مکانیسمماشه خللی در روند صادرات و واردات کشورمان به وجود نخواهد آورد

جهانصنعت– دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت که با توانمندی بالای مدیریتی و اجرایی ناوگان کشتیرانی کشورمان، اجراییشدن مکانیسمماشه خللی در روند صادرات و واردات کشورمان به وجود نخواهد آورد.
مسعود پلمه روز سهشنبه در نشست خبری پنجمین همایش توسعه دریا محور، حکمرانی و سرمایهگذاری افزود: با توجه به تحریمهایی که در سالهای گذشته کشورمان درگیر آن بوده، فعال شدن مکانیسم ماشه بیش از ۳۰درصد نمیتواند تاثیرات تشدیدکننده داشته باشد.
او گفت: تحریمها موجب شده تا دسترسی مستقیم به سیستمهای بانکی و صنعت بینالمللی نداشته باشیم و فعال شدن مکانیسم ماشه تغییری بدتر از این در شرایط فعلی به وجود نخواهد آورد، ضمن اینکه ما تجارب خوبی از دوره قبلی تحریمها داریم.
دبیرکل انجمن کشتییرانی ایران خاطرنشان کرد: ناوگان کشتیرانی ما از توانمندی مدیریتی و اجرایی لازم برخوردار بوده و این مساله خللی در روند صادرات و واردات کشورمان به وجود نخواهد آورد اما باید بتوانیم شرایط را بهگونهای فراهم کنیم که افزایش هزینه بهدنبال نداشته باشد.
او ادامه داد: در حال حاضر ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران نه از سرویس بیمههای خارجی، نه خریدهای خارجی و نه تبادل ارزی خارجی بهرهمند است و فقط در برخی بنادر امکان پهلوگیری ناوگان ما وجود دارد.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران بیان داشت: تشکل ملی کشتیرانی ایران قدمت ۷۲ساله و بیش از ۴۰۰ شرکت فعال دارد و حوزه لجستیک بندری و دریایی کشور را مدیریت، اجرا و سرمایهگذاری میکند و حامی اصلی تجارت خارجی کشور است.
او گفت: یکی از با اهمیتترین مباحث اقتصادی کشور، توسعه و اقتصاد دریا محور است و باید گفت موتور پیشران اقتصاد کشور دریا است؛ موهبتی که خداوند در اختیار این سرزمین قرار داده اما تا امروز نتوانستیم آنطورکه باید از آن استفاده شایسته انجام دهیم.
پلمه با اشاره به پنجمین همایش توسعه دریا محور حکمرانی سرمایهگذاری اظهار داشت: در سال جاری این همایش با ارتباط بهینه بخشخصوصی و دولتی برگزار خواهد شد.
او خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای دوره چهارم برگزاری این همایش، ایجاد دبیرخانه دائم کریدور شمال- جنوب است؛ بیش از ۲۲سال از توافق ایران، روسیه و هندوستان در زمینه ایجاد این کریدور میگذرد اما تاکنون آنگونه که شایسته این سه کشور بوده، شکل اجرایی و عملی به خود نگرفته است.
دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران یادآور شد: در سال گذشته میلادی روسیه با کل جهان ۹۰۰میلیون تن تبادل تجاری داشت که فقط ۶میلیون تن از طریق همین کریدور انجام شد؛ بهعبارتی با وجود مزیتهای زیاد کریدور شمال- جنوب اما آنطورکه باید از آن استفاده نکردهایم.
او اظهار داشت: در سال۸۶ و در اجلاسEU در قزاقستان، پیشنهادی از طرف اتاق بازرگانی آمریکا برای ایجاد کریدور اوراسیا ارائه شد که بسیار برای ما غمانگیز بود زیرا آمریکا در منطقهای که ما در آن حاضر هستیم چنین پیشنهادی ارائه میکرد. اکنون به طور مشابه شاهد کریدور زنگزور هستیم.
پلمه گفت: با احداث کریدور زنگزور ارتباط کامیونهای ایرانی به مقصد آسیای میانه و اروپا بهویژه از ترکیه به حوزه قفقاز و سیآیاس قطع میشود و ما قدرت چانهزنیمان با ترکیه را از دست میدهیم بنابراین ناچارا باید کالاهای صادراتیمان را به ترکیه بسپاریم یا کامیونهای ما تامین کالا برای کامیونهای ترکیه را فراهم کنند.
دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن دولت چهاردهم شاهد تغییرات خوبی هستیم و امیدواریم خط ریلی رشت- آستارا هرچه سریعتر تکمیل شود.
او با بیان اینکه با ابتکار عمل میتوان مخاطرات فعلی زنگزور را کاهش داد گفت: در منطقهای زندگی میکنیم که روزانه صدها میلیون تن کالا در اطراف ما در تردد است، امروز در حالی ۱۲کریدور در اطراف ایران فعال است که در ابتدای سال۸۰ هیچ کریدوری جز اینکه کالا از مسیر ایران عبور کند، وجود نداشت.
پلمه تاکید کرد: باید بتوانیم توانمندیمان را بهقدری بالا ببریم که کشورهای اطراف ما را شریک استراتژیک خود بدانند و این جز با اعتماد دولت به بخشخصوصی و نقش تسهیلگری و رگولاتوری دولت میسر نیست.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در ادامه با بیان اینکه کریدور شمال- جنوب صرفا دریای خزر نیست، افزود: کریدور شرقی و کریدور غربی را نیز در این کریدور شاهدیم که جادهای و ریلی هستند.
او با بیان اینکه کالاهای ترانزیتی عمدتا به سمت آبهای خلیجفارس حرکت میکنند، گفت: اگر زنگزور اتفاق بیفتد، خللی در حملونقل دریایی ما ایجاد نخواهد کرد اما تهدید زنگزور این است که ما ترانزیت شرق به غرب را از دست میدهیم.
دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران در ادامه با بیان اینکه در سواحل جنوبی کشور بنادر متعددی داریم، اظهار داشت: این گستردگی توانمندی ما در جنوب کشور در ورود و خروج کشتیها، تخلیه و بارگیری کالاها افزایش میدهد.
او ادامه داد: آنچه در جنگ تحمیلی ۲ روزه به وضوح شاهد بودیم، این بود که هیچیک از بنادر ما تعطیل نشد و شاهد استمرار فعالیتهای دریایی بودیم؛ به عبارتی پشتیبانی ۲۴ ساعته واقعی در ورود و خروج کشتیها تخلیه و ترخیص کالاها اتفاق افتاد و حتی ترخیص ۳۰ روزه به ۱۰ روزه تبدیل شد.