6 - 03 - 2018
میراثفرهنگی شرایط نظارت بر موزه هنرهای معاصر را ندارد
کنفرانس مطبوعاتی هفت انجمن تجسمی کشور با حضور روسای هفت انجمن تجسمی؛ غلامحسین امیرخانی (از انجمن خوشنویسان)، سیفالله صمدیان (از انجمن عکاسان)، معصومه مظفری (از انجمن هنرمندان نقاش)، بهرام کلهرنیا (از انجمن گرافیک)، بهزاد اژدری (از انجمن سفالگران)، کمال طباطبایی (از انجمن تصویرگران) و نگار نادری پور (از انجمن مجسمهسازان) ظهر دیروز در ساختمان شماره ۲ خانه هنرمندان برگزار شد.
حوزه هنر، بیشترین آسیب را از سوی سیاستزدگیها خورده
سیفالله صمدیان در این نشست با اشاره به اینکه این جلسه نقطه شروع مهم و اتفاق بسیار مبارک در تاریخ هنر و فرهنگ این مملکت است، بیان کرد: ما هنوز دقیق نمیدانیم که این تغییر عقیده و موضعگیری مسوولان کشور تا چه حد جدی است؟ اگر تاریخ شروع بحثمان را آغاز انقلاب اسلامی قرار دهیم در این ۴۰ ساله این مملکت بیشترین آسیب را از سوی سیاستزدگیها خورده و حوزه هنر نیز از این بابت بینصیب نبوده. در این سالها، در موقعیتهای بسیاری که ما میتوانستیم داشته باشیم با سیاستزدگیهای شتابزده کوتاهی قطعی داشتیم.
رییس انجمن عکاسان ادامه داد: چند ماه پیش اولین جلسه رسمی دیدار کمیسیون فرهنگی مجلس و انجمنهای تجسمی کشور بعد از ۴۰ سال در موزه هنرهای معاصر برگزار شد و آقای مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای اولین بار در این جلسه حضور پیدا کرد.
او با تاکید بر عدم عدالت در تخصیص بودجه فرهنگی کشور گفت: کل بودجه فرهنگی کشور آنقدر دردناک است که وقتی به حوزه تجسمی میرسد دیگر رقمی باقی نمیماند که قابل گفتن باشد. کل بودجه تجسمی کشور طبق اعداد و ارقامی که ما شنیدهایم و امیدواریم که اشتباه باشد به اندازه ساخت یک فیلم سینمایی متوسط هم نیست؛ چیزی حدود سه میلیارد تومان.
قدردانِ موضعِ وزیر ارشاد درخصوص واگذاری موزه هنرهای معاصر، حراجیها و گالریها به میراث فرهنگی هستیم
بهرام کلهرنیا با اشاره به خبری که مبنی بر واگذاریِ موزه هنرهای معاصر، حراجیها و گالریها به سازمان میراث فرهنگی کشور منتشر شده بود، گفت: ما قدردان وزیر ارشاد هستیم که موضع بسیار قویای را در قبال این مساله، از خود نشان داد و خوشبختانه مدیران میراث فرهنگی هم از کاری که قصد داشتند انجام دهند پا پس کشیدند. هرچند روال قانونی به این صورت است که انجمنها به عنوان نمایندگان برحق باید در جلسات وزارت ارشاد حضور داشته باشند اما بهصورت تصادفی ما در جریان این واگذاری قرار گرفتیم و به همت معاونت هنری خبر به دست ما رسید. اگر چنین اتفاقی میافتاد مالکیت اموال فرهنگی ممکن بود از اختیار هنرمندان خارج شود و دیگر چه انگیزهای برای هنرمند باقی میماند تا کار کند؟
سازمانی که وضعیت موزههایش نابسامان است، چگونه ادعایِ نظارت بر موزه هنرهای معاصر را دارد
او اضافه کرد: در تمام جهان ملتها برای موزههایشان هزینه میکنند تا جامعه ارتقای فرهنگی پیدا کند. چیزی که مسلم است این است که موزههای میراث فرهنگی در حال حاضر وضعیت بدی دارند و میراث فرهنگی چگونه میتواند از موزه هنرهای معاصر محافظت و نگهداری کند وقتی وضعیت موزههای خودش تعریفی ندارد؟ موزه هنرهای معاصر همچون خانهای است که پاتوق فرهنگ معاصر ایران را شکل داده است.سپس کمال طباطبایی در همین خصوص گفت: واگذاری موزه هنرهای معاصر به میراث فرهنگی باید موشکافی شود. اول اینکه به لحاظ معنایی، باید مفهومِ موزه هنرهای معاصر مشخص شود. این موزه با موزه فناوری و علوم تفاوت عمدهای دارد. موزههایی مثل موزه هنرهای معاصر دائما در حال تغییر هستند و با موزههای تاریخیای که زیر نظر میراث فرهنگی است کاملا متفاوت است. در موزه هنرهای معاصر اغلب آثار متعلق به هنرمندان خارجی است و این آثار اصلا جزو هنرهای معاصر قرار میگیرند و مربوط به هنرهای جهانی هستند و به ملت ایران تعلق دارند و بهترین جایگاه آن همان موزه است. سازمان میراث فرهنگی به لحاظ کارکردی که دارد اصلا صلاحیت آن را ندارد به مجموعهای که باید دائما با هنر جهانی در ارتباط باشد، دخالت کند.
همچنین سیفالله صمدیان در ادامه گفت: این حرفهای ما اصلا به این معنا نیست که وزارت ارشاد توانسته فعالیتهای خود را به درستی انجام دهد و در حد شأن ملت ایران کار کند. اما باید اذعان داشت که میراث فرهنگی هم در اداره موزههای خودش مشکلات عدیدهای داشته و دارد.
نگار نادریپور نیز در پایان گفت: باید توجه داشت که سازمان میراث فرهنگی با مصوبهای که به کمیسیون مجلس داده بحث موزه هنرهای معاصر کوچکترین بخش آن است. در حد کلانتر به مبحث مجوز حراجیها، گالریها و خرید و فروش آثار هنری نیز مرتبط میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد