1 - 08 - 2017
مچگیری از «اسنپ»
گروه حملونقل- تحول حملونقل درونشهری این روزها مدت زمان یافتن تاکسی برای جابهجایی را به چند کلیک ساده روی صفحه موبایل کاهش داده است؛ این تحول به دلیل مزایای بیشمارش با همراهی کاربران مواجه شده و اکنون پای خود را به مسافرتهای برونشهری نیز باز کرده است. اگر از کاربران یکی از نرمافزارهای حملونقل مسافر مانند اسنپ، کارپینو یا تپسی باشید حتما تاکنون متوجه شدهاید که برای انتخاب مقصد روی نقشه هیچ محدودیتی وجود ندارند. کاربران این نرمافزارها میتوانند مقصد خود را بدون هیچ محدودیتی در نقاط مختلف کشور انتخاب کنند و در صورت تمایل راننده سفر کنند. این موضوع به تازگی اعتراض سازمان راهداری را به دنبال داشته و کار را به شکایت این سازمان علیه اسنپ کشانده است.
براساس قوانین کشور تنها خودروها یا شرکتهایی که قصد دارند بین شهرهای کشور مسافربری کنند باید از سازمان راهداری مجوز داشته باشند؛ مجوزی که رییس سازمان راهداری میگوید شرکت »اسنپ» فاقد آن است. رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای روز گذشته از اقدام قضایی علیه اسنپ به دلیل ورود به حملونقل برونشهری خبر داد و گفت: «قرار این بود که اسنپ پیشنهاد حملونقل برونشهری را از اپلیکیشن خودش حذف کند.»
رونوشت شکایت راهداری از اسنپ اکنون به دادستانی ارسال شده و دادستانی هم مدیران اسنپ را احضار کرده است اما سوال مهم این است که آیا فعالیت یک اپلیکیشن مجازی در حملونقل برونشهری هم مانند سایر شرکتها نیازمند مجوز است؟
مداحی، کارشناس حملونقل در این ارتباط به «جهانصنعت» میگوید: «طبق قانون خودروهایی که قصد انجام خدمات مسافربری بینشهری دارند باید از سازمانهای مربوطه مجوز لازم را دریافت کنند؛ حال اینکه شرکتهایی مانند اسنپ چنین مجوزهایی را دریافت کردهاند یا خیر بیاطلاعم.» با این حساب شکایت راهداری از این شرکت نشان میدهد مجوزی برای حملونقل برونشهری دریافت نکرده است. مداحی در مورد نهاد مسوول در این زمینه میگوید: «کسانی که قصد دارند در جادههای کشور مسافربری کنند باید شرکت ثبتشدهای داشته باشند که مجوز این کار را داشته باشد و در این ارتباط مرجع صدور مجوز وزارت راهوشهرسازی یا شرکتهای زیرمجموعه این وزارتخانه است.»
اسنپ به دنبال افزایش سهم
به گفته داود کشاورزیان، «قرار این بود که اسنپ پیشنهاد حملونقل برونشهری را از اپلیکیشن خودش حذف کند و اگر کسی میخواهد در حملونقل عمومی فعالیت کند باید پلاک «ع» داشته باشد.» معاون وزیر راه و شهرسازی در این مورد توضیح داده است: «ماهیت سفر برونشهری با سفر درونشهری متفاوت است و اصلا به لحاظ اقتصادی به صلاح کشور نیست. کشاورزیان معتقد است که شرکت «اسنپ» در حملونقل درونشهری سهم خودروهای شخصی را میگیرد اما اگر قرار باشد سهم حملونقل برونشهری را بگیرند این به مصلحت کشور نیست و سازمان راهداری و حملونقل جادهای آن را پیگیری میکند.»
اسنپ نیازمند مجوز است
رییس سازمان راهداری در سخنان خود گفته است که تنها خودروهای دارای پلاک «ع» میتوانند در جادههای کشور مسافربری کنند؛ با این وجود خودروهایی که شرکت اسنپ به خدمت گرفته پلاک شخصی بوده و در جادهها نیز قابل تشخیص نیستند. این موضوع ابهامات بیشتری را به پرونده اضافه کرده است. مداحی در این مورد میگوید: «براساس قوانین کشور کسانی که جابهجایی مسافر انجام میدهند نیازمند مجوز هستند؛ در شهرها شرکتهای تاکسیرانی و آژانسها با اخذ مجوزهای لازم اقدام به مسافرکشی میکنند و جابهجایی مسافر برای پلاکهای شخصی حتی درون شهرها نیز غیرمجاز است و با این وجود همین وضعیت درون شهرها نیز برقرار است. این کارشناس حملونقل معتقد است: «اساس مجوز برای حملونقل این است که شرکتها برای ثبتنام و ساماندهی مسافربرهای شخصی اطلاعات راننده و پلاک ماشین را به صورت رسمی ثبت میکنند؛ اگرچه اسنپ هم به صورت اپلیکیشن موبایل از رانندگان پلاک شخصی استفاده میکند اما چنین شرکتهایی برای مسافربری بینشهری نیازمند مجوز هستند.»
آژانسها هم حق مسافربری برونشهری ندارند
مداحی میگوید: «حملونقل بینشهری با ناوگان ثبت شده انجام میشود و این ناوگان مشخصههای ثبت شدهای دارند. او ادامه میدهد: در زمینه حملونقل درونشهری آژانسها هم از رانندگان شخصی استفاده میکنند اما تابلوی آنها و برگههایی که بهعنوان فاکتور آژانش ارائه میشود باعث رسمی شدن فعالیت آنها میشود؛ با این حال براساس قانون، آژانسها نیز حق مسافربری برونشهری را ندارند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد