معاون وزیر راه: راه‌آهن اردبیل امسال به بهره‌برداری می‌رسد

کدخبر: 573444
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: کمبود اعتبار مانع تکمیل راه آهن اردبیل – میانه نشده و این پروژه عظیم امسال بر اساس برنامه زمان‌بندی به بهره‌برداری‌ خواهد رسید.
معاون وزیر راه: راه‌آهن اردبیل امسال به بهره‌برداری می‌رسد

جهان صنعت، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: کمبود اعتبار مانع تکمیل راه آهن اردبیل – میانه نشده و این پروژه عظیم امسال بر اساس برنامه زمان‌بندی به بهره‌برداری‌ خواهد رسید. شهوشنگ بازوند روز پنجشنبه در بازدید میدانی از پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه افزود: این پروژه به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی و صعب‌العبور یکی از پروژه‌های سخت ریلی در کشور بود که با تلاش استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی امسال تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.

وی اظهار کرد: ریل و تمام تجهیزات مورد نیاز این پروژه تهیه و تامین شده و امیدواریم طبق زمان‌بندی انجام شده تا آخر سال جاری شاهد افتتاح این پروژه عظیم باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازدید خود در شهریورماه سال جاری از راه‌آهن اردبیل – میانه بیان کرد: تنها حلقه مفقوده احداث این خط ریلی، پل فلزی بود که این پل نیز به همت سبلان سوله‌کاران به صورت منحصربه فرد اجرا و عملیاتی شده تا شرایط برای تردد از مسیر ۲۴۰ متری نیز فراهم شود.

بازوند تصریح کرد: در پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه ۳۲ کیلومتر تونل و پنج کیلومتر پل احداث شده و کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه موجب زمان‌بر و طولانی شدن مدت زمان احداث این خط ریلی شد.

اختصاص ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار به راه‌آهن اردبیل – میانه

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: تا پایان امسال ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار به راه‌آهن اردبیل – میانه اختصاص می‌یابد.

بازوند با قدردانی از زحمات پیمانکاران این پروژه افزود: امیدواریم با اختصاص این مبلغ از سوی دولت، بخشی از بدهی‌های پیمانکاران پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه پرداخت شود.

وی اظهار کرد: تاکنون برای احداث و تکمیل راه‌آهن اردبیل – میانه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده ولی با قیمت امروز باید حدود ۵۰۰ هزار میلیارد ریال صرف احداث و تکمیل آن شود.

وی بیان کرد: پیگیری‌های لازم استاندار اردبیل و نمایندگان این استان در به سرانجام رساندن پروژه قابل قدردانی است ، در این زمینه از محل سفر رییس جمهور به استان اردبیل و سایر ردیف‌ها اعتبار لازم تأمین شده تا شرایط برای بهره‌برداری کامل فراهم شود.

عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل- میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و هم اکنون در مرحله پایانی قرار دارد .

مشخصات این طرح ریلی که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.

همچنین مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر، ۲۷ کیلومتر تونل و بازگشایی هفت کیلومتر گالری از دیگر مشخصات فنی این پروژه به شمار می‌رود که تکمیل و احداث آن را در زمره دشوارترین پروژه‌های اجرایی کشور قرار داده است.

به گفته مسئولان امر ، در طرح راه‌آهن اردبیل- میانه در نهایت ۶۲ دهنه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آب‌رو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا شده است.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد، کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان و جمعیتی افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال‌ غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان، گیلان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است ، راه آهن اردبیل – میانه و اتصال آن به پارس‌آباد در آینده علاوه بر حمل و نقل مسافر به عنوان کریدور حیاتی برای مبادلات کالا از ایران به منطقه قفقاز نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

منبع: ایرنا

وب گردی