11 - 11 - 2019
نباید با دید صدراسلامی به موارد امروزی نگاه کرد
در قرآن نه تنها چندهمسری اصلا ترویج نشده است بلکه سختگیری میشود که عدالت را اجرا کنید و اجرای عدالت از عهده هر کسی برنمیآید. همچنین فلسفه اصلی قرآن در ازدواج دریافت آرامش زندگی است که معمولا در چندهمسری وجود ندارد و هر چیزی که بخواهد آرامش را به هم بزند، از نگاه شرع و عرف درست نیست.
به گزارش ایرنا حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که فلسفه ازدواج در قرآن، آرامش یافتن زن و مرد در کنار هم است، گفت: این درحالی است که چندهمسری خود عامل ناآرامی، ایجاد برخوردهای سلبی و در نهایت خروج یک زن با ورود دیگری میشود که با فلسفه ازدواج از نگاه قرآن منافات دارد.
به گفته محمدتقی فاضل میبدی، ازدواج برای کسب آرامش و زندگی صورت میگیرد. تجربه نشان داده است خانوادههای چندهمسری آرامش زندگی ندارند، چرا که اگر زن دومی وارد خانه شد، غالبا اختلافی در میان اعضای خانواده به وجود میآید که زن اول لاجرم یا باید طلاق بگیرد که اگر بچه داشته باشد بیسرپرست میشود یا با بیمیلی و از روی ناچاری به زندگی ادامه دهد که در هر صورت آرامش زندگی به هم میخورد.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم مروجان چندهمسری را خطاب قرار داد و یادآور شد: کسانی که چندهمسری را مطرح میکنند، نظرشان این است که دختر مجرد در جامعه نباشد. به این افراد باید گفت که قطعا اگر یک دختری با یک مرد متاهلی ازدواج کرد باز هم غالب این است که زن اول طلاق میگیرد که بیسرپرست میشود. در واقع یکی را با سرپرست و دیگری را بیسرپرست میکنند.
فاضل میبدی تاکید کرد: زن مطلقهای که بیسرپرست میشود و فرزندی هم دارد دچار آسیب و تبعات بیشتری میشود. اگر آنها منظورشان این است که زنهای جامعه ما همسر و سرپرست ندارند، حل این مساله با ترویج چندهمسری نیست بلکه باید دلایل این موضوع را که چرا ازدواج صورت نمیگیرد و سن ازدواج بالا رفته است، بررسی کنند.
وی ادامه داد: اگر عنوان میکنند علت ازدواج نکردن و در نتیجه بالا رفتن سن ازدواج مسائل اقتصادی است باید گفت قطعا در خانوادههای چندهمسری مشکل اقتصادی بیشتر خواهد بود. ضمن این که مشکلات روحی و روانی را تساعدی میکند؛ بنابراین چندهمسری هیچکدام از این مشکلات را حل نمیکند. باید بحث بالا رفتن سن ازدواج و تجرد قطعی از جهات روانشناسی، حقوقی، اجتماعی و اقتصادی دنبال شود و علتیابی کرد که چرا جامعه به این سو کشیده شده است تا آن موارد را حل کنند.
فاضل میبدی در پاسخ به این پرسش که بنابر گفته مروجان چندهمسری، از صدر اسلام الگوبرداری کردهاند، گفت: به نظر بنده با چندهمسری مشکل کمتر که نمیشود هیچ بلکه بیشتر هم میشود و خلاف فلسفه قرآنی هم هست که عنوان میشود ازدواج کنید تا آرامش بیابید. نگاه مروجان چندهمسری و پیاده کردن مسائل صدر اسلام برای زمان حال اشتباه است. اگر در روزگار پیامبر و صدر اسلام چندهمسری رواج داشته در عرف آن روز قباحت نداشته و عادی و طبیعی بوده است که خود پیامبر هم چند همسر داشتند اما در عرف عقلایی امروز چندهمسری قباحت دارد.
وی ادامه داد: همانند بردهداری که در زمان صدر اسلام رواج داشت و اشکالی بر آن متصور نبود اما امروز اگر کسی بخواهد برده خرید و فروش کند، قباحت دارد و محکوم میشود. یا مثلا در صدر اسلام ازدواج مرد میانسال با کودک رواج داشته و قبیح هم نبوده اما الان در هر جایی این ازدواج صورت گیرد، قباحت دارد. یا در کانتکس آن روز طلاق به دست مردان بود و هر وقت اراده طلاق میکردند، بدون پیششرط انجام میدادند اما الان در هیچ جامعهای اختیار طلاق مطلق به دست مرد نیست و دادگاه تشخیص میدهد و مجوز آن را صادر میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد