نخستین خودروهای هیبریدی در سال آینده تولید میشود

جهان صنعت_ مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با بیان اینکه نخستین خودروهای هیبریدی با مصرف کمتر از پنجلیتر در سال آینده تولید میشوند گفت که این شرکت میتواند در دو سال آینده تولید خودروهای هیبریدی را به بیش از ۲۰۰هزار دستگاه برساند و موتور و گیربکس این خودروها را در داخل کشور نهایی کند. به گزارش ایرنا، عادل پیرمحمدی در چهارمین کارگاه پوششهای خودرویی که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با تاکید بر سرمایهگذاری بر توسعه قطعات الکترونیکی داخلی اظهار داشت: صنعت الکترونیک و قطعات الکترونیکی اهمیت ویژهای دارد اما تاکنون کارهای قابلتوجهی در داخل انجام نشده است. وی ادامه داد: در حوزه خودرو، کشتیسازی و لوازم خانگی نیاز است که روی توسعه قطعات الکترونیکی داخلی سرمایهگذاری شود ضمن اینکه این امر منجر میشود تا مصرف سوخت خودروها کاهش یابد و خودروهایی با مصرف سوخت زیر پنجلیتر تولید شوند که این هدف در آینده نزدیک محقق خواهد شد.
پیرمحمدی به اهمیت توسعه صنعتی کشور و نقش صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: این شرکت خودرویی بزرگترین خودروساز کشور است که حدود ۶۰درصد بازار داخلی را در اختیار دارد و از این رو تمرکز بر کیفیت و انتظارات مشتری یکی از مهمترین مباحث در صنعت خودرو است. وی با بیان اینکه خودرو تنها نتیجه توسعه صنعتی است، نه هدف نهایی آن گفت: چهار صنعت پایه و اصلی از جمله فولاد، پتروشیمی، ماشینسازی و الکترونیک بهعنوان پایههای رشد صنعتی معرفی میشوند که اگر به آنها توجه و سرمایهگذاری شود، نتایج خوبی حاصل خواهد شد. وی عنوان کرد: صنعت فولاد و فلزات در کشور با پیشرفتهایی همراه بوده است اما هنوز وابستگی زیادی به واردات دارد؛ به عنوان مثال در صنعت خودرو طی دهه۶۰ خورشیدی میزان خودکفایی در ورقهای فولادی زیر پنجدرصد بود اما اکنون این میزان به حدود ۶۰درصد رسیده است. با این حال برای ارتقای استحکام خودرو و کاهش وزن، نیازمند بهبود در تولید ورقهای فولادی هستیم. مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو ابراز کرد: صنعت پتروشیمی نقش مهمی در تولید مواد اولیه مورد نیاز خودرو دارد. در حال حاضر نیاز سالانه خودرو به مواد پتروشیمی حدود ۶۰هزار تن است و تلاشهایی برای داخلیسازی این مواد صورت گرفته است. وی به حوزه ماشینسازی و قالبسازی اشاره کرد و گفت: این صنعت نقش کلیدی در کیفیت تولید خودرو دارد.
کشور ما در این حوزه هنوز ضعفهایی دارد؛ مثلا ماشینآلات داخلی برای خطوط رنگ و تولید خودرو بسیار محدود است و بیشتر تجهیزات وارداتی هستند. توسعه صنعت ماشینسازی و تولید ماشینآلات بومی، استراتژی بلندمدت میطلبد و در حال حاضر وابستگی زیادی به واردات داریم. پیرمحمدی بر ضرورت سرمایهگذاری و تحقیق در این چهار صنعت پایه تاکید کرده و خواستار توجه ویژه دولت و دانشگاهها به توسعه این حوزههاست تا محصولات داخلی کیفیت قابلقبولی داشته باشند و کشور بتواند در مسیر توسعه پایدار قرار گیرد. وی با بیان اینکه گروه صنعتی ایرانخودرو بهعنوان پیشرو در صنعت و توسعه صنعتی کشور تعامل خوبی با دانشگاهها دارد گفت: این شرکت در تلاش است مشکلات فعلی صنعت خودرو را به پروژههای دانشگاهی تبدیل کند زیرا هدف این است که دانشگاهها راهحلهای عملی ارائه دهند و دانشجویان در این پروژهها مشارکت داشته باشند تا بتوانند در ادامه مسیر صنعت نقشآفرینی کنند. مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو افزود: در این راستا با دانشگاه امیرکبیر و سایر مراکز دانشگاهی همکاریهایی در زمینه پوششهای رنگ و پلیمر صورت گرفته که امیدواریم این همکاریها در عمل نیز نتیجهبخش باشد. وی با بیان اینکه ایرانخودرو بر ارزش علمی دانشگاهها تاکید دارد، گفت: تاکنون قراردادهای متعددی در این زمینه منعقد شده است. این شرکت تمایل دارد در توسعه فناوریهای مرتبط با رنگ و پلیمر، نخبگان دانشگاهی را جذب کند و پروژههای توسعه محصول مانند خودروهای هیبریدی، پک باتری و گیربکس را به سرانجام برساند. در این حوزهها، همکاری با دانشگاهها و کشف منابع معدنی داخلی برای تولید باتریهای هیبریدی از اهمیت ویژهای برخوردار است زیرا آینده صنعت خودرو نیازمند باتریهای بیشتر است. پیرمحمدی عنوان کرد: ایرانخودرو قصد دارد با سرمایهگذاری در تولید باتریهای هیبریدی مصرف سوخت خودروها را کاهش دهد و بهسمت خودکفایی در این فناوری حرکت کند. هدف این است که سالانه ۵۰۰هزار دستگاه خودروی هیبریدی تولید شود که مصرف سوخت هر خودرو به زیر پنجلیتر برسد و کشور از واردکننده بنزین به صادرکننده تبدیل شود. در این کارگاه مرتضی ابراهیمی، رییس دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره فعالیتها و اهداف کارگاه تخصصی در حوزه رنگهای خودرویی اظهار کرد: هدف این کارگاه، ایجاد فضایی است که کارشناسان و مدیران صنعتی، محققان و دانشگاهیان در کنار یکدیگر درباره چالشها و فرصتهای حوزه رنگهای خودرویی تبادلنظر کنند. ابراهیمی ادامه داد: تجربیات کارگاههای قبلی نشان داده است که تلفیق تجربههای خبرگان صنعت و محققان دانشگاهی توانسته است به خوبی درک متقابل و همکاری بین صنعت و دانشگاه را تقویت کند. وی با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر با داشتن بیش از ۳۰۰ دانشجوی دوره کارشناسی ارشد و دکترای آماده است تا پژوهشهایی متناسب با نیازهای صنعت رنگ و خودروسازی انجام دهد گفت: این دانشکده اولین و تنها مرکز تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه پلیمر و رنگ در کشور است و عمده کارشناسان و متخصصان فعال در شرکتهای تولیدکننده رنگهای خودرویی، فارغالتحصیلان این دانشگاه هستند. حضور فعال اساتید و دانشجویان در دورههای کارآموزی صنعت خودروسازی، نقش مهمی در شناخت و حل چالشهای این صنعت ایفا کرده است. ابراهیمی به پیشرفتهای داخلی در حوزه رنگهای خودرویی اشاره کرد و گفت: در طول سالها و شرایط تحریم، با تلاش بخشخصوصی، توانسته رنگهای داخلی رقابتپذیر با نمونههای خارجی تولید کند. وی از حمایتهای بنیاد علم ایران و قانون جهش تولید که امکان تامین مالی پروژههای پژوهشی از طریق معافیتهای مالیاتی را فراهم کرده است، قدردانی کرد و گفت: این امکانات فرصتهای پایداری برای همکاریهای دانشگاهی- صنعتی و توسعه فناوریهای رنگ فراهم میآورد.