26 - 07 - 2021
میلیاردرها به «بال فضانوردی» نرسیدند
«گروه فناوری»- مدیرعامل سابق آمازون و ثروتمندترین فرد جهان، جف بزوس توانست با اولین پرواز سرنشیندار شرکت بلو اوریجین و راکت نیو شپرد به فضا سفر کند. در این سفر جف بزوس را برادرش، جوانترین و مسنترین فضانورد تاریخ همراهی کردند و این چهار نفر توانستند به بالاتر از خط کارمان بروند. بزوس میخواست به اولین بنیانگذار شرکت فضایی خصوصی و میلیاردی تبدیل شود که به فضا سفر میکند، اما بنیانگذار ویرجین گلکتیک، «ریچارد برانسون» چند روز زودتر از ثروتمندترین فرد جهان به این موفقیت دست پیدا کرد. با این وجود، سفر آنها با یکدیگر متفاوت است، چرا که بزوس به ارتفاع بالاتری رفته، توانسته از خط کارمان عبور کند و البته نحوه سفر هم با یکدیگر فرق داشته است.
بوستر نیو شپرد پیش از جدا کردن کپسول به ارتفاع ۷۶ کیلومتری رسید و سپس کپسول از آن جدا شد. در نهایت کپسول توانست از خط کارمان یا مرز فضا با ارتفاع نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر فراتر برود. کپسول بلو اوریجین توانست در نهایت ارتفاع ۱۰۷ کیلومتری را تجربه کند. پرواز جف بزوس و همراهانش کمی بیش از ۱۰ دقیقه طول کشید و پس از این زمان کپسول حاوی سرنشینان به زمین نشست، البته پیش از اینکه کپسول به سطح زمین برسد، بوستر با موفقیت روی زمین فرود آمد. با نزدیک شدن کپسول حاوی مسافران به زمین، سه چتر نجات باز شدند و کپسول بدون هیچ مشکلی و با موفقیت روی زمین فرود آمد. در این ماموریت «والی فانک» ۸۲ ساله به عنوان مسنترین فضانورد و «الیور دیمن» ۱۸ ساله به عنوان جوانترین فضانورد حضور داشتند. پرواز موفق جف بزوس به فضا همانند ماموریت ویرجین گلکتیک با ریچارد برانسون راه را برای توریسم فضایی در آینده هموار میکند.
با پروازهای ریچارد برانسون و جف بزوس با فضاپیماهای خود به فضا، گردشگری یا توریسم فضایی اوج گرفته است. اما باید گفت که همه کسانی که به فضا میروند فضانورد نیستند. اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده در قوانین خود تجدیدنظر کرده است تا نشان «بال فضانوردی» را به هر مسافر پروازهای تجاری اهدا نکند و باعث شده تا به رسمیت شناختن فضانوردان در یک پرواز تجاری سختتر شود. در ایالات متحده تنها سه سازمان وجود دارد که فضانوردان را تعیین میکنند: ارتش ایالات متحده، ناسا و اداره هوانوردی فدرال. دو سازمان اول به کارمندان خود نشان بال اهدا میکنند، بنابراین برای اینکه پس از انجام یک پرواز تجاری رسما به عنوان فضانورد شناخته شوید باید از اداره هوانوردی فدرال نشان بال را دریافت کنید. این نشان به جز القای غرور و عزتنفس، امتیاز خاص دیگری ندارد.
برای اینکه از اداره هوانوردی نشان بال را دریافت کنید، باید کارمند رسمی شرکتی باشید که پرواز تجاری را اجرا میکند. بنابراین مسافرانی که بلیت پرواز میخرند از دور خارج میشوند. همچنین باید دورهای آموزشی را تحت نظارت اداره هوانوردی فدرال بگذرانند و بیشتر از ارتفاع ۸۰ کیلومتری پرواز کنند. علاوه بر این، طبق قوانین جدید فضانورد حین پرواز باید فعالیتهایی را انجام دهند که برای امنیت پرواز ضروری است و یا در ایمنی پرواز همکاری کرده باشند. تعیین اجرا یا کمک به ایمنی فضایی مسافر پرواز تجاری، در حیطه اختیارات اداره هوانوردی فدرال است. در دهه گذشته، این اداره تنها به خلبانهای پرواز نشان بال را اهدا کرده است. تنها یک مورد استثنا وجود داشت که در آن خلبان فضاپیمای SpaceShipeTwo ویرجین گلکتیک در سال ۲۰۱۹ نشانی دریافت نکرد. شاخص اصلی برای فضانورد بودن این است که فرد به عنوان یک عضو خدمه پرواز وظیفهای انجام دهد و فقط مسافر نباشد.
تعیین چنین چیزی کمی پیچیده است. اعضای خدمه ویرجین گلکتیک در پروازی آزمایشی بودند، اما هنوز مشخص نیست که آیا همکاری در ایمنی پرواز انجام دادهاند یا خیر. همه چیز برای پرواز بلو اوریجین مشخص است: فضاپیمای این شرکت کاملا از زمین کنترل شد و هیچیک از اعضای خدمه در کنترل آن نقشی نداشتند و تنها کاری که انجام دادند لذت بردن از پرواز بود. بنابراین طبق قوانین جدید اداره هوانوردی فدرال اعضای خدمه بلو اوریجین فضانورد به شمار نمیروند. اداره هوانوردی فدرال این اجازه را دارد تا به افرادی که همکاری یا کمک بیشتری در ایمنی و کنترل پرواز انجام دادهاند نشان بال فضانوردی افتخاری اهدا کند. بنابراین والی فانک که دوره فضانوردی خود را در دهه ۶۰ میلادی گذراند اما نتوانست در آن زمان به فضا برود، احتمالا نشان بال را دریافت خواهد کرد.
جوانترین مسافر بلو اوریجین به جف بزوس گفت هرگز از آمازون خرید نکردهام
نوجوان هلندی که اخیرا همراه با جف بزوس به فضا رفته و به عنوان جوانترین فرد در دنیا شناخته شد که سفری فضایی انجام داده، از صحبتش با مدیرعامل سابق آمازون در این سفر گفته. «اولیور دیمن» به بزوس گفته که هرگز از آمازون خرید نکرده و بزوس هم از چنین گفتهای تعجب کرده است. جف بزوس اخیرا گفته که بلو اوریجین را با فروش میلیاردها دلار وسیله در فروشگاه آنلاین آمازون تاسیس کرده، اما همسفر جوان بزوس در سفر با بلو اوریجین به مدیرعامل سابق آمازون گفته که نقشی در درآمد این فروشگاه نداشته. دیمن در واقع تا به امروز چیزی از آمازون نخریده است. بزوس از این حرف تعجب کرده و گفته که مدت زیادی بوده که از کسی چنین حرفی را نشنیده است.
با توجه به اینکه بزوس پس از پرواز خود از تمامی کارمندان و خریداران آمازون برای محقق کردن این پرواز تشکر کرد، حرفهای جوان ۱۸ ساله کمی عجیب به نظر میرسد. با این حال، کمی رک بودن با بزوس چیز بدی نیست. او احتمالا به اندازه کافی از اطرافیان خود شنیده است که آمازون بشریت را نجات داده، بنابراین بد نیست که واقعیت را از جوانترها بشنود. دیمن از ابتدا جزو خدمه پرواز اخیر بلو اوریجین نبود. طبق برنامهریزیهای اولیه، صندلی چهارم به مزایده گذاشته شد و فرد ناشناسی آن را به ارزش ۲۸ میلیون دلار خریداری کرد. اما به گفته خود شخص به دلیل مشکلاتی که در تاریخ پرواز برای او به وجود آمده بود نمیتوانست در پرواز حضور داشته باشد. دیمن نیز یکی از شرکتکنندگان در مزایده بود و برای پرواز دوم بلیت خود را خریده بود. پس از اینکه فرد ناشناس پرواز خود را لغو کرد، صندلی دیمن به این پرواز منتقل شد. طبق صحبتهای دیمن، خانواده او چیزی حتی نزدیک به ۲۸ میلیون دلار برای بلیت پرواز پرداخت نکرده بودند، اما احتمالا به دلیل اینکه دیمن جوانترین شرکتکننده بود و مجوز خلبانی داشت او را انتخاب کردند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد