18 - 04 - 2021
نامه خداحافظی خالق «آمازون»
گروه فناوری- جف بزوس در آخرین نامه خود به عنوان مدیرعامل آمازون خطاب به سرمایهگذاران شرکت، مباحث مهمی را مطرح کرده است. بزوس اعتقاد دارد که آمازون با کارکنانش مثل روبات رفتار نمیکند. جف بزوس، آمازون را در حالی ترک میکند که این شرکت به ۲۰۰ میلیون مشترک سرویسپرایم دست پیدا کرده است. از طرفی، برنامههایی که آمازون در سر میپروراند قرار است شامل تغییراتی در محیط کاری باشد تا مشکلاتی که اخیرا در رسانهها مطرح شدهاند برطرف شوند. حداقل این برداشتی است که میتوان از آخرین نامه جف بزوس خطاب به سرمایهگذاران آمازون داشت. بزوس در سال جاری میلادی صندلی مدیرعاملی آمازون را رها میکند و این سمت به اندی جسی میرسد.
آمازون و ۲۰۰ میلیون مشترک در سرویسپرایم
آخرین باری که آمازون آمار مربوط به تعداد مشترکین سرویسپرایم را منتشر کرد، اوایل ۲۰۲۰ بود.
آمازون در جریان برگزاری کنفرانس مالی سهماهه پایانی سال ۲۰۱۹ گفته بود ۱۵۰ میلیون مشترک پرایم دارد.
این یعنی تعداد مشترکین سرویس محبوب آمازون با سرعت سرسامآوری افزایش پیدا کرده. برای اینکه بفهمید این سرعت چقدر زیاد است، بهتر است نگاهی به برخی آمار بیندازیم. ۱۳ سال طول کشید تا آمازون تعداد مشترکین سرویسپرایم را به ۱۰۰ میلیون نفر برساند.
در بین سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تعداد مشترکین پرایم ۵۰ میلیون نفر افزایش یافت و اندکی بیش از یک سال بعد، پرایم اکنون دارای ۲۰۰ میلیون کاربر است.
دنیاگیری ویروس کرونا مزیتهای بزرگی برای کسبوکار خردهفروشی آمازون بههمراه آورد و درآمدهای این شرکت را بسیار بالا برد و شاید با خود فکر کنید دلیل اصلی دستیابی به ۲۰۰ میلیون مشترک پرایم کرونا بوده است، با این حال تحلیلگران میگویند آمازون در هر صورت قرار بود به این رکورد جدید دست پیدا کند. شکایات بسیاری راجع به رفتار آمازون با کارمندان و کارگران خود شده است
طبق این نامه، استراتژی جدید شرکت آمازون مشخص شده است. با این وجود، ذکر این نکته ضروری است که استراتژی جدید شرکت آمازون برای چنین شرکتی عجیب به نظر میرسد زیرا از همه نظر متهم شده که با کارگران مانند روبات رفتار میکند. استراتژی این شرکت بیان کرده که یک طرح روباتیک را با استفاده از الگوریتمهای مختلف به طرز قابل توجه و چشمگیری در اختیار کارمندان خود قرار میدهد تا برنامههای جدید کارمندان را توسعه دهد.
بزوس به طور کلی این خبر را تکذیب کرد که، طبق گزارشهای خبری، آمازون به کارمندان خود اهمیتی نمیدهد که برای حامیان حقوق کارگران و کارمندان بسیار قابل توجه است. در این گزارشها به ویژه در مورد کارمندان این شرکت بعضا مطرح میشوند که بسیار ناامید هستند و افسردگی دارند و به عنوان روبات با آنها رفتار میکنند، که آمازون به طور رسمی این موضوع را رد کرده است.
آخرین نامه جف بزوس به عنوان مدیرعامل آمازون
انگجت مینویسد بخش مهمی از نامه جف بزوس به تلاش نافرجام اخیر کارکنان مرکز ارسال کالای BHM1 در بسمر آلاباما برای ایجاد اتحادیه اشاره میکند. بزوس مینویسد: «آیا خیال رییس هیاتمدیره شما از نتیجه اخیر رایگیری ایجاد اتحادیه در بسمر راحت شده است؟ خیر، خیالش راحت نشده. من معتقدم که باید کار بهتری برای کارمندانمان انجام دهیم. در حالی که نتایج رایگیری یکطرفه بود و ارتباط مستقیم ما با کارمندان قوی است، برایم واضح است که به چشمانداز بهتری به منظور ایجاد ارزش برای کارمندان نیاز داریم؛ چشماندازی برای موفقیت آنها.»
نامه جدید جف بزوس بهشکل غیرمستقیم به سیاست کاری آمازون برای انجام یکسری فعالیتها در خارج از ساعات کاری اشاره میکند. این موضوع یکی از اصلیترین گلایههای کارکنانی در بسمر بود که قصد داشتند از طریق ایجاد اتحادیه آن را رفع کنند. آمازون میگوید با دقت تکتک کارهایی را که کارکنان خطمقدمش مضاف بر وظیفه اصلیشان انجام میدهند پایش میکند. سیستمی که آمازون در محیط کار مستقر کرده در صورتی که کارکنان برای مدتزمانی طولانی در خارج از محیط کار باشند، پیغامهایی خودکار برای آنها ارسال میکند. برخی کارمندان آمازون میگویند به دلیل همین سیستم نمیتوانند در زمانهای مورد نیاز از سرویس بهداشتی استفاده کنند.
جف بزوس از این سیاست دفاع میکند و میگوید: «کارمندان در شیفت کاریشان میتوانند برای استراحت، آب خوردن، استفاده از سرویس بهداشتی یا صحبت با مدیران بدون اینکه عملکردشان در فضای کار متاثر شود، بهشکل غیررسمی دست از کار بکشند.» بزوس در ادامه میگوید آمازون اهدافی غیرمنطقی برای میزان و شدت کار کردن کارکنان تعیین نمیکند و ادامه میدهد: «ما اهدافی قابلدسترسی برای عملکرد کارمندان در نظر میگیریم.»
جف بزوس میگوید وقتی بحث به کارکنانی میرسد که به صورت مداوم نمیتوانند انتظارات آمازون را برآورده کنند، این شرکت دوره آموزشی به آنها ارائه میدهد.
بزوس ادعا میکند آمازون کمتر از ۶/۲ درصد از کارکنان خود را به دلیل عدم انجام کارهایشان به مقدار کافی، اخراج میکند. او میگوید عدد مذکور به دلیل تاثیر عملیاتی دنیاگیری کرونا روی کسبوکار آمازون، در سال ۲۰۲۰ کمتر از این بود.
آمازون با کارکنانش مثل روبات رفتار نمیکند
آنطور که ورج گزارش میدهد، جف بزوس در بخشی از نامهاش با این ادعا که آمازون اهمیتی به کارکنانش نمیدهد مخالفت میکند و میگوید: «در شماری از گزارشها گاهی اوقات گفته میشود که کارکنان ما روحیه ناامیدی دارند و مثل روبات با آنها رفتار میشود. این ادعا صحیح نیست.»
جف بزوس در ادامه نامهاش به یکی از دیگر از مسائلی اشاره میکند که طی چند وقت اخیر بارها در انبارهای آمازون مطرح شده است: آسیب دیدن در محل کار. بزوس صراحتا میگوید آمازون در حال انجام یکسری اقدامات است تا به این مشکل رسیدگی کند.
بزوس میگوید تقریبا ۴۰ درصد از آسیبهای کاری که در آمازون اتفاق میافتد به اختلالات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار (WMSD) مربوط است. منظور بزوس آسیبهایی نظیر فشار بیش از حد به کارگر در نتیجه تکرار کاری مشابه به دفعات زیاد است. این مشکلات به ویژه در تاسیساتی از آمازون که دارای تجهیزات خودکار بیشتری هستند رخ میدهند.
جف بزوس میگوید آمازون در حال تدوین برنامه الگوریتمیک جدیدی برای کارکنان است که به صورت خودکار آنها را در بین کارهایی که گروههای متفاوتی از عضلات بدن را درگیر میکنند جابهجا میکند. جف بزوس میگوید آمازون در سال جاری میلادی این برنامه جدید را روی کار میآورد. آمازون همچنین تصمیم دارد در سال ۲۰۲۱ بالغبر ۳۰۰ میلیون دلار در پروژههای ایمنی محیط کار
سرمایهگذاری کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد