسخ به این پرسش که بهطور میانگین نرخ کرایههای تاکسی در سال۹۷ چه میزان افزایش داشته است گفت: در سالهای گذشته افزایش نرخ کرایههای تاکسی بر اساس شیوههای سنتی بوده و هر سال بر اساس نرخ تورم بهطور متوسط کرایههای تاکسی افزایش پیدا میکرد. اما امسال پیشنهاد ما به شورا در خصوص افزایش نرخها بر اساس روشهای دقیق، علمی، مدل ریاضی و اقتصادی است و اینکه براساس شرایط خطوط نرخگذاریها فرق میکند.
وی ادامه داد: بر اساس فرمهای مختلف و کاربریها نرخهای متفاوتی استخراج کردیم که با واقعیتهای بازار هماهنگی بیشتری داشته باشد.
قنادان در توضیح بیشتر روش جدید نرخگذاری گفت: در خطوطی که مسیر طولانی هستند نرخگذاریها افزایش بیشتری داشته البته همپوشانی این مسیرها با حملونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس در نظر گرفته شده است. روش سنتی گذشته نه مطلوبیتی برای راننده تاکسی داشت و نه مسافران. بهطور مثال خط تجریش به آزادی به گفته رانندگان تاکسی زمان طی مسافت حدود دو ساعت برای رفت یا برگشت بود و نرخهای تعیین شده مقرون به صرفه نبود. بنابراین در این سیاست که حملونقل عمومی یکپارچه دیده شده متوسط افزایش کرایه بالاتر است و مسافران میتوانند اگر برایشان مقرون به صرفه نیست از مترو یا اتوبوس استفاده کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی تاکید کرد: تعیین نرخها بر اساس مدل سازی ریاضی است و امسال پیوست مدل ریاضی نیز به لایحه نرخ کرایههای تاکسی افزوده شده است.
پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی کرایهها در روزهای برفی و بارانی
قنادان از پیشنهاد تغییر نرخ کرایهها در روزهای برفی و بارانی خبر داد و گفت: در صورت پذیرش شورای شهر تهران،پیشنهاد دادهایم در ایام بارانی و برفی که ریسک رانندگی بالاتر است و سرعت متوسط نیز کاهش پیدا میکند ۲۰ درصد به نرخهای مصوب افزوده شود.
وی با بیان اینکه نرخگذاریها بر اساس واقعیت بازار است، ادامه داد: باید بهگونهای کرایهها تعیین شود که هم از سمت رانندگان تاکسی مورد پذیرش قرار گیرد و هم از سمت مسافران. وقتی قیمتگذاریها رعایت نمیشود یعنی نرخگذاریهای گذشته مشکل داشته. بنابراین سعی کردیم در لایحه نرخ کرایههای تاکسی واقعیتهای جامعه را در نظر بگیریم تا کمتر تخلف انجام شود.
نیاز جامعه به نرخهای شناور
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی اضافه کرد: بهطور مثال در برخی از خطوط مانند ایستگاههای راهآهن که رانندگان را مجبور به استفاده از تاکسیمتر کرده ایم متوجه شدیم با وجود کنترل بسیار باز هم مردم علاقه مند نیستند از تاکسیمتر استفاده کنند و مسافران با همان شیوه توافق و مذاکره نرخهای مطلوب خود را تعیین میکنند. بنابراین در حال حاضر که خود رانندگان نیز در برخی از مسیرها به دلیل فضای رقابتی تمایل دارند کرایه کمتری بگیرند اجازه داده شده کرایهها کمتر از نرخهای مصوب باشد. باید بپذیریم اگر نرخها بر اساس فضای رقابتی نباشد رقبای دیگر تقاضا را جذب میکنند. بنابراین نیاز جامعه، نرخهای شناور است که به مرور زمان و در آینده مجبور هستیم به آن سمت برویم هرچند در حال حاضر چنین موضوعی را دنبال نمیکنیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد