نامی از ایران نیست!

گروه فرهنگ و گردشگری
کدخبر: 557829
ایران به‌عنوان یک مقصد گردشگری مهم در فهرست‌های بین‌المللی سفر غایب است، در حالی که وزارت میراث فرهنگی امیدوار است تا پایان سال به جذب ۱۰ میلیون گردشگر برسد.
نامی از ایران نیست!

جهان صنعت– با از راه رسیدن نیمه دوم سال فهرست‌های تازه‌ای از بهترین مقاصد سفر پیشنهاد می‌شود اما در هیچ از این فهرست‌های بلندبالا که در وب‌سایت‌های نقد و بررسی یا رسانه‌های معتبر بین‌المللی سفر منتشر شده، نامی از ایران مشاهده نمی‌شود. این در حالی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امیدوار است تعداد گردشگران ورودی به ایران را تا پایان سال به حدود ۱۰‌میلیون نفر برساند.

هر سال در چندین نوبت فهرست‌های پیشنهادی مقاصد سفر به‌روزرسانی می‌شود. در حالی که برخی کشورهای همسایه از جمله امارات، ترکیه و به تازگی عمان و عربستان پای ثابت این فهرست‌های پیشنهادی سفر شده‌اند اما مدت‌هاست به نام ایران و جاذبه‌های آن در این فهرست‌های پیشنهادی مقاصد سفر اشاره‌ای نمی‌شود. مطالعات نشان می‌دهد رسانه‌های معتبر گردشگری و سایت‌های نقد و بررسی همچون TripAdvisor یا lonely planet نقش مهمی در شکل‌گیری تصمیمات سفر مردم دارند. به خصوص در دوران دیجیتال وقتی کاربران پیش از رزرو سفر، دنبال نظرات و پیشنهادها هستند، همچنین یک مطالعه دانشگاهی نشان می‌دهد بیش از ۷۰‌درصد گردشگران پیش از انتخاب مقصد یا هتل، نظرات این سایت‌ها را مطالعه می‌کنند. از سوی دیگر حضور در فهرست بهترین‌ها یا دریافت جوایز از این سایت‌ها باعث افزایش بازدیدکننده و تقاضا می‌شود.

Oxfird Economics در سال۲۰۱۴ تحقیقی را درباره تاثیر TripAdvisor بر تصمیمات سفر انجام داده است که نشان می‌دهد محتوای این سایت نقد و بررسی سفر بر ۱۳‌درصد از سفرهای بین‌المللی و تقریبا ۸‌درصد از سفرهای داخلی در سراسر جهان، تاثیرگذار بوده است. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد این سایت باعث ایجاد ۲۲‌میلیون سفر اضافی و ۳۵۲‌میلیون شب اقامت اضافی در سال۲۰۱۴ شده است.

برخی مطالعات موردی نیز نشان می‌دهد پس از قرار گرفتن یک مقصد در فهرست پیشنهادی رسانه‌های معتبر بین‌المللی از جمله نیویورک‌تایمز یا بی‌بی‌‌سی تروال، تا چند ماه بعد، میزان جست‌وجوهای اینترنتی و رزروهای سفر به آن مقصد به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است.

مطالعات بین‌المللی دیگری نشان می‌دهد که حدود ۶۰‌درصد گردشگران پیش از سفر، تحقیقات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند.

این داده‌ها به نوعی متذکر می‌شود که نسبت به حذف یا غیبت ایران از فهرست‌های پیشنهادی سفر ـ حتی اگر از سوی آن وب‌سایت‌ها و رسانه‌ها با در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی و جنبه‌های امنیتی منطقه بوده باشد- نباید بی‌اعتنا بود، به ویژه آنکه ایران طبق برنامه هفتم توسعه، ایران تا پایان۱۴۰۷ برای جذب ۱۵‌میلیون گردشگر خارجی هدف‌گذاری کرده است و چندی پیش هم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای جذب حدود ۵/‏‏۹ تا ۱۰‌میلیون نفر تا پایان سال۱۴۰۴ ابراز امیدواری کرده بود.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پس از محافظه و ملاحظه‌کاری‌ها و هشدارهای پرهیز سفر کشورهای اروپایی و تحریم‌های آمریکا درباره سفر به ایران که دست‌کم حدود پنج، شش سال اخیر جدی و ملموس‌تر شده، با چرخش در بازهای هدف گردشگری، بیشتر بر جذب گردشگر از کشورهای همسایه متمرکز شده است، چنانکه سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت‌وگویی که اخیرا با ایسنا داشت گفت که «برنامه سنگینی را آغاز کرده‌ایم. اولویت‌بندی کرده‌ایم که کدام کشورها هدف جذب گردشگر می‌توانند باشند. اولویت نخست کشورهای حوزه نوروز، آسیای میانه و قفقاز از جمله، ترکیه، پاکستان، ‌تاجیکستان، ازبکستان، ‌گرجستان هستند. هدف دوم حوزه خلیج‌فارس از عراق تا عربستان تعیین شده است. اولویت سوم کشورهای چین، هند و روسیه تعریف شده و اولویت بعدی، کشورهای اسلامی بزرگ شامل مصر، اندونزی، مالزی است. جهت‌گیری را آغاز کرده‌ایم.»

سوای رایزنی‌های دیپلماتیک بین مقامات بلندپایه کشورها با کشورهای یادشده، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و مذاکرات بخش‌خصوصی دو طرف و دعوت از اینفلوئنسرهای سفر، مساله مهم‌تر آن است که ایران در فضای تبلیغاتی شبکه‌های مجازی و رسانه‌های کشورهای دیگر حضور داشته باشد چراکه جذب گردشگر آن هم در شرایطی که نام ایران فقط در اخبار سیاسی شنیده می‌شود کاری بس دشوار است.

منبع: ایسنا

وب گردی