8 - 07 - 2020
معطلی برای دریافت «نام کاربری» از کارگزاران بورس
فارس- هر قدر که ثبتنام متقاضیان ورود به بازار بورس و احراز هویت در سجام به آسانی انجام میشود، در مقابل، مردم با صفهای طولانی، ازدحام و معطلی برای دریافت «نام کاربری» و «رمز عبور» در کارگزاریها روبهرو میشوند. یکی از گلایههای مخاطبان و مردم شرایط سخت و معطلی زیاد برای دریافت نام کاربری و رمز سامانههای کارگزاریها به منظور ورود به بازار بورس است. این روزها با توجه به رکود بازارهای مختلف اقتصادی و کاهش سود سپرده بانکی و در کنار آن بیثباتی بازار سکه و ارز، حجم نقدینگی متوجه بازار بورس شده و بر اساس قرائن و اظهارات مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار روزانه ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان پول جدید وارد این بازار میشود. جذابیت این بازار در یک سال و نیم اخیر به واسطه افزایش شاخص بورس و سوددهی بیش از عرف اقتصادی این روزها، همه را ترغیب کرده تا وارد این عرصه شوند. از پیامدهای این موضوع گسیل تعداد زیادی از اشخاص حقیقی و مردم برای دریافت کد بورسی است که مشکلات عدیدهای را در بحث زیرساختها فناوری و خدمات الکترونیکی و برخط ایجاد کرده است. برای ورود به بازار سرمایه نیاز است افراد حقیقی در سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام، به صورت الکترونیک و بدون نیاز به مراجعه به مکان خاصی و از طریق اینترنت ثبتنام میکنند و مراحل آن را طی و کد رهگیری دریافت میکنند. پس از آن برای تکمیل مراحل و در حقیقت احراز هویت فرد متقاضی به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک مراجعه میکنند یا از طریق درگاه الکترونیکی احراز هویت، همان کار را در منزل انجام دهند. بنابراین تا این مرحله با توجه به وضعیت خاص کرونایی و توصیه به پرهیز از تجمعات انسانی نیازی به مراجعه حضوری نیست. (غیر از افرادی که توانایی و امکانات لازم برای ثبتنام اینترنتی ندارند) پس از طی این مراحل، کد بورسی از سوی سامانه سجام برای شما ارسال خواهد شد. در مرحله بعد نوبت به انتخاب کارگزاری میرسد. در این بخش نیز کارگزار بورسی اطلاعات هویتی شما را از سجام دریافت میکند و اگر خواهان مراجعه حضوری باشید، مجددا از شما اطلاعات هویتی و آزمونی (فرمالیته و صوری) به منظور سنجش اطلاعات بورسی متقاضی میگیرد. البته مجددا از شما عکس کارت ملی، شناسنامه و مدرک تحصیلی طلب میکند. هر قدر که ثبت اطلاعات در سجام به سادگی و در کمترین زمان ممکن انجام میشود، برعکس در خوان بعدی یعنی کارگزاریها به صفهای طولانی در مراجعات حضوری مردم یا غیرحضوری (که خدمات به موقع انجام نمیشود) از طریق نماینده کارگزاری به در منزل مراجعه میکند، مواجه هستید. با توجه به تقاضای بالای مردم برای دریافت کد بورسی، نام کاربری و کلمه عبور سامانه الکترونیکی کارگزاریهای آنها پاسخگوی این حجم تقاضا نیستند. به همین علت مردم با صفهای طولانی و چشمانتظاری زیاد روبهرو هستند. سازمان بورس و کانون کارگزاران قطعا به عنوان ناظر باید بر رفتار و اعمال کارگزاریها به منظور تسهیل شرایط متقاضیان و ورود به بازار بورس نظارت بیشتری داشته باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد