11 - 01 - 2021
نحوه بازگشایی مدارس در مناطق آبی و زرد
مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزشوپرورش درباره روند فعالیت مدارس در شهرهای با وضعیت آبی و زرد در سطح کشور توضیحاتی ارائه داد.
محمد محسنبیگی در این باره اظهار کرد: پیشنهاد بازگشایی مدارس در مناطق زرد و آبی دیروز در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و خواسته شده که دستورالعمل آن تدوین شود.
وی افزود: پیشنهاد این بوده که در مناطق آبی فقط مدارس زیر ۵۰ دانشآموز در کشور به صورت حضوری بازگشایی شوند. چون اکثر این مدارس در مناطق دورافتاده و صعبالعبور هستند که دسترسی کمتری هم به امکانات و فضای مجازی دارند. همچنین پیشنهاد شده که دانشآموزان پایه اول و دوم ابتدایی فقط در مناطق آبی و زرد با حداکثر ۱۰ دانشآموز به صورت حضوری به مدرسه بروند.
مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزشوپرورش اضافه کرد: همچنین پیشنهاد شده هنرستانها که فعالیتهای کارگاهی دارند تا سقف ۱۵ نفر در مناطق آبی و زرد بازگشایی شوند و در مناطق قرمز و نارنجی به روال گذشته، بازگشایی انجام نمیشود.
محسنبیگی درباره زمان و نحوه تدوین دستورالعمل بازگشایی در مناطق آبی و زرد گفت: شورایعالی آموزشوپرورش باید این دستورالعمل را تهیه کند. ما شرایط و پروتکلها را به شورایعالی اعلام کردیم. احتمالا موضوع در جلسه بعدی ستاد کرونا دوباره مطرح و درباره آن تصمیمگیری میشود.
وی افزود: فعلا تا زمانی که ابلاغیه جدیدی صادر شود، مدارس به روال قبل غیرحضوری هستند.
شروع مشروط آموزش حضوری مدارس از اول بهمن
معاون وزیر آموزشوپرورش از آغاز آموزش حضوری مدارس با حفظ دستورالعملهای بهداشتی برای برخی مقاطع و مدارس خبر داد.
سیدجواد حسینی معاون وزیر آموزشوپرورش و رییس سازمان آموزشوپرورش استثنائی، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با وجود کاهش شیوع کرونا در بخشهای عمدهای از استانهای کشور و تغییر وضعیت برخی شهرها از نارنجی به زرد، آموزش حضوری مدارس برقرار خواهد شد یا خیر، بیان کرد: براساس جلساتی که در ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار میشود چند تصمیم مهم گرفته و مقرر شد تا حضور کادر اداری مدارس به مثابه کادر ادارات در نظر گرفته شوند.
او ادامه داد: همچنین بنا شد تا از اول بهمن مدارس در پایههای اول و دوم ابتدایی و کارگاههای فنی و حرفهای با رعایت شیوهنامههای بهداشتی به طور حضوری برگزار شوند و شیوهنامههای آن در حال تدوین است.
حسینی با اشاره به اینکه مدارس با جمعیت کمتر از ۵٠ نفر امکان آموزش حضوری دارند، تصریح کرد: مدارس دانشآموزان با نیازهای ویژه به طور میانگین کمتر از ۵٠ نفر دانشآموز دارد بنابراین امکان آموزش حضوری میسر است.
رییس سازمان آموزشوپرورش استثنائی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا زیرساختها و آمادگی لازم برای حضور دانشآموزان در مدارس وجود دارد یا خیر، گفت: تجربه حضور دانشآموزان در مدارس را برای امتحانات نهایی سال گذشته و پایگاههای سنجش سلامت داشتیم که خوشبختانه گزارشی از ابتلا به کرونا را در چنین شرایطی شاهد نبودیم ضمن آنکه برگزاری کلاسها با ١٠ نفر دانشآموز خواهد بود.
حفظ سلامت دانشآموزان در اولویت است
معاون وزیر آموزشوپرورش با تاکید بر اینکه سلامت دانشآموزان اولویت ما است، تاکید کرد: در سراسر دنیا اولین محلی که با شیوع کرونا تعطیل شد مدارس بود و ما هم به این موضوع واقف بودیم و آن را اجرا کردیم؛ اکنون هم صرفا برای تعدادی از پایهها این آموزش حضوری برقرار خواهد بود.
حسینی بیان کرد: در آموزشوپرورش عادی کمتر از شش درصد دانشآموزان در مدارس با جمعیت کمتر از ۵٠ نفر درس میخوانند پس این شرایط آموزش حضوری برایشان قابلیت اجرا دارد.
معاون وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه اقدامات این وزارتخانه در ایام کرونا در خاورمیانه از سایر کشورهای منطقه بهتر بود، گفت: فعالیت و تلاشهای معلمان و مدیران ما در این ایام چندین برابر قبل شده است و سعی داریم تا فرصت آموزش برای همه دانشآموزان فراهم باشد.
تمهیدات ویژه برای دانشآموزان با نیازهای ویژه
حسینی درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای دانشآموزان با نیازهای ویژه در ایام کرونا تصریح کرد: ایجاد پایگاههای آموزش مجازی، ایجاد کانال آموزشی، برگزاری آموزشهای منزل محور، اضافه کردن زبان اشاره به آموزشهای تلویزیونی از جمله اقداماتی است که برای این دانشآموزان در ایام کرونا انجام شده است.
رییس سازمان آموزشوپرورش استثنائی درباره گلایههایی که به افت تحصیلی دانشآموزان با نیازهای ویژه در ایام کرونا میشود، گفت: گزارشهای بینالمللی نشان داده است که اگر فرض کنیم تمام مدارس از نظر امکانات سختافزاری و نرمافزاری، نیروی انسانی و… کامل باشند و آموزش مجازی برقرار شود باز هم دانشآموزان نسبت به ایام برگزاری آموزش حضوری ۵٠ درصد دچار افت تحصیلی میشوند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد