3 - 08 - 2022
مقایسه اشتباه معاون رییسجمهور
کشور ایران با مساحتی حدود ۱۶۳۵۰۰۰ متر مربع نوزدهمین کشور پهناور جهان است و آلمان با مساحتی حدود ۳۵۷۰۰۰ مترمربع در جایگاه شصت و سوم قرار دارد. از سوی دیگر آلمان از نظر جمعیتی با جمعیتی ۸۳ میلیونی در جایگاه نوزدهم و ایران با ۸۵ میلیون جمعیت در جایگاه هفدهم قرار دارد. مساحت و جمعیت را مقایسه کردم تا بدانیم در مورد چه وسعت و چه جمعیتی صحبت میکنیم. آلمان حدود یکچهارم کشورمان وسعت دارد و جمعیتی نزدیک به کشور ما را در خود جای داده است.
بر خلاف اظهارنظر جناب دکتر لطیفی آلمان ۵ فرودگاه نداشته و ۶۶ فرودگاه دارد که در ۳۴ فرودگاه آن پرواز برنامهای روزانه انجام میشود. اجازه بدهید قبول کنیم که آلمان ۵ فرودگاه دارد و با هم نگاهی به آمار این فرودگاهها و مقایسه آن با فرودگاههای کشور بیندازیم.
در سال ۲۰۱۸ (دلیل انتخاب این بازه زمانی اجرایی شدن برجام و عدم وجود کووید بوده) آمار انتقال مسافر در تمام فرودگاههای کشور که پیشتر به تعداد آنها اشاره کردیم به عددی حدود ۴۹ میلیون و پانصدهزار مسافر میرسد که این آمار شامل تمامی مسافران داخلی و خارجی است. در مقابل فرودگاه فرانکفورت به تنهایی در همان سال ۶۰ میلیون مسافر و حدود ۵۰۰ هزار پرواز را میزبانی کرده است. فرودگاه مونیخ با ۴۰ میلیون مسافر و ۲۷۰ مقصد جهانی و داخلی و میزبانی ۴۰۰ هزار پرواز سیزدهمین فرودگاه بزرگ جهان و چهارمین فرودگاه بزرگ اروپا لقب گرفته است. فرودگاه برلین با ۲۲ میلیون مسافر و حدود ۲۰۰ هزار پرواز سالانه از دیگر فرودگاههای آلمان است. فرودگاه دوسلدولف آلمان با سرویسدهی به ۲۳ میلیون مسافر و ۲۳۷ هزار پرواز از دیگر فرودگاههای آلمان است.
جناب آقای دکتر لطیفی ملاحظه میفرمایید که فقط یک فرودگاه آلمان به اندازه تمام سیستم هوانوردی کشور ما فعالیت داشته است. هدف شما از این مقایسه مضحک و نادرست چه بوده؟
آیا مطلع هستید که تمام فرودگاههای کشور زیانده هستند و فقط یک فرودگاه از نظر اقتصادی قابل بهرهبرداری است. رییس وقت سازمان هواپیمایی کشوری آقای عابدزاده در آذرماه ۱۳۹۵ اعلام کردند ۹۰ درصد فرودگاههای کشور ضررده هستند و تنها ۵ فرودگاه ضرر نمیدهند. ایشان در ادامه اشاره کردهاند که فقط فرودگاه مهرآباد، امام، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز قادر به تامین هزینههای خود هستند؛ نه اینکه سودده باشند فقط ضرر نمیدهند.
در هجدهم بهمنماه همان سال آقای رحمتاله مهآبادی اعلام کرد تمام فرودگاههای کشور زیانده هستند. مقایسه فرودگاههای کشور در حالی توسط آقای دکتر لطیفی معاون محترم رییسجمهور رییس سازمان استخدامی و اداری کشور انجام میشود که تمام فرودگاههای کشور با سیستم ILS CAT I کار میکنند و فقط دو فرودگاه سیستم کمک ناوبری CATII را نصب دارند و این سیستم در همان فرودگاهها نیز عملیاتی نیست. این در حالی است که سیستم کمک ناوبری روز جهان در حال عبور از CAT III است. جناب آقای دکتر در همین مجاورت، فرودگاه حَمَد قطر ۴۰ میلیون مسافر و حدود ۲۳۵ هزار پرواز را پذیرایی کرده است. فرودگاه دبی ۷۵ میلیون مسافر و حدود ۴۰۰ هزار پرواز را سرویسدهی کرده و فقط فرودگاه آتاتورک استانبول ۵۸ میلیون مسافر را پذیرش کرده است. کاش دکتر لطیفی به جای ورود به موضوع مقایسه فرودگاههای ایران و آلمان با توجه به وظیفه سازمان تحت مدیریت خود یعنی سازمان اداری و استخدامی کشور به کمبودها و مشکلات نخبگان و متخصصان شاغل در حوزه هوانوردی رسیدگی میکردند، وضعیت اسفبار دستمزدهای پرداختی در سیستم هوانوردی را با آلمان یا حتی کشورهای حوزه خلیجفارس یا حتی ترکیه مقایسه میکرد و گزارشی به مسوولان میداند. به جای مقایسه فرودگاههای ایران با آلمان و نتیجهگیری آنچنانی که سبب انتشار بوی تعفن زخمی که سالهاست هوانوردی کشور با خود همراه دارد میشود، شاید بهتر باشد دستور بفرمایید وضعیت معیشت کارکنان صنعت هوانوردی بررسی شود، شاید صنعت هوانوردی هنوز برای تامین نیروی آتشنشان و امداد و نجات در فرودگاههای کشور دچار مشکل باشد و حتی کارکنان ساعتی در این بخش مهم به کار گرفته شده باشند.
امیدوارم این اعداد همان اندازه که برای اهالی هوانوردی دردآور و پرمعنی است برای شما هم مفهوم داشته باشد.
* کارشناس ایمنی هوانوردی
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد