17 - 12 - 2022
مصوبه بودجه ۹۱ قابلیت اجرا ندارد
سخنگوی کارگروه طرح تحولات اقتصادی در پی طرح مجلس برای توقف مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانهها با بیان اینکه گام دوم هدفمندکردن یارانهها باید مانند گام اول در فضایی تعاملی اجرایی شود، تاکید کرد که پیش از این هم دولت معتقد بود مصوبه مجلس برای فاز دوم اجرایی نیست.
محمدرضا فرزین در گفتوگوی ویژه خبری تصریح کرد: دولت قبل از طرح مجلس برای اجرایی نشدن مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانهها، اعلام کرده بود که مصوبه بودجه ۹۱ برای گام دوم اجرای این قانون قابلیت اجرا ندارد.
وی با بیان اینکه قانون هدفمندکردن یارانهها از بنیادیترین قوانین اقتصادی کشور بوده و اجرای آن ضروری است، اظهار کرد: من به عنوان نماینده دولت در زمان تصویب بودجه سالجاری در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم و دولت پیشنهادی را برای اجرای گام دوم هدفمندکردن یارانهها ارایه کرد که آن پیشنهاد قابلیت اجرایی شدن داشت اما مصوبه مجلس شورای اسلامی برای گام دوم هدفمند کردن یارانه قابلیت اجرا نداشت و این امر از سوی دولت نیز اعلام شده است.
دبیر ستاد هدفمند کردن یارانهها تصریح کرد: گام دوم هدفمندکردن یارانهها باید در تعامل و همفکری همانند گام اول هدفمندکردن یارانهها اجرا شود.
وی با بیان آنکه گام اول هدفمندکردن یارانهها در فضای تعامل و همفکری و در شرایط آرام سیاسی و اقتصادی اجرا شده است، اظهار کرد: گام دوم هدفمندکردن یارانهها نیز باید در همین فضا اجرایی شود.
فرزین در پاسخ به این پرسش که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند درآمدهای حاصله از هدفمندکردن یارانهها جوابگوی بازتوزیع نبوده و دولت برای تامین آن مجبور به استقراض از بانک مرکزی شده است، تصریح کرد: از ابتدای اجرای قانون هدفمندکردن یارانهها تاکنون ۷۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وجه پرداخت شده که ۴۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن از محل اصلاح حاملهای انرژی تامین شده است.
وی ادامه داد: حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان نیز از ردیفهای بودجهای سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ تامین شده که البته این وجوه در بودجه سالهای گذشته نیز بوده است.دبیر ستاد هدفمندکردن یارانهها گفت: تنها استقراض برای هدفمندکردن یارانهها از بانک مرکزی مربوط به سال ۱۳۸۹ (شروع اجرای قانون) است که براساس قانون بودجه شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل تنخواه استفاده شده که این میزان هشت درصد از کل پول بوده است.
فرزین با بیان اینکه پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانهها درآمدها کمتر از هزینهها نبوده است، افزود: دولت در سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ هیچ پولی را از بانک مرکزی بابت هدفمندکردن یارانهها دریافت نکرده است.
وی درباره پرداخت یارانه به بخش تولید نیز گفت: براساس قانون بودجه سال ۱۳۹۰ سهم خانوار از درآمدهای هدفمندکردن یارانهها ۸۰ درصد و سهم تولید ۲۰ درصد است که البته این نسبت درست و صحیح نیست.
به گفته فرزین، حدود ۱۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به بخش تولید به صورت نقدی و غیرنقدی پرداخت شده و سهمیه گازوییل و بنزین برای این بخش با قیمتی ارزانتر در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در دو ماهه ابتدای سالجاری نیز قیمت نفت کوره برای بخش تولید از ۲۰۰ به ۷۰ تومان کاهش یافته و کمکهایی نیز به صنعت سیمان و کشتیرانی شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برنامهای برای تامین مالی گام دوم هدفمندی یارانهها از محل افزایش نرخ ارز دارد یا خیر، گفت: پیشنهادی در این خصوص به دولت ارایه شده اما هنوز جمعبندی انجام نشده، ضمن آنکه بانک مرکزی ارز را با نرخ ۱۲۲۶ تومان به فروش میرساند.
فرزین درباره تاثیر هدفمندکردن یارانهها بر رشد نقدینگی اظهار کرد: رشد نقدینگی در سال ۱۳۸۹ حدود ۲/۲۵ و در سال ۱۳۹۰ حدود ۴/۱۹ درصد بوده، ضمن آنکه رشد پایه پولی نیز کاهش یافته است.
وی ادامه داد: با اجرای هدفمندکردن یارانهها سرعت گردش پول افزایش یافته که این امر از نکات مثبت هدفمندکردن یارانهها به شمار میرود.
وی تاکید کرد: دولت و مجلس برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندکردن یارانه باید تعامل فکری مناسبی با یکدیگر داشته باشند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد