30 - 04 - 2022
موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان یک نهاد پویا و کارآمد است
در پی درج یادداشتی با عنوان «اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان نیازمند تغییر» در صفحه اول روزنامه جهانصنعت، موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان توضیحاتی را به روزنامه ارسال کرده است که در پی میآید.
۱- موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در تاریخ ۷/۳/۱۳۷۴ در اجرای تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران طی تصویبنامه شماره ۱۳۵۹/ت۱۴۹۵۶-هـ مورخ ۱۱/۲/۱۳۷۴ هیات وزیران، تاسیس و در اداره ثبت شرکتها، ثبت گردید و در چارچوب قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات جاری کشور فعالیت میکند.
۲- استقلال یا عدم استقلال موسسه، موضوعی است که در اساسنامه موسسه تعریف شده و به همین جهت نمیتوان این موضوع را به فرد خاصی مانند وزیر فعلی آموزشوپرورش و یا مدیرعامل فعلی موسسه مرتبط دانست. کمااینکه وزیر آموزش و پرورش خود یکی از اعضای هیات دولت بوده و علاوه بر پاسخگویی به شخص رییسجمهور، در مقابل نمایندگان ملت نیز پاسخگوست. بنابراین موسسه جزو نهادهایی است که نظارت مجلس بر آن امکانپذیر است.
۳- بحث تغییر اساسنامه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان نیز موضوع تازهای نیست زیرا مدیران این موسسه در مقاطع مختلف با توجه به نیازها و شرایط موجود، در راستای اصلاح اساسنامه در مسیر شفافسازی، مشارکت هرچه بیشتر فرهنگیان، افزایش خدمات حین خدمت و در نهایت سودآوری بیشتر برای فرهنگیان عضو اقدام به اصلاح اساسنامه کردهاند. در آخرین مورد تغییرات در اسفند سال ۱۳۹۲ مفاد مربوط به تداوم عضویت داوطلبانه فرهنگیان پس از بازنشستگی، محاسبه تقویم ریالی ارزش افزوده و نحوه پرداخت آن به اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان، تعریف سودهای قابل برداشت و غیرقابل برداشت برای اعضا در حین خدمت و… از جمله اصلاحات اساسنامه بود. همچنین افزایش اعضای هیات مدیره موسسه از ۵ نفر به ۷ نفر در دوره مدیریتی حاضر از دیگر اصلاحات اساسنامه به شمار میرود. همچنین مدیران این مجموعه هرگاه نیاز به اصلاح اساسنامه باشد، طبق روال قانونی به این کار اقدام کرده و در این زمینه از پیشنهادات فرهنگیان و سایر کارشناسان دلسوز و آگاه استقبال خواهند کرد.
۴- موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان مانند هر نهاد اقتصادی دیگری برای اینکه بیشترین بازدهی و کارایی را داشته باشد، از امر نظارت و شفافسازی مستثنی نیست. یکی از راهبردهای اصلی موسسه ایجاد سازوکارهای نظارتی در سطوح مختلف بوده و در این راستا برای نخستینبار اقدامات مناسبی صورت گرفته تا سلامت و شفافیت فعالیتهای صندوق ذخیره فرهنگیان تضمین شود.
۵- در دوره مدیریتی جدید اکثر مدیران ارشد و کارکنان موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از مدیران و کارکنان بازنشسته و خوشنام آموزش و پرورش و یا خانواده فرهنگیان کشور هستند که قبلا در پستهای مدیریتی وزارتخانه فعالیت داشته و کارنامه درخشانی دارند، بنابراین بهتر از هر فرد دیگری با خواستهها و مشکلات جامعه آموزش و پرورش آشنا بوده و متعهدانه در راستای تقویت وضعیت معیشتی فرهنگیان تلاش میکنند. با این حال در سایر مناصب اقتصادی بالطبع از مدیران و کارشناسان خبره در همان حوزه بهره گرفته شده اما در هر صورت سیاستهای کلی موسسه را فرهنگیان راهبری میکنند.
۶- وزیر آموزش و پرورش بهعنوان مقام عالی وزارتخانه در مقام رییس هیات امنای موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در رابطه با فعالیتهای این موسسه در برابر مجلس پاسخگوست و از این نظر نیز صندوق ذخیره فرهنگیان زیر نظارت همهجانبه مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
۷- طبق بند «د» ماده «۱۱» اساسنامه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، حسابرس مستقل و بازرس یکی از ارکان موسسه محسوب میشود که در حال حاضر به صورت بیوقفه بر فعالیتهای موسسه نظارت دارد.
۸- از سوی دیگر با اصلاح و بازبینی اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان در راستای افزایش نظارت و شفافسازی، در گام نخست اعضای هیاتمدیره موسسه از ۵ نفر به ۷ نفر افزایش یافت که این اقدام به معنی افزایش تعداد افراد ناظر بر فعالیتهای اجرایی مجموعه موسسه بود.
۹- تشکیل شورای سیاستگذاری مرکب از صاحبنظرانی با گرایش و دیدگاههای سیاسی و اقتصادی متنوع، گام مهم دیگری در راستای افزایش نظارت بود. این شورا در زمینه ترسیم استراتژیها و سیاستگذاریهای اقتصادی و رفاهی به مدیران ارشد مجموعه موسسه کمک میکند و چهرههای سرشناس ملی با گرایشها و دیدگاههای مختلف در حوزه اقتصاد و فرهنگ کشور، در این جمع حضور دارند.
۱۰- در سطح کلان نیز سازوکارهای دیگری برای نظارت بیشتر بر موسسه اندیشیده شده که در این ارتباط یک کمیسیون سهنفره از سوی جناب آقای دکتر فانی، وزیر محترم آموزش و پرورش تشکیل شده که فرآیند تهیه وتصویب برنامه و بودجه و آییننامهها را نظارت و هدایت مینمایند.
۱۱- تشکیل کمیته حسابرسی زیرنظر هیات مدیره، تقویت حسابرسی داخلی و امور حقوقی و قراردادهای موسسه و بازرسی ویژه مدیرعامل نیز از دیگر تمهیدات نظارتی در سطح داخلی موسسه است. وجود چنین واحدهای نظارتی افزایش شفافیت عملکرد تمامی مدیران و کارکنان مجموعه و همچنین فعالیتهای اقتصادی و قراردادهای آن را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر وجود چنین سازوکارهایی، نظارت نهادهای فرادستی و برونسازمانی را نیز آسانتر میسازد. ضمن اینکه نهادهای نظارتی در سطح کلان کشور نیز به اسناد و مدارک فعالیتهای موسسه دسترسی کامل دارند و فعالیتهای اقتصادی موسسه از سوی سازمان بازرسی کل کشور و سازمان حسابرسی نیز رصد میشود.
۱۲- علاوه بر شرکتهای تابعه، مدیران موسسه نیز گزارش سالیانه خود را به مجمع عمومی ارایه داده و در مقابل فعالیتهای انجام شده، پاسخگو هستند.
۱۳- اخبار و اطلاعات موسسه به صورت روزآمد از طریق وبسایت موسسه و سایر خبرگزاریها منتشر شده و در دسترس همگان قرار میگیرد. در دورههای مشخص و پس از برگزاری مجامع نیز اطلاعات مالی و گزارش مجامع موسسه و شرکتهای تابعه نیز منتشر میشود. همچنین تعدادی از شرکتهای موسسه از شرکتهای بورسی بوده و مجامع آنها با حضور سهامداران و رسانهها صورت میگیرد. لازم به ذکر است هر مدیری مسوولیت فعالیتهایی را به عهده دارد و به تبع آن در برابر همان اقدامات پاسخگوست.
۱۴- ارتباط با تشکلهای صنفی فرهنگیان، یکی از راهبردهای اصلی موسسه در راستای شفافسازی، پاسخگویی و تعامل موثر با نمایندگان فرهنگیان بوده است. به طور نمونه در نیمه دوم سال ۱۳۹۲ و در دوره مدیریت فعلی موسسه نمایندگان بیش از ۴۰ تشکل صنفی معلمان از سراسر کشور در نشستی با مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، به طرح مسایل و دیدگاههای خود پرداختند. در عین حال به صورت موردی نیز همواره ارتباط تنگاتنگی بین تشکلهای فرهنگیان و مجموعه موسسه وجود دارد و هرگز این ارتباط قطع نشده است.
۱۵- افتتاح دفاتر نمایندگی موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در ۸ استان و معرفی نماینده در ۲۱ استان نشان از عزم راسخ مدیران موسسه برای تعامل بیشتر با فرهنگیان سراسر کشور دارد. این نمایندگان با اختیارات قانونی خود در عین حال نماینده معلمان نزد موسسه نیز محسوب شده و انتظارات، خواستهها و نیازهای آنها را به مدیران مجموعه منعکس میکنند و موسسه صرفا نقش سیاستگذار و ناظر را دارد.
۱۶- منابع ورودی موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان شامل دو منبع یعنی واریزی اعضا به میزان ۲۶/۱ حقوق ماهیانه آنها و سهم دولت به میزان واریزی اعضاست. به دلیل سازوکار دقیق سیستم حقوق و دستمزد اعضا، واریزی فرهنگیان به صندوق ذخیره فرهنگیان در پایان هر ماه به حساب موسسه واریز میشود که میانگین آن در حال حاضر ۱۸۴ هزار ریال به ازای هر عضو است. همچنین طبق قانون (تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه) دولت نیز موظف است معادل واریزی اعضا را بهعنوان کمک به حساب موسسه واریز نماید. به رغم اینکه در برنامههای سوم و چهارم توسعه نیز دولت مکلف شد سهم خود به اعضای موسسه را پرداخت کند، در برنامه پنجم توسعه که در دولت دهم به تصویب رسید، بند مربوط به سهم واریزی دولت به موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان حذف شد از این رو دولت در سالهای اخیر به تعهدات خود به طور کامل عمل نکرده به طوری که در حال حاضر دولت حدود ۴ هزار میلیارد ریال به موسسه بدهکار است. از آنجایی که مبلغ واریزی دولت صرفا پس از وصول، در چرخه فعالیت اقتصادی موسسه قرار گرفته و به حساب اعضا منظور میشود، بنابراین عدم واریز سهم دولت زیان هنگفتی به منافع سهامداران وارد میکند.
۱۷- در حالی در مطلب مذکور ادعای «انصراف دستهجمعی فرهنگیان ولو در حد بحث و تبادل نظر» مطرح شده که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد فرهنگیان عضو موثر موسسه بوده که بیشترین میزان ضریب نفوذ در طول دو دهه گذشته است.
۱۸- سودآوری بیش از ۱۸۵۰ میلیارد تومانی این موسسه در دوسال اخیر و به رغم رکود اقتصادی در کشور، نشان از مدیریت صحیح این مجموعه بزرگ اقتصادی است و ادعای «عملکرد غلط مسوولان آن» منصفانه نیست. این سودآوری میزان دریافتی اعضا را نزدیک به ۱۰ برابر افزایش داده به طوری که یک معلم که از ابتدای تاسیس موسسه به عضویت آن درآمده باشد، فقط با پرداخت ۲۶ میلیون ریال بیش از ۲۲۰ میلیون ریال از موسسه دریافت کرده است.
۱۹- ارسال صورت وضعیت برای حدود یک میلیون عضو موسسه در اردیبهشت ۱۳۹۳ به مناسبت هفته معلم یکی دیگر از اقدامات شفافسازی فعالیتهای موسسه بود که در سطح خودش یک اقدام بسیار بزرگ محسوب میشود.
۲۰- افزایش خدمات حین خدمت در حوزههای لیزینگ، خدمات گردشگری، بیمه و خدمات بانکی نیز نتیجه تغییرات صورتگرفته در اساسنامه موسسه است.
۲۱- واقعیت این است که موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در طول دو دهه فعالیت خود به اندازه دو سال اخیر اطلاعرسانی و شفافیت نداشته و عمده انتقادات نیز به دلیل افزایش اطلاعرسانی است. با این حال اعتقاد مدیران مجموعه بر این است که رضایت فرهنگیان عضو موسسه در اولویت است.
با این حال موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از هرگونه انتقاد و پیشنهاد منصفانه و سازنده که منجر به افزایش سودآوری برای فرهنگیان و در راستای منافع این عزیزان باشد، استقبال میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد