8 - 07 - 2020
منفعتطلبی با پرچم مردم دوستی!
در حالی که تعدادی از سالنهای تئاتر و سینما از ابتدای تیرماه در سراسر کشور روزانه میزبان مخاطبان خود با رعایت شیوه نامههای بهداشتی هستند، اما هنوز هیچ کنسرتی پذیرای علاقمندان نشده است. حدود ۶۵ روز از برگزاری تازهترین نشست هماهنگی مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران سالنهای برگزاری کنسرت، تهیهکنندهها و اعضای صنوف حوزه موسیقی برای بررسی شرایط آغاز اجراهای صحنهای و بازگشایی سالنها میگذرد، اما با وجود انتشار چند خبر امیدوارکننده مبنی بر آغاز کنسرتها و البته حواشیای که طی روزهای اخیر همزمان با پیشفروش کنسرت چند خواننده پاپ به وجود آمد، هنوز خواننده و تهیهکنندهای حاضر نشده است تن به برگزاری کنسرت بدهد.
گویا ماجرای توجیه اقتصادی کنسرتها و درآمدزایی در فرآیند فعلی نظام اقتصادی موسیقی ایران که به شدت تحثتاثیر کرونا است، همچنان برای کنسرتگذاران و خوانندگان این عرصه به ویژه حوزه موسیقی پاپ، دارای اولویت بیشتری بوده و این صنف تصمیم ندارد تا زمان تضمین قطعی سود اقتصادی، کنسرتی را برگزار کند.
دلیل این ادعا هم زمانی شکل پررنگتر و موثرتری میگیرد که از زمان آغاز بلیت فروشی تعداد محدودی از خوانندگان پاپ در روزهای گذشته و افزایش عجیب و غریب قیمت بلیتها که گویا برای جبران کم شدن ظرفیت سالنها صورت گرفت، بسیاری از رسانهها و حتی مخاطبان و طرفداران این خوانندگان نسبت به این افزایش ناگهانی موضع گرفتند. شرایطی که موجب شد در مدت زمانی اندک پنجرههای مربوط به فروش بلیت این خوانندگان بسته و ماجرا به وقت دیگری موکول شود. گویی اینکه کنسرتگذاران و خوانندگان اصلاً انتظار این را نداشتند تا مردم نسبت به افزایش ناگهانی قیمت بلیتها این چنین واکنش تندی نشان دهند. این در شرایط است که به نظر میرسد همچنان برای اهالی موسیقی ماجراهای مربوط به درآمدزایی و حضور موثر در نظام اقتصادی موسیقی فعلاً بر حال مردم ارجحیت دارد.
در این مجال قطعاً موضوع حفظ سلامتی مردم بدون تردید اصلیترین مؤلفهای است که برای یکایک شهروندان در هر نقطهای از کشور میتواند مورد توجه قرار گیرد، اما پرسش این است که آیا علت اصلی برگزار نشدن کنسرتها واقعاً حفظ سلامتی مردم است یا انگیزههای اقتصادی برخی افراد است که موجب شده ماجرای برگزاری کنسرتها در محاق فرو برود؟
۱۱ اردیبهشت، برگزاری یک نشست هماهنگی برای حال خوب مردم!
روابطعمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۱ اردیبهشتماه بود که با ارسال خبری به رسانهها از برگزاری دومین نشست هماهنگی دفتر موسیقی با مدیران سالنهای برگزاری کنسرتها و صنوف حوزه موسیقی برای بررسی شرایط آغاز اجراهای صحنهای و بازگشایی سالنها خبر داد. نشستی که این بار هم بدون حضور اهالی رسانه برگزار شد و همچون گذشته دربرگیرنده ابهاماتی شد که میتوانست با شرایط مدیریتشدهتری انعکاس پیدا کند.
طی خبری که از سوی روابط عمومی معاونت هنری به رسانهها ارسال شد، ضمن اشاره به توافقات مبتنیبر رفاه حال مردم! آمده بود: «در این جلسه درباره رعایت موارد بهداشتی و حضور مخاطبان گفتوگو شد و پیشنهادهای سالنها برای اقدامات بهداشتی و همچنین حمایت از اجرای کنسرتها پس از بازگشایی سالنها مطرح شد. این در حالی است که مقرر شد پس از جمعبندی شرایط و تدوین شیوهنامه پیشنهادی، شیوهنامه به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شود. همچنین سالنها و شرکتهای برگزاری کنسرتها برای رفاه حال مردم به توافقهایی رسیدند!»
۲۶ خرداد؛ انتشار دستورالعمل اجرای کنسرت در روزهای کرونایی
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ۲۶ خردادماه بود که چند روز بعد از برگزاری نشست با نمایندگان صنوف موسیقی اسلامی، با توجه به اعلام آغاز فعالیتهای هنری از ابتدای تیرماه دستورالعمل اجرای کنسرت در روزهای کرونایی را منتشر کرد.
این دستورالعمل با توجه به برگزاری دو جلسه با نمایندگان سالنهای اجرای صحنهای موسیقی و تشکلهای حوزه موسیقی به سالنها و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها اعلام شده و تاکنون هم فقط در حد یک دستورالعمل باقی مانده چرا که هنوز کنسرتی برگزار نشده تا بتوان بر اساس آن به ارزیابی درستی از اجرای این شیوهنامه یا دستورالعمل رسید.
۶ تیر؛ خبرهای امیدوارکننده آقای مدیر برای برگزاری کنسرت در وضعیت سفید
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ششم تیرماه بود که از اعلام آمادگی چند گروه موسیقایی برای برگزاری کنسرت در شهرهای دارای وضعیت سفید خبر داد.
محمد الهیاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین وضعیت برگزاری کنسرتها در تهران و سایر شهرها پس از صدور مجوز ازسرگیری فعالیتها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، توضیح داد: طی هفتههای گذشته جلسات متعددی با تولیدکنندگان، تهیهکنندگان و دستاندرکاران حوزه موسیقی پیرامون نحوه برگزاری کنسرت در روزهای کرونایی برگزار کردیم که ماحصل آن انتشار بخشنامهای بود که بر اساس آن دستورالعمل بهداشتی و ملاحظات مربوط به اجرای زنده موسیقی به اطلاع مردم عزیز رسید.
وی افزود: آنچه ما در این بخشنامهها برای برگزاری کنسرتها ارائه داده بودیم، برپایی اجرای زنده موسیقی به شرط صدور مجوزهای لازم از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و در وضعیت سفید قرار گرفتن شهرهای میزبان بود که در این زمینه تا امروز سه درخواست برای برگزاری کنسرت از سوی چند شرکت موسیقی به دفتر موسیقی وزارت ارشاد ارائه شده که به محض صدور مجوزهای لازم در این زمینه اطلاعرسانی خواهد شد.
۸ تیر؛ سامانههای فروش بلیت به کار افتادند، اما…
روز هشتم تیرماه بود که به نظر میآمد طلسم برگزار نشدن کنسرتها در روزهای کرونایی شکسته شده و این امید حاجیلی است که قرار است روز دوم مرداد ماه تازهترین اجرای زنده خود را در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار کند؛ کنسرتی که بلیتفروشی آن از تاریخ یادشده شروع شد اما ناگهان به فاصله چند ساعت از سامانه فروش بلیت برداشته شد.
برگزاری کنسرت امید حاجیلی در شرایطی بود که طبق اعلام سامانههای فروش اینترنتی، بعد از خرید بلیت، دو عدد صندلی قبل و بعد جهت حفظ فاصله اجتماعی غیرفعال خواهد شد. ضمن اینکه همراه داشتن ماسک و دستکش حین ورود به سالن اجرا الزامی است اما از نکات جالب توجه برگزاری اولین کنسرت دوران کرونایی که به نظر میآمد پس از اعلام ظرفیت مجاز ۵۰ درصدی برای سالنهای اجرا درباره آن از سوی شرکتهای برگزارکننده کنسرت برنامهریزی شده افزایش قیمت بلیتها نسبت به سال قبل بود.
برای اولین کنسرت قیمت بلیت از ۷۰ هزار تومان برای قسمتهای با دید نامناسب تماشاگر آغاز میشد و تا مبلغ ۲۶۵ هزار تومان نیز ادامه پیدا میکرد! این ارقام در حالی تعیین شده بود که تا پیش از شیوع ویروس کرونا و در چارچوب قیمتگذاری معمول بلیت کنسرتها، شاهد قیمتهای معقولتری بودیم و افزایش اینگونه قیمتها آن هم در آستانه ازسرگیری اجراهای زنده، جای تامل داشت و این پرسش را به میان آورد که آیا برگزارکنندگان قصد دارند خسارت ناشی از اجبار به بلیتفروشی برای ۵۰ درصد صندلیها را از مبلغ پرداختی ۵۰ درصد دیگر جبران کنند!؟
وقتی آقای مدیرعامل گفت قیمت بلیتها زیاد نمیشود
در همین حال محسن رجبپور مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان و تهیهکنندگان آثار شنیداری طی گفتوگویی، ضمن ارائه توضیحاتی درباره اتفاقات و حاشیههای پیش آمده پس از شروع بلیتفروشی کنسرتها بیان کرد: طی هفتههای گذشته جلساتی میان صنف تهیهکنندگان موسیقی، مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد، برگزارکنندگان کنسرتها و نمایندگان سالنهای برگزاری کنسرت برگزار شد که طی آن توافقی انجام شد تا با توجه به کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت بلیتفروشی، از میزان اجارهبهای سالنها به همان میزان کسر شود تا در پی ماجرای کرونا هیچگونه افزایش قیمتی از بابت بلیتها نداشته باشیم. البته این نکته را مدنظر داشته باشیم که با توجه به اوضاع بسیار بد اقتصادی و افزایش همه قیمتها، برای تهیهکنندگان و برگزارکنندگان کنسرتها، برگزاری کنسرت توجیه اقتصادی ندارد. کمااینکه در حوزه تبلیغات از پیجهای اینستاگرامی گرفته تا بیلبوردها ما شاهد افزایش بسیار زیاد تعرفهها هستیم که همین روند نیز ماجرا را تحتالشعاع قرار داده است. […] همانطور که توضیح دادم ما در جلسات یادشده به شرط اینکه از میزان اجارهبهای سالنها کم شود، هیچگونه توافقی برای افزایش قیمت بلیتها نداشتیم چرا که تصمیم بر این بود که برای شکسته شدن فضای رخوتانگیز و سکوت حاکم بر موسیقی کشور و صدالبته به راه افتادن چرخه اقتصادی حوزه موسیقی که موجب بیکاری بسیاری از فعالان این عرصه شده، به موضوع افزایش قیمت بلیت در زمان دیگری توجه شود.
فعلا منتظر برگزاری کنسرت نباشید
حتی این اظهارات محسن رجبپور که دربر گیرنده نکات مهم و امیدبخشی برای مخاطبان کنسرتها بود، باعث نشد که تغییرات چندانی در نحوه قیمتگذاری بلیت کنسرتها اعمال شود زیرا کنسرتی نبود که تماشاگری بخواهد درباره گران بودن بلیت آن شکایت و انتقادی داشته باشد؛ شرایطی که پیداست بعد از واکنشهای تند و تیز مردم و رسانهها نسبت به افزایش ناگهانی قیمت بلیت کنسرتها برخی از تهیهکنندگان و خوانندگان آن را بر آن داشته تا با یک نظر جمعی و البته چراغخاموش فعلا نسبت به برگزاری کنسرت در روزهای کرونایی دست نگه دارند. گویا برای این دسته از برنامهگذاران و هنرمندان، برگزاری کنسرت فعلا توجیه اقتصادی ندارد و تمایل دارند در زمان مناسبتری برای حضور در اجرای زنده برنامهریزی کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد