29 - 05 - 2022
ناوگان هوایی نونوار میشود؟
گروه حملونقل- در حالی برای اولینبار و پس از سه دهه تحریم، ممنوعیت خرید هواپیمای مسافربری مرتفع و امکان بازسازی ناوگان هوایی کشور و ارتقای ایمنی پروازها فراهم خواهد شد که مسوولان نگاه مثبتی به این بخش از حملونقل دارند و معتقدند افق روشنی پیش روی این صنعت خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی با تشریح نقش توافق هستهای و لغو تحریمها در حوزه حملونقل هوایی و اینکه قطعا ایران میتواند نظم امنیتی جدیدی در منطقه ایجاد کند، گفت: با بویینگ و ایرباس مذاکره کردهایم و میتوانیم توافق اولیه را عملیاتی و هواپیماهای دست اول را برای ایران تامین کنیم.
عباس آخوندی در حاشیه نشست هیات دولت اعلام کرد: بعد از توافق هستهای، در حوزه حملونقل میتوانیم حملونقل مستقیم به ایران داشته باشیم به طور مثال کشتیهایی که در جنوب خلیج فارس پهلو میگرفتند اکنون میتوانند در سواحل ایران پهلو بگیرند و به این ترتیب هزینه حملونقل برای ایران کاهش یابد.
وزیر راه و شهرسازی از تمام خطوط بینالمللی هوایی که پروازهای خود را قطع کرده بودند، دعوت کرد پروازهای خود را به ایران مجددا از سر بگیرند.
وی ادامه داد: با این توافق میتوانیم به بازارهای جهانی دست یافته و سطح خدمات و امکانات خود را افزایش دهیم علاوه بر این، با توافق صورتگرفته میتوانیم امکان خرید مستقیم دست اول از صادرکنندگان بزرگ در حوزه هوانوردی داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه کشور در حوزه هواپیماهای کوتاهبرد دچار مشکل است، گفت: در این حوزه با دو شرکت بزرگ هوایی در فرانسه مذاکره کرده و پس از توافق میتوانیم ناوگان هواپیماهای کوتاهبرد خود را مجهز کنیم؛ با بویینگ و ایرباس نیز مذاکره داشتیم و میتوانیم توافق اولیه را در ماههای آتی عملیاتی کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: هواپیماهای دست اول را برای ایران تامین میکنیم و در این راستا به نوسازی و بازسازی دو شرکت هواپیمایی هما و آسمان خواهیم پرداخت.
وی در پاسخ به سوالی در مورد خط هوایی ایران و آمریکا نیز گفت: الان برای اظهارنظر در این خصوص زود است.
خیل پیشنهادهای هواپیماسازیهای خارجی
همچنین دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از خیل پیشنهادات کمپانیهای سازنده هواپیما به ایران از اولین ساعات توافق خبر داد و ضمن تاکید بر پرهیز از هرگونه رفتار هیجانی گفت: انتخاب شرکا براساس سنجش رفتار آنها در دوران تحریم انجام شود، ضمن آنکه باید صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما در دوران پساتحریم وارد میدان شود.
مقصود اسعدیسامانی در تشریح تاثیر رفع تحریمها بر صنعت حملونقل هوایی کشور و الزامات صنعت در شرایط کنونی اظهار داشت: صنعت حملونقل هوایی ایران در دوران تحریم با وجود همه محدودیتها سر پا ایستاد و به فعالیت خود ادامه داد، حتی در شرایط تحریم شاهد رشد پروازها، افزایش تعداد هواپیماها، رشد ایمنی پرواز و اخذ گواهینامههای معتبر بینالمللی بودیم.
وی به توافقنامه ۱+۵ و برنامه جامع اقدام مشترک اشاره کرد و گفت: حال هم باید از شرایط به وجود آمده استفاده لازم را داشت و در راستای توسعه و رشد بیشتر صنعت گام برداشته شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی پیشزمینه استفاده از شرایط امروز صنعت حملونقل هوایی را توسعه زیرساختها در کشور عنوان کرد.
اسعدیسامانی با تاکید بر اینکه اشتیاق شرکتهای اروپایی برای حضور در بازار ایران افزایش یافته است، اظهار داشت: از روزی که توافق انجام شد، چندین کمپانی برای همکاری با شرکتهای هواپیمایی ما اعلام آمادگی کردهاند و در اینباره تماسهای زیادی توسط کمپانیها و شرکتهای مرتبط با صنعت انجام و درخواستهایی از طریق ایمیل یا حتی تلفن مطرح شد.
وی تاکید کرد: البته شرکتهای هواپیمایی ما باید کمپانی و شرکتهایی را برای همکاری انتخاب کنند که ساز و کار بازار حملونقل هوایی ایران را بشناسند مثلا شرکتهایی که در زمان تحریم ارتباط مناسبی با کشور ما داشتهاند و آنهایی که بتوانند در شرایط رقابتی، قیمت کمتری را برای همکاری داشته باشند.
اسعدی سامانی با تاکید بر اینکه همکاری کمپانیهای سازنده و شرکتهای هواپیمایی دنیا با ایران در زمینههای مختلف انجام میشود، بیان کرد: در راستای قطعهسازی و بازسازی هواپیماها پیشنهاداتی داشتهایم.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: بسیاری از شرکتهای هواپیمایی ما تا پیش از این از طریق واسطهها نیازمندیهای خود را تامین میکردند و کمپانیهای سازنده هم از طریق واسطهها اجناس خود را به ما میفروختند اما پس از این توافقات واسطهگریها حذف خواهند شد و خود شرکتهای سازنده بدون واسطه با ما در ارتباط خواهند بود.
وی تاکید کرد: قطعا با حذف واسطهگریها هزینههای شرکتهای هواپیمایی کاهش مییابد ضمن آنکه در تامین قطعات، بازسازی و اورهال هواپیماها یا خرید هواپیما، زمان کوتاه میشود.
آمادگی مذاکره با غولهای هوایی
در ادامه معاون بازرگانی شرکت هواپیمایی آسمان از آمادگی این شرکت برای استفاده از امکانات روزهای پس از تحریم و آغاز مذاکرات با شرکتهای بزرگ هواپیماسازی جهان خبر داد.
صمد امینزاده از آغاز گفتوگوهای ابتدایی برای فراهم کردن شرایط واردکردن هواپیماهای جدید خبر داد و گفت: هرچند تا زمانی که این قراردادها قطعی نشده و شرایط لازم برای انتقال هواپیماها به ایران فراهم نشود نمیتوان با صراحت درباره جزییاتشان سخن گفت اما از هماکنون میتوان امید داشت در طول ماههای آینده اتفاقاتی مثبت در این عرصه برای ناوگان هوایی ایران در پیش باشد.
فصل جدید در صنعت هوایی ایران
علاوه بر اظهارنظر مسوولان کشور، فوربس طی گزارشی با اشاره به سالخورده بودن ناوگان هواپیماهای مسافربری در ایران نوشت: اکنون که توافق جامع هستهای به امضا رسیده، احتمالا فصل جدیدی در صنعت هوایی ایران آغاز خواهد شد.
به گزارش فوربس، برای سالیان متمادی، تحریمهای آمریکا مانع فروش هواپیماهای مسافربری و قطعات یدکی تولیدی شرکتهای غربی به ایران بود. این موضوع موجب شده بود تا شرکتهای هواپیمایی ایران اقدام به تعمیر و استفاده از هواپیماهای کهنه در ناوگان حملونقل خود کنند. از جمله این هواپیماها میتوان به یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ اشاره کرد که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ خریداری شده بود. این هواپیما اخیرا از خط خارج شده است.
سالخورده بودن ناوگان حملونقل هوایی ایران موجب شده تا طی سالهای اخیر سوانح هوایی بسیاری در این کشور رخ دهد. قبل از سال ۱۹۷۹، در سوانح هوایی رخ داده در این کشور تنها ۱۸۹ نفر جان خود را از دست داده بودند اما از آن زمان تاکنون این رقم به یکهزار و ۶۷۲ نفر رسیده است. اما اکنون که توافق جامع هستهای به امضا رسیده، احتمالا فصل جدیدی در صنعت هوایی ایران آغاز خواهد شد.
با توجه به پیشرو بودن لغو تحریمها، اکنون شرکتهای ایرباس و بوئینگ بازاری پیش روی خود میبینند که نیاز به ۲۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری جهت نوسازی ناوگان هوایی خود دارد. زمانی که متوسط عمر هواپیماهای مسافربری خطوط هوایی ایران را با برخی از بازیگران مهم این صنعت مقایسه میکنیم، پتانسیل بالای بازار ایران بیش از پیش روشن میشود.
به طور مثال عمر متوسط هواپیماهای شرکت ایرانایر ۲۷ سال و شرکت زاگرس ایر ۳/۲۳ سال است. پایینترین عمر متوسط متعلق به هواپیمایی آسمان است که عمر متوسط هواپیماهای مورد استفاده آن ۲/۲۳ سال است. این در حالی است که عمر متوسط شرکتهای بزرگ حملونقل هوایی نظیر ایزی جت و امارات به ترتیب به ۲/۶ و ۳/۶ سال میرسد. همچنین عمر متوسط هواپیماهای شرکت لوفتانزا ۲/۱۱ سال است.
به نظر میرسد که برای حفظ جان مسافران ایرانی، خرید هواپیماهای ایمن و مدرن ایرباس و بوئینگ باید در اولویت فوری دولت ایران قرار گیرد تا از بروز سوانح مرگبار بیشتر جلوگیری شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد