6 - 05 - 2020
موج جدید گرانی
گروه بازرگانی- بازار میوه و ترهبار با بهانههای جدیدی برای افزایش قیمت همراه شده به طوری که برخی از محصولات کشاورزی با تفاوت قیمت ۳۰۰ درصدی از مزرعه تا محل عرضه به دست مردم میرسد. این در حالی است که میوههای عرضه شده در مغازههای سطح شهر نیز پس از دست به دست شدن توسط چندین دلال به دست مصرفکننده میرسند که این موضوع علاوه بر اینکه موجب ضربه خوردن به کیفیت محصولات میشود، موجب تحمیل هزینه قابل توجهی به مردم نیز خواهد شد. اما باز هم در این شرایط شاهد این هستیم که مسوولان مربوطه به جای افزایش نظارت بر بازار محصولات کشاورزی و همچنین سر و سامان دادن به سیستم توزیع از محل تولید تا عرضه، وعده کاهش قیمت را مطرح میکنند و حتی در بیشتر موارد معتقدند خبری از گرانی در بازار نیست.
بر اساس مشاهدات میدانی، قیمتها در بازار میوه این بار به بهانه ماه رمضان گران شده و گرانفروشان در سایه عدم نظارت بر بازار کار میکنند. به این ترتیب قیمت میوه در بازار در سایه عدم نظارت، هر از گاهی به بهانهای نامعلوم یا معلوم گران میشود در حالی که هیچ عامل علمی، اقتصادی و منطقی پشت این داستان وجود ندارد. سودجویان یکبار به بهانه کرونا میوههای ضدکرونایی میفروشند و قیمتها را به سطح نجومی میرسانند. بار دیگر بارندگیها را بهانه میکنند و نرسیدن میوه به بازار و گرانی ناشی از این امر را توجیهی برای گرانیهای جدید اعلام میکنند و این بار نیز بهانه جدیدی ساختهاند به نام ماه رمضان و به جای اینکه از سر انصاف میوهها را که در این فصل نیاز روزهداران است، به قیمت مناسب بفروشند قیمت آن را افزایش میدهند به طوری که قیمت هندوانه به بیش از چهار هزار تومان رسیده است. در این میان قیمت سایر میوهها نیز سر به فلک کشیده و بسیاری از مصرفکنندگان توان خرید آنها را ندارند.
دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد
شواهد حاکی از آن است که افزایش قیمت در بازار میوه دلیل خاصی ندارد و سهم زیادی از این افزایش در نبودن ساختار مناسب در بازار میوه، عدم نظارت بر زیادهخواهی برخی، وجود دلالها و واسطهگریهای چندلایه و از بین رفتن انصاف در برخی از فروشندگان است. گشت و گذاری در بازار نشان میدهد که این روزها خرید میوه از مغازهها کمتر شده است یعنی مراجعات کمتری در بازار میوه و ترهبار وجود دارد و حجم میوههایی که خریداری میشود نیز نسبت به گذشته کاهش یافته است. بر این اساس بخش زیادی از کسانی که در حال خرید هستند، بیشتر برای تامین نیازهای ضروری روزانه خود مانند سیبزمینی، پیاز، گوجهفرنگی و سبزیها راهی بازار خرید میشوند. در واقع افزایش قیمت انواع و اقسام میوه در حالی است که هیچ کمبود عرضهای در بازار نیست و دلیلی برای بالا رفتن قیمتها وجود ندارد. این در حالی است که در بازار صیفی و ترهبار این روزها در جنوب کشور آنقدر خیار و پیاز تولید شده که برخی کشاورزان حتی محصول خود را به رودخانهها ریختند چراکه نسبت به فروش محصولات خود به یکسوم قیمت تمامشده به شدت گلایه دارند.
میوههای چندنرخی
مشاهدات میدانی حاکی از آن است که در برخی مناطق از جمله منطقه ۱۹ تهران، قیمتها در هفتههای گذشته به شدت افزایش یافته است. این در حالی است که تفاوت بسیار زیادی بین قیمتهای میدان مرکزی میوه و ترهبار به عنوان گلوگاه و ورودی میوه سایر استانها و تهران تا مراکز عرضه وجود دارد.
در واقع روزانه مقادیر زیادی میوه از استانهای سراسر کشور به این میدان که در جنوبیترین نقطه تهران در اتوبان آزادگان قرار دارد، سرازیر و از آنجا به صورت مویرگی به مغازههای سطح شهر تهران و استانهای دیگر ارسال میشود. اما متاسفانه این محصولات در مناطق مختلف شهر با قیمتهای بسیار متفاوتی عرضه میشود. در برخی از مغازههای میوهفروشی که در فاصله کمتر از دو کیلومتری این میدان قرار دارند، قیمتها حتی تا دو برابر عرضه میشود. دیگر چه برسد به مناطقی که در فاصله بیشتری از میدان میوه و ترهبار قرار دارند و به عبارتی لوکس هستند.
بر همین اساس اسدالله کارگر رییس اتحادیه بارفروشان تهران دلیل افزایش بیش از اندازه قیمت در مغازههای سطح شهر تهران را گرانی در میدان مرکزی میوه و ترهبار عنوان میکند. وی معتقد است قیمتی که دست مغازهداران میرسد، گران است وگرنه مغازهدار مجاز است تنها ۳۰ درصد گرانتر از فاکتوری که خریداری کرده بفروشد.کارگر حتی بر این عقیده است که قیمتها در میدان مرکزی میوه و ترهبار نوسانات زیادی دارد و از صبح زود تا عصر که میوهها به فروش میرسد، چندین نرخ ایجاد میشود.
افزایش قیمت ۳۰۰ درصدی
این گفتهها در حالی از سوی این مقام مسوول عنوان میشود که شواهد حاکی از عدم رعایت نرخ ۳۰ درصدی از سوی بسیاری از مغازهداران بوده است. این در حالی است که مغازهداران چه در مناطق جنوب و چه در مناطق شمالی گرانی اجاره بهای مغازهها و همچنین عواملی همچون افزایش هزینههای جانبی و حملونقل را توجیهی برای گرانفروشی خود عنوان میکنند در صورتی که بالا بودن نرخ اجاره یا هزینههای دیگر ارتباطی به مصرفکننده ندارد.نکته بعدی این است که امروزه خود مغازهداران نیز یک واسطه به واسطههای میوه اضافه کردهاند به این معنا که خود آنها به صورت مستقیم برای خرید مراجعه نمیکنند و خریدهای آنها را واسطه دیگری انجام میدهد. این اقدام در حالی انجام میشود که علاوه بر اینکه با این کار میوه گرانتر به دست آنها میرسد کیفیت لازم را هم ندارد و همه مشکلات و تاوان آن را باید مصرفکننده بپردازد.
واقعیت این است که دلالی و واسطهگری نقش عمدهای در افزایش قیمت محصولات کشاورزی به ویژه میوهها دارد. به طوری که شواهد نشان میدهد که تفاوت قیمتها از سر مزرعه تا رسیدن به دست مصرفکننده بعضی مواقع بیش از ۳۰۰ درصد است. به عنوان مثال یک کشاورز پیازکار جنوب اعلام میکند که این محصول را سر مزرعه کیلویی ۵۰۰ تومان از آنها خریداری میکنند، در حالی که قیمت این محصول در بازار تهران ۲۵۰۰ تا سه هزار تومان است و این یعنی افزایش ۵۰۰ تا ۶۰۰ درصدی.
امکان خرید وجود ندارد
همانطور که تاکنون اشاره شد، سالهاست که دلالی در همه قسمتهای بخش کشاورزی وجود دارد به طوری که بارهای وارداتی در میدان میوه و ترهبار از شب تا صبح در دست پنج دلال میچرخد. در همین خصوص یکی از خریداران در بازار میوه با بیان اینکه قیمتها بسیار بالا رفته است، اعلام کرد: با آغاز ماه رمضان، قیمتها آنچنان بالا رفته که با حقوق اندک امکان خرید وجود ندارد. این در حالی است که پیش از این هم قیمتها در بازار میوه چندان تعریفی نداشت.
وی به گرانی یکباره هندوانه در بازار اشاره کرد و گفت: انصاف نیست هندوانهای که اخیراً سه هزار تومان بود امروز به بیش از چهار هزار تومان به فروش برسد. مگر چه اتفاقی افتاده است که قیمتها در یک شب این طور بالا رفته است. آن هم در زمانی که این خرید از قبل انجام شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد