22 - 04 - 2020
موج ورشکستگی استارتآپها
صبا رضایی- با وجود خبرهای بسیاری که از موفقیت استارتآپها در کشورمان منتشر میشود، بسیاری از استارتآپهای دیگر نیز شکست میخورند. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که پرداختن به دلایل شکست استارتآپها میتواند درس بزرگی برای فعالان تازهوارد در این عرصه باشد. این روزها بازار استارتآپها داغ است، کمتر مشاهده میشود که جوانان برای راهاندازی کسبوکار خود به فکر اجاره کردن مغازه باشند بلکه بیشتر آنها راهاندازی استارتآپها را ترجیح میدهند. نکته اینجاست که راهاندازی استارتآپها نیز دردسرها چالشهای خود را دارد؛ اگر قصد راهاندازی استارتآپ را دارید باید نیاز مردم را در نظر بگیرید نه نیاز خودتان را، تصور این امر که مردم نیز نیازهای مشابهی با شما دارند بسیار اشتباه است، از سوی دیگر میبایست خدمات و محصولات خود رابه موقع وارد بازار کنید، اگر دیر این کار را انجام دهید رقیبان سهم بازار شما را میگیرند و یا اینکه دیگر بازار احتیاجی به خدمات شما نخواهد داشت. به طور مثال اکنون عرضه خدمات خرید از سوپرمارکتهای بزرگ میتواند موفق باشد اما چند سال گذشته که بیشتر مردم از همان بقالیهای سرکوچه خرید میکردند و علاقهای به خرید از سوپرمارکتهای بزرگ نداشتند چنین استارتآپی با شکست مواجه میشد. وجود یک تیم مناسب برای موفقیت استارتآپ الزامی است و اگر تیم فعال در استارتآپ با یکدیگر اختلافاتی داشته باشند و چشماندازهای متفاوتی از آینده استارتآپ در ذهن خود داشته باشند موفق نخواهند شد. هم مدیران استارتآپها باید در انتخاب سرمایهگذار مناسب دقت کنند و هم سرمایهگذاران میبایست پیش از سرمایهگذاری بررسیهای لازم را انجام دهند که مطمئن شوند استارتآپ مربوطه مناسب سرمایهگذاری است یا خیر. بسیاری از فعالان استارتآپها از این نکته شکایت دارند که پس از قول و قرارها، برخی از سرمایهگذاران زیر قولشان زده و پول را واریز نمیکنند. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که عدم درک صحیح از بازاریابی و انتخاب مدل مناسب برای تبلیغات از عمدهترین دلایل شکست استارتآپها به شمار میرود. مدیران استارتآپها میبایست شیوه مناسب تبلیغات را انتخاب کنند و منابع مالی خود را برای تبلیغات نامناسب هزینه نکنند. به عنوان مثال ممکن است تبلیغات در رسانههای صوتی و تصویری بسیار موفقتر از تبلیغات در گوگل و یاهو باشد.
شکست استارتآپها منحصر به ایران نیست
کارشناسان دلایل متعددی را برای شکست خوردن استارتآپها بیان میکنند که از مهمترین آنها میتوان به ارائه محصول یا خدماتی که مورد نیاز بازار نیست، اختلاف در تیم استارتآپ و اختلاف با سرمایهگذار اشاره کرد. حمیده حبیبی، رییس کمیسیون بانوان انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی در گفتوگو با «جهانصنعت» اظهار کرد: به طور کلی شکست استارتآپها یک مساله جهانی بوده و منحصر به ایران نیست. در تمام دنیا بسیاری از استارتآپهایی که ایجاد میشوند شکست میخورند.
او درباره دلایل شکست استارتآپها بیان کرد: این امر دلایل بسیاری دارد اما اولین و مهمترین دلیل شکست خوردن استارتآپها میتوان به عدم نیاز بازار به استارتآپها اشاره کرد. برخی از کارآفرینان محصول یا خدماتی ایجاد میکنند که بازار به آن نیازی ندارد و به همین دلیل استارتآپ شکست میخورد. بسیاری از ایجادکنندگان استارتآپها نیاز خود را با نیاز بازار اشتباه میگیرند و تصور میکنند مردم نیازها و خواستههایی مشابه آنها دارند به همین دلیل استارتآپ آنها شکست میخورد.
حبیبی با اشاره به لزوم دارا بودن همکاری متقابل و تفاهم در تیمهای استارتآپی اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت در استارتآپها نبود تیم خوب و مناسب است؛ وجود مشکلات و اختلافات در تیمهای استارتآپها معمولا منجر به از هم پاشیدن استارتآپها میشود. نظرات مخالف، نبود چشمانداز یکسان و هماهنگی متقابل در تیمهای استارتآپها موجب میشود پروژه استارتآپی به طور کلی منتفی شده و یا شکست بخورد.
او با تاکید بر لزوم ورود به موقع در بازار برای ارائه محصولات و خدمات بیان کرد: اگر ایده مناسب در زمان مناسب به بازار ارائه نشود به موفقیت نمیرسد. ایدههای خدماتی و محصولات مورد نیاز مردم میبایست در زمان مناسب عرضه شوند، اولویت در زمانبندی بسیار مهم است. حبیبی دلیل دیگر شکست استارتآپها را ریخت و پاش زیاد عنوان کرده و گفت: بسیاری از استارتآپها در ابتدای فعالیت خود ریخت و پاش پولی زیادی دارند و تمامی سرمایه خود را بدون برنامهریزی و مطالعه دقیق هزینه میکنند. در ابتدای فعالیت همه چیز به نظر مدیران استارتآپ بسیار فانتزی، زیبا و رنگی میرسد و تصور میکنند به زودی از استارتآپ خود درآمدزایی خواهند داشت. همین امر موجب میشود که سرمایه خود را در اثر استخدام نیروهای زیاد، پرداخت حقوقهای زیاد و هزینههای دیگر از دست بدهند و پیش از درآمدزایی ناچار شوند استارتآپ خود را از بازار خارج کنند. این کارشناس استارتآپ در رابطه با اختلاف با سرمایهگذار و از چرخه خارج شدن استارتآپ بیان کرد: بسیاری از سرمایهگذاران پس از مدتی به این نتیجه میرسند که سرمایهگذاری اشتباهی انجام دادهاند یا سرمایه خود را از استارتآپ خارج میکنند و یا اینکه پس از تمامی قول و قرارها پول را به حساب استارتآپ مربوطه واریز نمیکنند. ممکن است مدیرعامل استارتآپ نیز وعدههایی به سرمایهگذار بدهد که به آنها عمل نکند، ممکن است سرمایهگذار متوجه شود محاسبات وی اشتباه بوده و روی استارتآپ اشتباهی حساب باز کرده است و از پرداخت پول سر باز زند.
حبیبی در رابطه مدت زمانی که طول میکشد تا یک استارتآپ به نتیجه برسد اظهار کرد: تمامی استارتآپهای جهانی باید مدتی صبر کنند تا به درآمدزایی برسند. میانگین این زمان در ایران حدود چهار تا پنج سال است اما سرمایهگذاران سنتی کشورمان تا این اندازه صبر و تحمل ندارند و توقع دارند سریع به درآمد برسند.
عدم درک صحیح از بازاریابی
برخی از کارشناسان هم معتقدند عدم درک مناسب از بازاریابی موجب شکست استارتآپها میشود و سرمایهگذاران نیز باید جز پرداخت پول و سرمایه، تیمهای بازاریابی را در اختیار استارتآپها قرار دهند.
عادل طالبی، استراتژیست کسبوکارهای آنلاین در گفتوگو با «جهان صنعت» اظهار کرد: از مهمترین دلیل شکست خوردن استارتآپها در ایران، عدم فهم درست از مفاهیم بازاریابی است. به طور کلی مدل درست فعالیت شتابدهندهها و سرمایهگذارها در حوزه استارتآپها آن است که علاوه بر پرداخت پول، تیمهای بازاریابی را نیز در اختیار استارتآپها قرار دهند.
او افزود: متاسفانه مدیران استارتآپها منابع مالی خود را در اختیار تبلیغات نادرست قرار میدهند. اگر یک نفر نرمافزاری در حوزه اینترنت ایجاد کرده از طریق تبلیغات کلیکی نمیتواند مخاطب جذب کند بلکه باید در گوگل و یاهو تبلیغ کند یا بهطور مثال روبیکا از طریق تبلیغات تلویزیونی توانست مخاطب جذب کند و اگر در گوگل ادوردز تبلیغات میکرد موفق به جلب کاربران نمیشد.
طالبی در ادامه بیان کرد: اسنپ یک مدل موفق در تبلیغات و بازاریابی است، برای جذب مسافر در بیلبوردهای سطح شهر تبلیغ کرد و برای جذب راننده در سطح خیابانها. به طور کلی استارتآپها باید با توجه به خدمات و محصولی که ارائه میدهند نوع تبلیغاتشان را انتخاب کنند، به طور مثال اگر یک نرمافزار در حوزه کتاب و کتابخوانی فعالیت میکند بهتر است در روزنامهها آگهی منتشر کند.
او با اشاره به اینکه سرمایهگذاران نباید تنها به استارتآپها پول پرداخت کنند گفت: سرمایهگذاران باید تیمهای بازاریابی به استارتآپها ارائه کنند و خدمات بازاریابی به آنها بدهند و تنها پرداخت پول موجب موفقیت استارتآپها نمیشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد