24 - 05 - 2022
موتور، عملکرد خلبان و وزن هواپیما
سازمان هواپیمایی کشوری همزمان با سالگرد سقوط آنتونف ۱۴۰ هواپیمایی سپاهان اعلام کرد که عملکرد نامناسب سیستم کنترل موتور، عملکرد خلبان و وزن بیش از حد هواپیما از جمله عوامل سقوط آنتونف ۱۴۰ بوده است.
محمد شهبازی، مسوول بررسی سانحه به تشریح سناریوهای مطرح شده پیرامون دلایل از دست رفتن موتور هواپیما پرداخت و گفت: عملکرد سیستم کنترل الکترونیکی موتور هنگام از دست رفتن موتور نامناسب بوده و این موضوع تاثیر زیادی در وقوع این سانحه داشته است. عملکرد ناصحیح این سیستم باعث شده است، هشدار از دست رفتن موتور به شکل صحیح و به موقع به خلبانان پرواز داده نشود و از طرف دیگر ملخ این موتور نیز با تاخیر فدر(feather) شده است.
وی با بیان اینکه بررسیهای پارامترهای جعبه سیاه (FDR) توسط تیم بررسی سانحه از عملکرد غیرمتعارف این سیستم حین از دست رفتن موتور حکایت دارد، افزود: بررسیهای تکمیلی در این خصوص نشان داد که عملکرد نامناسب این سیستم میتواند دلیل از دست رفتن موتور باشد بنابراین پس از تکمیل بررسیها، یافتههای تیم بررسی سانحه در این خصوص به طرفهای خارجی نیز منتقل شد.
مسوول بررسی سانحه هواپیمای آنتونف ۱۴۰ گفت: براساس آزمایشهای انجام شده روی محفظه احتراق موتور در داخل کشور وجود شکستگی در پوسته محفظه احتراق در اثر ضربه ناشی از سانحه ایجاد شده و وجود ترک در آن قبل از وقوع سانحه تایید نشد با این وجود به پیشنهاد طرف خارجی و به منظور انجام آزمایشهای تکمیلی این قطعه به آزمایشگاههای مجهز کشور روسیه ارسال و مقرر شده است نتایج آن بهزودی در اختیار تیم بررسی سانحه قرار گیرد.
وی گفت: عملکرد نامناسب سیستم کنترل موتور(۲۰۰۰ SAO) همزمان با از کار افتادن موتور سمت راست، حدود دو ثانیه قبل از جدا شدن هواپیما از سطح باند دلیل بروز این سانحه بوده است. البته عوامل دیگری از جمله عدم رعایت دستورالعملهای مربوط به محاسبه وزن بار و مسافر (وزن برخاست بیش از حد مجاز هواپیما) وجود بادجانبی با مولفه باد پشت بالا، دمای بالای هوا و سرعت تصمیم به برخاست
(VR) کمتر از مقدار تعیین شده در کتاب هواپیما، عملکرد خلبانان و همچنین وزن بالای این هواپیما در بروز این سانحه موثر بودهاند.
وی با اشاره به تاثیرگذار بودن سوختگیری بیش از مقدار مورد نیاز برای این پرواز در افزایش آتشسوزی بعد از برخورد هواپیما به زمین افزود: قرار بود شرکت آنتونف ظرف ۱۰ روز پس از برگزاری جلسات کارشناسی اخیر گزارش خود را ارایه داده و به سوالات تیم بررسی سانحه پاسخ دهد و همچنین گروه دوم از کارشناسان تیم بررسی به کشور اوکراین اعزام شوند که تاکنون به دلیل عدم اعلام آمادگی شرکت آنتونف این گروه اعزام نشدهاند ولی برابر پیگیریهای انجام شده مقرر است تیم یادشده بهزودی به کشور اوکراین اعزام شوند.
شهبازی یادآور شد: پیشنویس گزارش نهایی با توجه به مقررات و الزامات بینالمللی تهیه شده که پس از دریافت نتایج آزمایشهای تکمیلی محفظه احتراق از روسیه، پاسخ سوالات تیم بررسی از طراح درخصوص عملکرد نامناسب موتور و سیستمهای کنترل آن و نقطهنظرات شرکت آنتونف، این گزارش تکمیل و به کشورهای مربوطه ارسال میشود.
وی تاکید کرد: کشورهای مذکور حداکثر ظرف مدت ۶۰ روز فرصت دارند که نظرات خود را به صورت مکتوب به تیم بررسی سانحه ارایه کنند و گزارش نهایی پس از دریافت این نقطهنظرات احتمالی تکمیل و برای ایکائو و سایر مبادی مربوطه ارسال میشود.مسوول بررسی سانحه هواپیمای آنتونف ۱۴۰ پیشبینی کرد که پیشنویس گزارش نهایی ظرف یک ماه و نیم آینده تهیه و برای کشورهای روسیه و اوکراین ارسال شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد