8 - 05 - 2017
میرسلیم اقتصاد صنعت هوایی را نمیشناسد
«جهان صنعت»- «حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد قطعات هواپیمایی را که وارد میکردیم میتوانستیم در داخل کشور خودمان تولید کنیم.» مشخص نیست میرسلیم براساس کدام استاندارد این سخنان را در مناظره عصر جمعه مطرح کرده اما بر اساس رویه معمول اصولگرایان در تخریب دولت این اظهارنظر عجیب نیز چندان دور از ذهن به نظر نمیرسد. میرسلیم گفته است: «مگر ما کمتر از دولت ترکیه هستیم که همین کار را با شرکتهای ایرباس و بوئینگ میکنند و قطعات هواپیما را خودشان میسازند و میفروشند.» به دنبال این اظهارات، قائممقام وزیر راهوشهرسازی طی یادداشتی از سخنان میرسلیم انتقاد کرده. در این یادداشت به قلم اصغر فخریه کاشان آمده است:
ساخت ١٠ تا ٢٠درصد قطعات در ایران و استفاده در هواپیماهای خارجی مستلزم آن است که این توان در داخل وجود داشته باشد. دوم، این قطعه از نظر استانداردهای بینالمللی مورد تایید قرار بگیرد.
سوم، شرکت خارجی که میخواهد آن را استفاده کند، برای استفاده از آن، رضایت داشته باشد. چهارم، باید چنین کاری اجازه صادراتی از طرف کشورهای صادرکننده هواپیما داشته باشد. پنجم، این اقدام با زمانبندیای که مد نظر ماست، سازگار باشد و قیمت تمامشده آن هم مناسب باشد. در کشور قطعا توانهایی برای ساخت هست اما همه این قطعات، استاندارد بینالمللی ندارد.
بههمیندلیل در هواپیماهای داخلی خود هم که قرار بود بسازیم و تاکنون نساختیم، مجبور شدیم به سراغ افرادی برویم که دارای استاندارد باشند و آنها قطعات را برای ما تایید کنند. درحالحاضر هیچکدام از آنها در کشور امکانپذیر نیست.
حتی اگر همه این شرایط فراهم باشد، حداکثر میتوانید روی صد هواپیما، صد قطعه بگذارید. کجای دنیا برای صد هواپیما، سرمایهگذاری هنگفت میکنند، وقتی هیچ تضمینی وجود ندارد که ایرباس یا یک هواپیماساز دیگر آن قطعه را بخرد. اطلاعات آقای میرسلیم متاسفانه کافی نبوده است.
ما به جای اینکه به ایرباس بگوییم صد قطعه میسازیم، شرکتهای دانشبنیان را به ایرباس معرفی کردهایم تا آنها را ارزیابی و بررسی کند کدامیک از آنها میتواند چه قطعه یا نرمافزاری را بسازد و پس از آن، این قطعات یا نرمافزارها را در زنجیره تدارکات ایرباس قرار بدهد.
ممکن است این فرآیند به ۵٠ هواپیمای ما نرسد اما وقتی به این مرحله رسید، شرکتهای ایرانی یکی از ساپلایرهای ایرباس خواهند بود و به جای اینکه برای صد هواپیما قطعه بسازیم، برای هزار هواپیما در سال، فعالیت خواهیم کرد.
با تشکیل کمیته مشترک با ایرباس و معاونت فناوری ریاستجمهوری، این اقدام را در دستور کار قرار دادهایم بنابراین آقای میرسلیم که چنین اظهاراتی دارد، قطعا اقتصاد صنعت هوایی را نمیشناسد. اکنون برای خرید هواپیما از بزرگان هواپیمایی اقدام کردهایم. وقتی این هواپیما را زودتر به کشور وارد میکنیم، صرفهجویی ارزی کرده و اشتغال ایجاد میکنیم و با تعمیرات با کمک ایرباس، دانش پلهپله به داخل کشور منتقل میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد