27 - 02 - 2021
معیار تشخیص خودروهای لوکس چیست؟
در ایران گویا، تعاریف بسته به شرایط و ملاحظات خاص تغییر میکند و تعریف خودروهای لوکس در کشور ما تا حدودی عجیبتر از دیگر کشورهاست.
در ۱۲ دیماه سال ۱۳۹۶ بود که علی علیآبادی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت تعریفی جدید از خودروی لوکس در کشور ارائه داد. این مقام مسوول معتقد بود که تعریف خودروی لوکس دستخوش تغییراتی شده است.علی علیآبادی اظهار کرد: با توجه به اینکه واردات خودروهای لوکس، باعث خروج ارز از کشور میشد، از مدتها پیش این بحث مطرح شد که جلوی واردات خودروهای لوکس گرفته شود.
وی افزود: بر این اساس محدودیتهایی مبنی بر منع واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ سیسی ابلاغ شد، اما همچنان این قانون پاسخگو نبود و در جلسات متعدد مطرح میشد که چرا هنوز واردات خودروهای لوکس ادامه دارد؟ اما چرا این قانون مجددا تغییر کرد؟
تعریف غلط خودروی لوکس!
مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تعریف خودرو لوکس در کشور و دنیا، گفت: تعریف خودروی لوکس بر مبنای حجم موتور در هیچ کجای دنیا مرسوم نبوده و نیست و ما خودروهایی مثل فورد ماستنگ یا شورولوت کوروت یا مدلهای گوناگون تویوتا، هیوندای، کیا، فولکس واگن و… در دنیا داریم که موتورهای بالای ۲۵۰۰ سیسی دارند، اما در کلاس ماشینهای لوکس قرار نمیگیرند.این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: قانون منع واردات را برای خودروهای لوکس وضع کردند که این قانون در مرحله نخست بازدارنده نبود! زیرا برخی از فعالان بازار خودرو که اشراف مناسبی روی کلاسهای خودرویی داشتند، در ابتدا اقدام به واردات حدود ۵۰ دستگاه بامو i۸ مدل ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ کردند. آی ۸ که یک خودروی لوکس اسپورت کوپه محسوب میشود دارای یک موتور چهار سیلندر ۵/۱ لیتری توربو و دو موتور الکتریکی است که حدودا رنج قیمتی آن بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار دلار است.فرزانه ادامه داد: این خودروها آن زمان، چون گنجایش موتورشان بر طبق عرفی که قانون مشخص کرده بود، (یعنی ۲۵۰۰ سیسی) بالای این مقدار نبود و با توجه به اینکه خدمات پس از فروش برند BMW در کشور هم وجود داشت، با پاس کردن استانداردها موفق به دریافت پلاک ملی شد و در آن زمان از ۱ تا ۵/۱ میلیارد، قیمتگذاری شدند و این روزها قیمت نمونههای کمکار این ماشین تا ۹ میلیارد تومان نیز در بازار اعلام میشود.او افزود: اما پس از ورود آن به بازار، تازه برخی سازمانها و تصمیمگیرندههایشان از ورود آنها مطلع شدند، در حالی که عزمشان را جزم کردند که کلا دیگر خودروی لوکس وارد نشود، پس قانون وضع شدهشان دارای نواقصی بود و باید اصلاح میشد، به همین دلیل تغییرات دیگری حاصل شد.
این کارشناس خودرو در خصوص صحبتهای علیآبادی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت گفت: علیآبادی گفته بود، نمیتوانیم فقط حجم موتور خودرو را ملاک لوکس بودن آن قرار دهیم،بنابراین بحث ارزش خودرو نیز به این مورد افزوده و تصمیم بر این شد که برای واردات خودروها علاوه بر اینکه لازم است حجم موتور آنها بیش از ۲۵۰۰ سیسی نباشد، ارزش خودرو نیز نباید بیش از ۴۰ هزار دلار باشد.فرزانه گفت: وضع چنین قانونی یعنی عملا تعریف نادرست از یک کلاس خودرویی، البته در همان زمان کارشناسان بسیاری به انتقاد از این قانون پرداخته و آن را تعریفی ناصحیح اعلام کردند، اما طبق معمول به صدایشان توجهی نشد. بعد از این داستان بود که هر چه خودرو از برندهای مرسدس بنز و بامو و در بازار بود، داخل این تعریف قرار گرفت و با ممنوعیت واردات مواجه شد.
این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: کیا هیوندای و تویوتا نیز که در هیچ کجای دنیا برند لوکس نیستند، در این زمره قرار گرفتند و عملا همین تعریف نادرست ذهن عموم مردم را به این سو سوق داد که میتوان اکثر خودروهای وارداتی را خودروی لوکس نامید و مالکشان در زمره افراد خاص قرار میگیرند!
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد